درس بهداشت برای دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی

 

بهداشت دانش پیشگیری از بیماری ها و طولانی کردن سطح سلامتی، توانایی و تندرستی است. این علم به استفاده حداکثر از نیروی جسمانی و فکری در راه پیشرفت اجتماع از طریق فعالیت های متشکل جامعه جهت بهسازی محیط، جلوگیری از عفونت های واگیردار، آموزش افراد درباره بهداشت شخصی و توسعه سیستم اجتماعی که در آن هر کس از داشتن وسایل لازم زندگی که متضمن بقا و سلامت اوست برخوردار باشد، می پردازه. بهداشت جزو باید های یک پزشک محسوب میشه و باید خوب یاد گرفته بشه.

 

اهمیت بهداشت در پزشکی و دندان پزشکی چیست؟

 

بهداشت یکی از کاربردی ترین درسایی هست که به عنوان یک پزشک، در جامعه در حال پیشرفت باید بلد باشین تا بتونین طبابت اصولی و استاندارد داشته باشین. این درس در حیطه طبابت به بهبود وضعیت سلامتی افراد جامعه کمک میکنه و در پیشگیری از بیماری ها نقش مفیدی رو ایفا می کنه. علاوه بر این صرفا در حیطه طبابت اهمیت نداره؛ بلکه در مواردی که علاقه به حیطه ریسرچ داشته باشین، اصول این درس مخصوصا اپیدمیولوژی در انتخاب مطالعه مناسب و تحلیل آماری کمک زیادی بهتون میکنه.

 

در کل دوران پزشکی و دندان پزشکی چند واحد بهداشت رو باید بگذرونیم و سر فصل های بهداشت چیاس؟

 

بهداشت عمومی در دندان پزشکی تحت عنوان سلامت دهان و جامعه و در پزشکی تحت عنوان اپیدمیولوژی، بهداشت و اصول خدمات و سلامت ارائه می شه. بخش اپیدمیولوژی بیشتر به پژوهش، اطلاعات آماری و محاسبات مرتبط می باشه. اپیدمیولوژی شاید کمی دشوار تر از بهداشت عمومی به نظر برسه اما در مجموع اهمیت زیادی داره. شاید در دوران علوم پایه اهمیت و کاربرد این درس رو حس نکنین اما در مقاطع بالاتر متوجه اون میشین. بین درسای سنگین هر ترم، بهداشت یک درس آسون محسوب میشه که معمولا این درس تا پایان پزشکی شما رو ول نمیکنه. تعداد واحد های بهداشت در رشته پزشکی و در مقطع علوم پایه، 6 و در مقطع بالینی 6 واحده. این درس در دندان پزشکی هم 6 واحد داره. علاوه بر این،بهداشت و اپیدمیولوژی در علوم پایه پزشکی 22 سوال و در علوم پایه دندان پزشکی 10 سوال رو به خودش اختصاص میده.

 

 

بهداشت رو چجوری بخونیم؟

 

بهداشت علی رغم اهمیتی که در رشته پزشکی و دندان پزشکی داره، درس نسبتا راحت و روونیه. این موضوع باعث می شه با صرف مدت زمان کمتر نسبت به سایر درس های علوم پزشکی، به تسلط خوبی در این درس برسین. روش مطالعه برای بهداشت تا حدی شبیه فیزیولوژیه و باید مطالعه خط به خط برای این درس صورت بگیره.

 

پیشنهاد می کنم از ترم اول که با بهداشت سر و کار دارین، این درس رو خوب بخونین و یاد بگیرین. شما می تونین برای تسلط و یادگیری بهتر این درس، در طول ترم رفرنس بخونین اما با خوندن جزوه و منابع کمک درسی هم میتونین به سطح خوبی در این درس برسین. نیاز نیست هر روز برای این درس وقت بذارین ولی بهتون توصیه می کنم در طول ترم مباحثی که اساتید تدریس می کنن، رو در همان روز مطالعه کنین تا هم مطالب براتون تثبیت بشه و هم در این درس تسلط خوبی پیدا کنین. بنابر این هیچ وقت به فکر حذف کردن بهداشت یا شب امتحانی خوندن آن نباشین.

 

رفرنس بهداشت چیه؟

 

 وزارت بهداشت برای درس بهداشت، کتاب بهداشت عمومی محمد خواجه دلوئی و برای درس اپیدمیولوژی کتاب گوردیس رو به عنوان رفرنس رسمی معرفی کرده است. هر چند برای امتحان علوم پایه فقط بخشی از این کتابا رو باید بخونین و همه مطالب نیاز نیست.

 

منابع بهداشت چیه؟

 

منبع ضروری

 

  • منبع تشریحی برای مطالعه در طول ترم: رفرنس و جزوه
  • منبع جمع بندی و مرور برای فرجه آزمون: سیب سبز منبع مناسبی برای مطالعه در زمان کوتاه فرجه آزمونه. این کتاب حجم کمی داره ولی با این وجود نکات مهم و اساسی رو پوشش میده.

 

منبع کمکی

 

  • منبع تست زنی و ارزیابی: مباحث بهداشت مخصوصا اپیدمیولوژی، قسمت های مفهومی و حتی گاهی حلی داره که برای یادگیری بهتر پیشنهاد می کنم حتما منبع مناسب تست زنی برای خودتون انتخاب کنین. در این حالت میتونین از تست های تمرینی موجود در اپلیکیشن طبیبانه استفاده کنین.

 

در مجموع بهداشت درسیه که جدا از اهمیتش، نسبت به سایر درسا راحتتره و برخلاف ظاهر نچسبش، میتونه در بعضی مواقع جالب تر از سایر دروس و مفید باشه. علاوه بر این یکی از درسای مهم علوم پایه محسوب میشه و با مطالعه بهداشت میتونین سوالای این درسو خیلی راحت جواب بدین.

 

امیدوارم مطالب این مقاله براتون مفید بوده باشه😊

 

لینک باشگاه سیب سبز

 

لینک اینستاگرام علوم پایه

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت