کلیات آزمون علوم پایه پزشکی و دندان پزشکی

 

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم ۴ یا ۵ برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.

 

نفرات اول تا سوم آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی، به عنوان رتبه برتر محسوب شده و مشمول قانون معافیت از طرح می شوند.

 

 

تعریف آزمون علوم پایه:

 

آزمون علوم پایه اولین آمون جامعی است که هر دانشجوی رشته پزشکی و دندانپزشکی در طول تحصیل خود با آن مواجه می‌شود.
همانطور که می‌دانیم زمانی که بچه‌ها وارد رشته پزشکی و دندان پزشکی می‌شوند اولین دوره ای که با آن شروع می‌کنند، دوره ای هست تحت عنوان علوم پایه که در آن دروس پایه ای مربوط با رشته خودشان را می‌خوانند ، برای اینکه یک جمع‌بندی در این دوره انجام شود، یک آزمون تحت عنوان آزمون علوم پایه برگزار می‌شود ( این دوره ۲ تا ۲.۵ سال یا می‌توانیم بگوییم که ۴ یا ۵ ترم است )

 

خصوصیات و شرایط آزمون علوم پایه:

 

  • آزمون علوم پایه کشوری است
  • ۲۰۰ سوال دارد
  • ۲۰۰ نمره دارد
  • نمره منفی ندارد
  • دروس آن ضریب ندارد
  • هر سال در ۲ نوبت شهریور و اسفند ماه برگزار می‌شود
  • تاریخ دقیق برگزاری آزمون در تقویم وزارتخانه، هر سال به صورت جداگانه اعلام می‌شود

 

اهمیت نمره‌ی آزمون علوم پایه:

 

قبل از هر چیز باید بدانیم که این آزمون یک کفِ قبولی دارد یعنی هر سال یک بیس برای آزمون علوم پایه اعلام می‌شود که نمره‌ی دانشجو بالای آن بیس باشد در امتحان پاس می‌شود و اگر پایینتر از آن بیس باشد دانشجو در امتحان مردود یا به اصطلاح فیلد می‌شود. اما مسئله‌ی دیگری که وجود دارد اهمیت نمره‌ی آزمون علوم پایه است، شاید بتوانیم بگوییم که نمره‌ی آزمون علوم پایه برای اکثر دانشجوها آنقدر پوئن مثبتی نداشته باشد، به جز چند دسته از دانشجویان:

 

دسته‌ی اول-- دانشجوهایی که اصطلاحاً به آنها رتبه می‌گوییم : نفرات اول تا سوم هر آزمون پزشکی و دندانپزشکی، جدای از هم رتبه محسوب شده و پوئنی که دانشجویان رتبه دارند این است که از طرح دوره ای معاف می‌شوند.

 

دسته‌ی دوم-- ۲.۵ درصد برتر هر آزمون ( به جز نفرات اول تا سوم ) که اصطلاحاً به آنها می‌گوییم دانشجویانی که استریت هستند یا مشمول استریتی شده‌اند: این دانشجویان از طرح معاف نمی‌شوند و صرفاً طرح دوره عمومی را می‌توانند زمانی که تخصص قبول شدند با طرح دوره تخصص بگذرانند در واقع به این معناست که طرح دوره تخصص آنها دو برابر می‌شود.

 

دسته‌ی سوم-- معمولاً در دانشگاه های علوم پزشکی به خصوص در شهرهای بزرگ بیمارستان‌های مختلفی وجود دارد، که در یکسری از دانشگاه ها تقسیم بندی بچه‌ها برای رشته دندانپزشکی در دوره استاجری و دوره بالینی براساس نمره آزمون علوم پایه است، پس بچه هایی که قصد دارند بیمارستانهای بهتری را برای گذراندن دوره انتخاب کنند بهتر است این موضوع را در نظر بگیرند.

 

دسته‌ی چهارم-- یک سری از دانشجویان هستند که همیشه می‌خواهند در همه چیز برتر باشند و می‌شود اینطور بیان کرد که رتبه‌ی برتر بودن را دوست دارند و می‌خواهند که حتما نمره‌ی خوبی بگیرند.

 

دسته‌ی پنجم-- نمره آزمون علوم پایه بخشی از رزومه آینده تحصیلی هر دانشجو محسوب می‌شود، در حال حاضر نمره آزمون علوم پایه اهمیت ندارد اما ممکن است بعدها قانونی تصویب شود که نمره آزمون علوم پایه برای دانشجویان مهم شود، در نتیجه کسانی که رزومه و آینده تحصیلیشان برایشان خیلی مهم است باید این موضوع را در نظر داشته باشند.

 

 

 

 

تگ‌ها:

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


2023/11/11 4:12 PM

استریتی چیست و چه کسانی استریت می شوند؟

فارغ التحصیلان رشته پزشکی و دندان پزشکی سه راه پیش رو دارند : 1. با مدرک عمومی شروع به کار کند 2. ادامه تحصیل بدهد و رزیدنتی بخواند 3. مهاجرت کاری-تحصیلی بگیرد


کامنت