استریتی و رتبه شدن در آزمون علوم پایه چه تفاوتی دارند؟

 

استریتی با رتبه شدن در آزمون علوم‌پایه متفاوت است و مزایای متفاوتی دارد. در ادامه به تعریف هر‌‌کدام و قوانین و مزایای این دو موضوع خواهیم پرداخت.

 

تمامی فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با چند راه مختلف روبرو هستند:
۱. ادامه‌تحصیل در مقطع تخصص
۲. کار با مدرک عمومی
۳. مهاجرت کاری یا تحصیلی
۴. غیره

 

اما پس از اتمام تحصیل دوره عمومی با مانعی به نام "طرح نیروی انسانی" روبرو هستند. (همون ۲۴ ماهی که بعد از تموم شده تحصیل باید به عنوان پزشک عمومی در مناطق تعیین شده وزارت بهداشت با اسم خودمونی طرح کار کنی) طبق تبصره‌هایی بعضی از افراد از طرح معاف میشوند و یا مشمول استریتی خواهند شد. یکی از روش هایی که میتوان از طرح معاف شد و یا آن را به تعویق انداخت آزمون علوم‌پایه هست. برای اطلاع دقیق‌تر از طرح و سربازی پزشکان و قوانین آن می توانید به مقاله ذیل مراجعه نمایید.

 

https://www.iranmedclub.com/blog/9346/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%db%8c%d8%a7-%d8%b3%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c/?preview_id=9346&preview_nonce=e48d28dd5b&preview=true&_thumbnail_id=10294

 

استریت شدن چیست؟

 

استریتی به حالتی گفته می شود که فرد پس از پایان دوره عمومی می تواند بدون انجام طرح، یکبار در آزمون تخصص شرکت کند؛ در صورت قبولی مجاز به گذراندن دوره تخصص خواهد بود. در این حالت پس از پایان دوره تخصص ، افراد باید طرح خود را بگذرانند. (به زبان ساده تر بعد از تموم شدن دوره تخصص باید هم طرح عمومی که قبلا نگذروندید و هم طرح تخصص رو بگذرونید) به عبارتی فرد، مستقیم به دنبال تخصص می رود. بنابراین شخص از انجام طرح معاف نشده است بلکه فقط آن را موقتا عقب انداخته و جابه‌جا کرده است. لازم به ذکر است در صورت عدم قبولی فرد در آزمون ، اجازه شرکت مجدد را ندارد و باید مانند دیگران به گذراندن طرح بپردازد.

 

قوانین و شرایط استریت شدن به شرح زیر است. افراد با داشتن حداقل یکی از شروط می تواند از مزایای استریتی برخوردار شوند:

 

۱. رتبه‌های زیر ۵۰۰ کشوری کنکور تجربی
۲. دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری از المپیادهای علمی دانش‌آموزی
۳. نفرات اول تا سوم انفرادی و رتبه اول تیمی کشوری المپیاد علمی دانشجویان علوم‌پزشکی کشور در هر یک از سه حیطه‌ی المپیاد مذکور
۴. رتبه‌های اول تا سوم کشوری جشنواره رازی و جشنواره خوارزمی و جوان خوارزمی در زمینه‌‌ی علوم‌پزشکی
۵. ابداع یا اختراع ثبت شده در زمینه‌ی علوم‌پزشکی
۶. دانشجویان نمونه‌ی کشوری گروه پزشکی در هر مقطع با معرفی ستاد انتخاب دانشجوی نمونه کشوری
۷. ۲.۵% درصد برتر کشوری در هر یک از آزمون‌های علوم‌پایه پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پیش‌کارورزی پزشکی (حداقل ۳ نفر و حداکثر تا سقف ۴۰ نفر در هر آزمون البته در آزمون اسفند ۱۴۰۰ وزارت بهداشت حدودا ۱۰۰ نفر رو به عنوان افراد مشمول استریتی اعلام کرد)
۸. ۱۰% برتر فارغ التحصیلان هر ورودی مشترک در دانشگاه (حداقل یک نفر) با کسب معدل کل حداقل ۱۷
۹. دانشجویان پژوهشگر برجسته به تایید شورای پژوهشی دانشگاه
۱۰ . Ring straight یا ازدواج کردن (حداقل یک ماه قبل از آزمون دستیاری)

 


دانشجویان واجد هر کدام از شرایط مذکور در بالا می‌توانند با رعایت دیگر شرایط مقرر که در ادامه آمده است ؛ در آزمون ورودی تخصص (رزیدنتی) شرکت کنند

 


شرایط لازم علاوه بر دارا بودن هر کدام از موارد ؛ بدین ترتیب است:

 

۱. دانشجویان واجد شرایط هر یک از موارد مذکور دربالا باید در پایان دوره‌ی تحصیلی معدل کل حداقل ۱۶ را کسب نمایند.
۲. دانشجویان واجد شرایط هر یک از موارد مذکور در بالا که در مقطع دکترای حرفه‌ای بیش از سه ترم معدل کمتر از ۱۵ کسب نمایند مشمول آیین نامه و تسهیلات مربوطه نخواهند شد.
۳. شرط معدل مذکور باید در کل دوران تحصیل،خواه قبل یا بعد از شمول آیین‌نامه حفظ شده باشد.
۴. دانشجویان حائز شرایط مقرر در این ماده می‌توانند فقط یک مرتبه ( اعم از قبولی یا عدم قبولی) مشروط بر اینکه بیش از ۲ سال از زمان فارغ التحصیلی آنها نگذشته باشد از این تسهیلات بهره‌مند گردند.
۵. دانشجویانی که دارای حکم محکومیت قطعی از کمیته انضباطی دانشگاه یا هیئت بدوی تخلفات آزمون ها (مبنی بر تخلف آموزشی یا اخلاقی) باشند مشمول این آیین نامه و تسهیلات مربوطه نخواهند شد.

 

نکته: شرط ازدواج فارغ از شروط داشتن حداقل معدل لازم است و صرفا با داشتن این شرط و بدون نیاز به بقیه تبصره ها و شرایط، استریت محسوب میشوید.

 

رتبه‌شدن یعنی چه و تفاوت آن با استریتی چیست؟

 

در هر آزمون علوم‌پایه به افرادی که رتبه‌های ۱ تا ۳ کشوری را کسب کنند، رتبه‌های برتر می‌گویند. پس لزوما افراد استریت، رتبه محسوب نمی‌شوند.از مزیت های مهم رتبه شدن اینه که برخلاف استریت ها ، این افراد از طرح معاف خواهند شد.

 

با چه نمره‌ای در علوم‌پایه استریت یا رتبه می‌شویم؟

 

طبق آزمون‌های اخیر، برای رتبه شدن حداقل باید ۱۸۵-۱۹۰ نمره کسب کنید. برای استریت شدن و قرار گرفتن در ۲.۵% اول کشوری هم باید نمره ۱۶۰ به بالا برای رشته پزشکی و ۱۵۰ به بالا برای رشته دندانپزشکی را کسب کنید. دقت داشته باشید که این ارقام بر اساس احتمال و با توجه به آزمون های اخیر است . بدیهی است امکان اختلاف داشتن این اعداد در آزمون های بعدی وجود دارد.

 

به امید موفقیت‌های روز‌افزون در تحصیلات و زندگی همه دانشجویان!

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت