تعریف آزمون پره انترنی :

 

آزمون پره انترنی دومین آزمون جامعی است که هر دانشجوی پزشکی باید در آن شرکت کند، امتحان پره انترنی در پایان دوره استاجری در دو نوبت شهریور و اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود که این امتحان از سال ۹۹ به بعد به صورت کشوری برگزار شده است.

 

از مهم ترین تغییراتی که در آزمون پره انترنی اسفند ۱۴۰۱ داریم، تغییرات رفرنس‌هاست که در تصویر به صورت کلی می‌توانید این تغییرات را ببینید.

 

 

 

 

دانشجویان مجاز به شرکت در آزمون پره انترنی :

 

  • پاس شدن و گذراندن همه بخش های استاجری ( ۶۳ واحد کارآموزی بالینی (۲۱ماه)، واحدهای نظری خاص کارآموزی (۳۱ واحد) )
  • قبولی در یکسری واحدهای درسی که با فیزیوپات شناور بودند و آخرین مهلت پاس کردن آنها تا پایان دوره استاجری است
  • گذراندن و پاس شدن همه دروس عمومی
  • معدل کل واحدهای کارآموزی زیر ۱۴ نباشد.
  • ثبت شدن موضوع پایان نامه

 

تغییرات آزمون پره انترنی اسفند ۱۴۰۱ :

 

 

 

تغییر رفرنس ها

 

از مهم ترین تغییراتی که در امتحان پره انترنی اسفند ۱۴۰۱ داریم، تغییرات رفرنس‌هاست که در تصویر بالا به صورت کلی می‌توانید این تغییرات را ببینید.

 

۳ درس زیر، تغییرات ماژور (زیاد، گسترده، محسوس) داشتند :

 

  • ۷ درس داخلی
  • اطفال
  • عفونی

 

جزییات تغییرات این ۳ درس را توضیح خواهیم داد.

 

۲ درس رادیولوژی و گوش حلق بینی (یا همان ENT) هم کن فیکون شدند یعنی رفرنس آنها به طور کامل یک کتاب جدید شده است.

 

 

 

اضافه شدن دروس شناور ( برای ریفرم ها )

 

طبق منابع اعلامی سنجش، ما ۵ درس شناور داریم :

 

  • فیزیک
  • ژنتیک
  • تغذیه
  • ایمونولوژی
  • پاتولوژی

 

این ۵ درس طی دوره های قبل، در آزمون‌های جامع نبودند ( فقط در علوم پایه دندانپزشکی بودند ) و قرار است از امتحان پره انترنی اسفند ۱۴۰۱ اضافه شوند اما با یک تبصره : اگر ورودی قبل از سال ۹۶ هستید، احتمالا این دروس را اصلا نخواندید و اما خبر خوش این است که لازم نیست برای پره‌انترنی هم خوانده شود، همان دروس قبل را مطالعه کنید کافیست و اگر ورودی سال ۹۶ و بعد از آن هستید، باید این دروس را بخوانید و به برنامه درسی خود اضافه کنید.

 

حالت خاص : بعضی از افراد هستند که سال ۹۶ و بعد از آن وارد دانشگاه شدند، اما دروس شناور را نخوانده‌اند. اگر جزو این دسته از دانشجویان هستید، حتما از آموزش دانشگاه خود سوال کنید که تکلیف شما چیست؟ دروس شناور دارید یا خیر؟

 

 

 

سوالات استدلال بالینی

 

شاید پیش از این با المپیاد استدلال بالینی آشنایی داشته باشید، استدلال بالینی ( یا clinical reasoning ) یکی از حیطه های المپیاد علوم پزشکی است که بطور کلی تمرکز آن بر روی تحلیل سوالات و درک و فهم عمیق تر است، معمولا هم بر اساس سوالات کیس محور پیش می‌رود. از اواسط نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۴۰۱ گفته شده که یک سری سوال استدلال بالینی به آزمون پره انترنی اضافه شود که اول با تاثیر مثبت ( در آزمون شهریور ۱۴۰۱ ) و بعد هم با تاثیر قطعی ( در آزمون اسفند ۱۴۰۱ ) بیاد.

 

✅ اما در واقعیت چه شد ؟

 

طبق آخرین اطلاعاتی که ما از سازمان سنجش گرفتیم، در آزمون پره انترنی شهریور سوال استدلال بالینی نداشتیم. چرا؟ چون گفته شد که مدل سوالات همانند المپیاد بوده است و هر کدام از سوالات ۱۰ تا ۱۵ صفحه جا می‌گرفت!!! از آنجایی که آزمون کاغذی شد، اثری از استدلال بالینی در آزمون وجود نداشت. برای آزمون پره انترنی اسفند هم گفتند اگر آزمون الکترونیکی باشد، استدلال بالینی هم به میان می‌آید اما به طور کلی، لازم نیست نگرانش باشید یا برای آن کار خاصی بکنید، همان دروس اصلی را بخوانید، میتوانید تا حد مطلوبی به سوالات پاسخ دهید.

 

 

 

✅ تمام تغییرات رفرنسی، در بسته‌ی ژلوفن اسفند ۱۴۰۱ اعمال می‌شود، اولویت هم با دروس داخلی است که در پاییز کامل می‌شود و تا آخر آبان هم با اولویت پیش فروش ها ارسال می‌شود.

آخرین اخبار

مقالات مرتبط

2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


2023/11/11 4:14 PM

راهنمای مصرف ژلوفن

چرا دوباره؟ يادت مياد علوم‌پايه داشتي و با سيب سبز كچل شدي؟ روز آخر كه قبول شدي و داشتي ‌مي‌رفتي بت گفتيم برو دوباره ميايم سراغت! الوعده وفا! اومديم تا سر امتحان پره‌انترني اون 4تا موي باقي‌مونده‌تو هم بريزيم و به عنوان يه Complete kachal بفرستيمت دوره‌ي اينترني 🙆


2023/11/11 3:56 PM

مقطع فیزیوپاتولوژی (مقدمات بالینی)

بعد‌از عبور غرورمندانه از علوم‌ پایه وارد مقطع فیزیوپات‌ یا مقدمات‌ بالینی می‌ شویم. چرا عبور غرورمندانه؟ چون خیلی ها نمی تون از علوم پایه رد بشن و در آخر همون توی علوم پایه می مونند و پزشکی شون کان لم یکن خواهد شد.


کامنت