آزمون پره انترنی یا پیش کارورزی دومین امتحان جامع پزشکی هست که برای عبور از مقطع استاجری و ورود به مقطع اینترنی باید از اون گذر کنی. این آزمون شامل 200 سوال از دروسی است که در مقطع بالینی میگذرونی و نمره‌اش هم از 200 محاسبه میشه. شرط پاسی در این آزمون، اینه که نمره‌ت از بیس اعلامی بالاتر باشه.
بجز استاژرها، دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کردن و میخوان به ایران برگردن هم در بعضی شرایط نیازه این امتحان رو پاس کنن؛ البته داستانش مفصل هست. برای دونستنِ شرایط کاملش میتونی این مقاله رو بخونی.
راستی این آزمون مختص رشته پزشکی هست و بچه‌های دندان پزشکی فعلاً ندارنش.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

شرایط شرکت در آزمون چیه؟
آزمون کشوری هست یا قطبی و شامل چه دروسیه؟
حدود بیس نمره برای پاس شدن در آزمون چنده؟
چند بار اجازه شرکت در آزمون رو دارم؟
آیا آزمون اسفند ۱۴۰۱ متفاوت برگزار می‌شه؟
برای آزمون چطور درس بخونم؟ منبع مناسبم رو چطور انتخاب کنم؟
برنامه‌ی مطالعاتی هم دارین؟

 

شرایط شرکت در آزمون چیه؟

 

برای شرکت در این امتحان باید چهار مرحله رو بگذرونی.

 

  1. بخش‌هات رو تموم کنی و تمام دروس مقطع استاجری رو پاس کنی. حتی اگر یک بخش یا امتحانت مونده باشه، اجازه شرکت در آزمون رو نداری.
  2. این مقطع رو با معدل کل حداقل ۱۴ به اتمام برسونی.
  3. موضوع پایان نامه‌ات رو هم باید ثبت کرده باشی و کد اخلاقت اومده باشه.
  4. باید پیش از امتحان ثبت نام انجام بدی. حواست باشه ثبت نام به منزله یک نوبت آزمون هست (حتی اگر در امتحان شرکت نکنی).

 

تبصره: تنها در صورتی که امتحانت رو دادی اما نمره‌ش هنوز نیومده، میتونی به صورت مشروط توی آزمون شرکت کنی. متاسفانه اگر نمره امتحانت بیاد و پاس نشده باشی، حتی اگر نمره‌‌ بالایی توی آزمون پیش کارورزی بگیری هم، ازت قبول نمیکنن و مجبوری در آزمون دوره بعدی شرکت کنی. خوشبختانه در این حالت، از 3 تا نوبتی که برای آزمون داری، کم نمیشه.

 

آزمون کشوری هست یا قطبی و شامل چه دروسیه؟

 

امتحان پیش کارورزی تا سال ۹۸ به صورت قطبی برگزار میشد؛ اما از سال ۹۹ کشوری شده. دروس آزمون به دو دسته ماژور و مینور تقسیم میشه.
مباحث و تعداد سوالاتشون در آزمون های اخیر اینطوری بوده:

 

  1. دروس ماژور شامل: جراحی 24 تا، زنان 19 تا، اطفال 24 تا و داخلی 46 سوال داره.
    دروس داخلی به طور مجزا و حدودی به این ترتیب هست: غدد (7)، گوارش (7)، ریه و مسمومیت (6)، کلیه (6)، خون و انکولوژی (7)، روماتولوژی (6) و قلب (7)
  2. دروس مینور هم شامل 13 درس هست که تعداد سوالاتش در امتحان بر این اساسه: پوست (7)، رادیولوژی (6)، ارتوپدی (7)، روانپزشکی (7)، عفونی (9)، نورولوژی (8)، پاتولوژی (9)، اخلاق پزشکی (3)، فارماکولوژی (7)، اورولوژی (6)، چشم پزشکی (6)، گوش و حلق و بینی (6)، آمار و اپیدمیولوژی (6).

 

حدود بیس نمره برای پاس شدن در آزمون چنده؟

 

آزمون پره انترنی مثل علوم پایه بیس متغیری داره اما حدودی ۹۰ به بالا، پاسه.
توی ۹ آزمون اخیر بیس حدود ۹۰ بوده، پیش اومده که بیس با اعتراض تا ۸۵ پایین اومده، اما تو حدود پاسی رو همون ۹۰ در نظر بگیر.
این نکته رو یادت نره، تو امتحان پیش کارورزی هم مثل علوم پایه ۲/۵ درصد برتر استریت میشن. پس اگر زمان کافی داری، با برنامه و منبع مناسب شروع کن که نتیجه خوبی بگیری.

 

چند بار اجازه شرکت در آزمون رو دارم؟

 

به صورت قانونی تعداد مجاز شرکت در آزمون ۳ باره. یعنی اگر ۳ بار مردود بشی، دیگه از تحصیل محروم میشی. اما یه سری شرایط داره. مثلاً اگر مدرکی به شورا ارائه کنی و قانعشون کنی، ممکنه بهت شانس بیشتر برای شرکت در آزمون بدن (چند و چونش مشخص نیست و کاملاً بستگی به آموزش دانشگاه و شورا داره).
در نهایت اگر سه بار مردود بشی و دیگه نتونی آزمون بدی، با شرایطی میتونی به یک رشته پیراپزشکی منتقل بشی.
یادته که گفتم اگر برای آزمون پره انترنی ثبت نام کنی، چه در امتحان شرکت بکنی چه نه، جزو نوبتت حساب میشه؟! پس اگر آماده نیستی یا نیاز به استراحت داری، کلاً ثبت نام نکن و بزار برای آزمون بعدی.

 

 

آیا آزمون اسفند ۱۴۰۱ متفاوت برگزار میشه؟

 

طبق اطلاعیه‌های وزارت بهداشت، آزمون اسفند ۱۴۰۱ قراره شامل دروس شناور باشه. چون با تغییر کوریکولوم از سال ۹۶ دروس شناور از مقطع علوم پایه به مقطع فیزیوپاتولوژی منتقل شده و از آزمون علوم پایه پزشکی حذف شده.

 

دروس شناور شامل: فیزیک پزشکی، ژنتیک پزشکی، ایمنی شناسی پزشکی، تغذیه و پاتولوژی عمومی هست.
تعداد سوال آزمون پره اینترنی همچنان ۲۰۰ سوال باقی میمونه و ۵۰ سوال اون به دروس شناور اختصاص پیدا میکنه.

 

برای آزمون چطور درس بخونم؟ منبع مناسبم رو چطور انتخاب کنم؟

 

نحوه مطالعه بستگی به زمان و نمره مد نظرت داره.
قاعدتاً اگر نمره خوبی میخوای، باید در کنار طرح درس طول ترمت، برای آزمون هم بخونی و منبع کامل و جامعی داشته باشی. همچنین اگر هدفت صرفاً پاس شدنه و تایم کمی داری، یه منبع جمع و جور میخوای که پاسیت رو در زمان کوتاه تضمین کنه.
برای رتبه شدن:
مجموعه‌ کتاب‌های ژلوفن منبع عالی برای رتبه شدنه. این کتاب به صورت تست بیس نوشته شده؛ یه درسنامه‌ی کامل شامل تمام نکات هر مبحث مطابق سوالات امتحان پیش کارورزی هست.
محتوای کتاب بسیار کامله و هر ساله بالای ۹۰ درصد سوالای پره انترنی رو جواب میده (ژلوفن پوشش بالایی در حد ۱۸۰ سوال از ۲۰۰ سوال پره انترنی رو داره)
ژلوفن به روز، آپدیت و بر اساس آخرین رفرنسه. راستی، بعد از هر آزمون ما کارنامه‌ی کتاب رو حساب می‌کنیم؛ ژلوفن همیشه جزو رتبه ها بوده!

 

 

برای پاس شدن:
اگر هدفت صرفاً پاس شدنه، میتونی منبعت رو مجموعه کتاب ضروریات پره انترنی به همراه کتاب‌های پره آپ انتخاب کنی. کتاب ضروریات، تست محور و به همراه پاسخ کامله. با مطالعه‌ی هر سوال، به کل اون مبحث در حد پاسی مسلط میشی و میتونی به سوالات مشابه هم پاسخ بدی.
از سری ویژگی‌های کتاب ضروریات می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:
حجم مناسب و محدود داره، بر اساس سوالات مهم و پرتکرار آزمون‌های اخیره و پاسخ تشریحی در حد ضرورت یادگیری و مطابق آخرین رفرنس هست.
نکته مهم اینکه مجموعه کتاب‌های ضروریات و پره آپ امتحانش رو پس داده و طبق کارنامه، نمره ۱۲۶ از ۲۰۰ داره. پس خیالت از پاسی راحت میشه.

 

 

برنامه‌ مطالعاتی هم دارین؟

 

بله. حالا که منبعت رو انتخاب کردی، باید دنبال برنامه مناسب باشی. توی باشگاه ژلوفن ما برنامه‌های مختلفی برای رتبه و پاس شدن داریم. حواست باشه توی باشگاه بجز برنامه‌ی مطالعاتی کلی مطالب دیگه هم هست. اونجا با هم درس میخونیم و کلی ویس و نکته مشاوره ای داریم.
اینجا میتونی توضیح برنامه‌ها رو بخونی و اونی که برات مناسب‌تره رو انتخاب کنی. اگر شرایطت خاص بود یا برنامه‌ای مطابق شرایط خودت می‌خواستی، میتونی از مشاورین ما کمک بگیری.

 

اینم از کلیات آزمون پره انترنی و نکاتش. بازم اگر سوالی بود میتونی کامنت بزاری و در کمترین زمان ممکن جوابش رو بگیری.

 

خیالت راحت برای آزمون تنهات نمیذاریم و تا آخرش باهاتیم.

آخرین اخبار

مقالات مرتبط

2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


2023/11/11 4:14 PM

راهنمای مصرف ژلوفن

چرا دوباره؟ يادت مياد علوم‌پايه داشتي و با سيب سبز كچل شدي؟ روز آخر كه قبول شدي و داشتي ‌مي‌رفتي بت گفتيم برو دوباره ميايم سراغت! الوعده وفا! اومديم تا سر امتحان پره‌انترني اون 4تا موي باقي‌مونده‌تو هم بريزيم و به عنوان يه Complete kachal بفرستيمت دوره‌ي اينترني 🙆


2023/11/11 4:07 PM

تغییرات آزمون پره انترنی اسفند 1401

آزمون پره انترنی دومین آزمون جامعی است که هر دانشجوی پزشکی باید در آن شرکت کند، امتحان پره انترنی در پایان دوره استاجری در دو نوبت شهریور و اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود که این امتحان از سال 99 به بعد به صورت کشوری برگزار شده است.


کامنت