دروس شناور در آزمون پره انترنی

 

با سلام و وقت بخیر، توی مقاله قبلی کلی درباره ریز و درشت آزمون پره انترنی در پزشکی صحبت کردیم؛ اینجا میتونی مقاله‌ش رو بخونی. از اونجایی که اسفند ۱۴۰۱ اولین امتحان پیش کارورزی هست که قراره شامل دروس شناور باشه، لازمه یه کوچولو درباره این دروس توضیح بدیم.
اول از همه بدون که آزمون اسفند 1401 قراره دو تا دفترچه داشته باشه. یکی برای دانشجویانی که ریفرم هستن و یکی برای کسایی که دروس شناور تو معدل علوم‌پایه‌شون حساب شده (اکثراً ورودی‌های پیش از ۹۶). چون از اون سال کوریکولوم پزشکی تغییر کرد و آموزش پزشکی بر اساس شیوه نوین شد. پس اگه تو علوم‌پایه، شناورها رو امتحان دادی، یا تو معدلت حساب شده، برای آزمون اسفند 1401 نیاز نیست بخونیشون.

 

دروس شناور چیا هستن؟

 

۵ درس فیزیک پزشکی، ایمنی شناسی (ایمونولوژی)، ژنتیک، تغذیه و پاتولوژی عمومی دروس شناوری هستن که برای اولین بار قراره در آزمون پیش کارورزی باشن. طبق آخرین خبرِ وزارت بهداشت، مشخص شد که امتحان پره‌انترنی اسفند 1401 قراره ۲۰۰ سوال باشه و حدود ۳۵ سوال مخصوص درس های شناوره.

 

رفرنس این دروس چیه و هرکدوم چند سوال در آزمون پره انترنی دارن؟

 

فیزیک پزشکی: فیزیک پزشکی برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی ۱۳۹۹، تعداد سوال: ۵ تا
ایمنی شناسی: Basic Immunology 2019 (ایمونولوژی ابوالعباس)، تعداد سوال: ۸ تا
ژنتیک: اصول ژنتیک امری 2021، تعداد سوال: ۵ تا
تغذیه: Nutrition & Diet therapy 2016، تعداد سوال: ۵ تا
پاتولوژی عمومی: Robbins Basic Pathology 2018 (رابینز)، پاتولوژی عمومی و اختصاصی روی هم ۱۲ سوال

 

حالا برای این مباحث چی بخونیم؟

 

برای دروس شناور در امتحان پیش کارورزی، دو منبع داریم: یک، کتاب‌های سیب سبز و دوم، ویدیو‌های تقلب که هر دوشون رو مفصل برات توضیح میدم، پس تا آخر با من بیا.

 

سیب سبز دروس شناور:

 

با توجه به اینکه این دروس تا به حال در آزمون علوم پایه‌ پزشکی و دندون پزشکی بوده و تمام سوالاتی که ازشون داریم مربوط به علوم پایه هست، تنها منبعی که میتونیم ازش استفاده کنیم تا با سوالات احتمالی آشنا بشیم، همین سیب سبز خودمونه.

 

 

سیب سبزها مجموعه کتاب‌هایی هستن که حجم مناسبی دارن و در عین حال، مباحث رو کامل پوشش دادن. در اصل، درسنامه ای بر اساس تست‌های سال‌های اخیر و نکات مهم و مورد توجه طراح هاست. همچنین این مجموعه منبع بسیار خوب و محبوبی برای آزمون علوم پایه هست و کارنامه خیلی خوبی داره، پس امتحانش رو پس داده.
تمام کتاب‌های سیب سبز ۱۴۰۱ بر اساس آخرین رفرنس آپدیت شدن و با منابع اعلامی برای آزمون پره انترنی کاملاً منطبق هستند، پس با خیال راحت میتونی این دروس رو جمع کنی. البته تغذیه تنها کتابیه که آخرین آپدیتش برای سال ۹۹ هست؛ چون آخرین آزمونی که برگزار شده و تغذیه هم داشته، برای سال ۹۹ بوده و بعد از اون از امتحان علوم پایه حذف شده. حواست باشه که سیب سبز این درس هم مطابق با رفرنس آزمون پره انترنی نوشته شده.

 

حالا میرسیم به جزئیات کتاب‌های سیب سبز:
فیزیک پزشکی: ۵۷ صفحه
ایمونولوژی: ۸۷ صفحه
ژنتیک: ۷۱ صفحه
تغذیه: ۲۹ صفحه
پاتولوژی عمومی: ۱۱۱ صفحه

 

راستی! هرکدوم از مباحث توی سیب سبز دروس شناور، بر اساس درجه اهمیتشون تقسیم‌بندی شدن؛ درست مثل ژلوفن ها. تازه، تو باشگاه دقیق بهت گفتم برای پاسی و یا نمره‌ی بالا، کدوم سرفصل‌ها رو حتماً باید بخونی. پس یادت نره به باشگاه ژلوفن سر بزنی.

 

سیب سبزها رو میتونی به صورت فیزیکی از سایت فروشگاه یا حتی به شکل فایل پی دی اف (PDF) از کتابخانه دیجیتال طبیبانه تهیه‌ کنی.

 

فیلم تقلب دروس شناور:

 

با تقلب که آشنا هستی، نجات دهنده ما در آزمون‌هاست. به طور خیلی خلاصه بخوام بهت توضیح بدم، تقلب مجموعه‌ای هست که زیر و بم دروس رو درآورده، از سوالاتی که تا به حال در آزمون‌ها بوده تا نکات مهم و ضروری. تمام این مطالب در قالب ویدیو تدریس شده که با دیدن اون میتونی مطالب مهم و ضروری برای پاس شدن رو در مدت خیلی کوتاه جمع کنی.

 

 

در ضمن در ویدیوها تصویر مطالب و نکات مهم رو روی صفحه نمایش، در کنار استاد میبینی. دیدن این مطالب به همراه صدا و زبان بدن استاد و رمز‌گذاری‌های جذاب، باعث میشه مطالب خوب توی ذهن بشینه و تو از هرچیز دیگه‌ای بی نیاز بشی. پس چی شد؟ تقلب نیاز به هیچ جزوه‌ای نداره!
در حال حاضر، ۳ تا از درس‌های شناور تقلب داره و میتونیم ازشون استفاده کنیم و دروس رو در مدت کوتاه و برای پاسی جمع کنیم.

 

جزئیات تقلب ها هم اینطوره:

 

فیزیک پزشکی: ۸۹ دقیقه

 

پاتولوژی عمومی: ۱۷۰ دقیقه

 

ایمونولوژی: ۱۶۰ دقیقه

 

تمام فیلم های تقلب رو میتونی از کتابخانه دیجیتال طبیبانه تهیه کنی.

 

پس اگر دنبال رتبه یا نمره بالا هستی، ۳ راه داری:

 

راه اول: ابتدا ویدیو‌های تقلب رو ببینی تا هم یادبگیری هم پیش زمینه‌ای از این دروس داشته باشی. بعدش بری سراغ سیب سبز‌هاشون و خوب بخونی.

 

راه دوم: اول سیب سبز دروس رو خوب بخونی و مسلط بشی. بعدش بری سراغ تقلب تا ضمن مرور، اون درس رو در زمان کوتاه جمع کنی و پرونده‌ش رو ببندی.

 

راه سوم: اول سیب سبز دروس شناور رو خوب بخونی و برای مرور هم از نکات پرتکرار، هایلایت‌ها و خلاصه‌هات استفاده کنی.

 

نکته: در هر صورت یادت نره مباحث اجباری سیب سبزها رو از طریق باشگاه ژلوفن پیدا کنی.

 

اگر فقط دنبال پاسی هستی و زمانت کمه:

 

میتونی فقط و فقط تقلب کنی!

 

یعنی با فیلم تقلب، دروس رو به راحتی و در زمان کوتاه جمع کنی و برای مرور، همون ویدیو رو دوباره ببینی.

 

این بود هر آنچه که تو باید از دروس شناور میدونستی. امیدوارم برات مفید بوده باشه و دیگه سردرگم نباشی.
بازم اگر سوالی داشتی، برام کامنت بزار.

آخرین اخبار

مقالات مرتبط

2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


2023/11/11 4:14 PM

راهنمای مصرف ژلوفن

چرا دوباره؟ يادت مياد علوم‌پايه داشتي و با سيب سبز كچل شدي؟ روز آخر كه قبول شدي و داشتي ‌مي‌رفتي بت گفتيم برو دوباره ميايم سراغت! الوعده وفا! اومديم تا سر امتحان پره‌انترني اون 4تا موي باقي‌مونده‌تو هم بريزيم و به عنوان يه Complete kachal بفرستيمت دوره‌ي اينترني 🙆


2023/11/11 4:07 PM

تغییرات آزمون پره انترنی اسفند 1401

آزمون پره انترنی دومین آزمون جامعی است که هر دانشجوی پزشکی باید در آن شرکت کند، امتحان پره انترنی در پایان دوره استاجری در دو نوبت شهریور و اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود که این امتحان از سال 99 به بعد به صورت کشوری برگزار شده است.


کامنت