معرفی درس فیزیولوژی برای دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی

 

در این مقاله قراره به صورت مفصل درباره درس فیزیولوژی پزشکی، اهمیت فیزیولوژی، روش مطالعه، رفرنس و منابع کمک درسی و پاس کردن این درس صحبت کنم.

 

فیزیولوژی پزشکی یا کار اندام شناسی علم بررسی عملکرد طبیعی اندام های مختلف بدن انسان است. این علم طیف وسیعی از عملکرد های فیزیکی و شیمیایی از نحوه رفتار مولکول ها در سلول تا دستگاه های مختلف بدن رو بررسی میکنه. در فیزیولوژی علاوه بر بررسی ارگان ها و سیستم های بدن به صورت تکی، به نحوه همکاری و عملکرد سیستم های بدن در کنار یکدیگر و تاثیراتی که بر روی همدیگه دارن توجه زیادی میشه. در واقع هر عملکرد طبیعی در بدن با همراهی قسمت های مختلف صورت می گیره و شناخت این اثرات متقابل از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

فیزیولوژی در آینده رشته پزشکی و دندان پزشکی چه جایگاهی داره؟

 

شما به عنوان یک پزشک یا دندانپزشک باید درباره عملکرد های طبیعی بدن شناخت دقیق و تسلط زیادی داشته باشین. این شناخت به شما کمک می کنه راحت تر بیماری ها و نحوه ایجادشون رو بشناسین و به عبارتی، مکانیسم طبیعی که در بیماری ها با مشکل مواجه شده رو شناسایی کنین. در واقع یکی از اولین قدم های تشخیصی بیماری ها که توسط پزشکان انجام میشه، درخواست تست های تشخیصی هست که دانش فیزیولوژیک یک پزشک به تفسیر تست ها کمک می کنه و به تشخیص دقیق تر منجر میشه. بنابراین فیزیولوژی علمی جدانشدنی از رشته پزشکی و دندان پزشکی محسوب میشه و اهمیت آن غیر قابل انکاره!

 

در کل دوران پزشکی و دندان پزشکی چند واحد فیزیولوژی رو باید بگذرونیم و سر فصل های فیزیولوژی چیاس؟

 

تقریبا میشه گفت در کنار هر یک از واحد درسی آناتومی یک واحد هم فیزیولوژی هست. به عنوان دانشجوی پزشکی یا دندان پزشکی از ترم اول با درس فیزیولوژی سر و کار دارین.
در فیزیولوژی پزشکی مطالب بر اساس سیستم های مختلف بدن مطالعه می شود که عبارت است از:

 

  • فیزیولوژی سلول
  • فیزیولوژی غشا، عصب و عضله
  • فیزیولوژی قلب و گردش خون
  • فیزیولوژی کلیه و مایعات بدن
  • فیزیولوژی سلول های خونی، ایمنی و انعقاد
  • فیزیولوژی تنفس
  • فیزیولوژی دستگاه عصبی
  • فیزیولوژی دستگاه گوارش
  • فیزیولوژی دستگاه تولید مثلی
  • فیزیولوژی غدد

 

این مباحث در پزشکی ۹ واحد و در دندان پزشکی ۶ واحد رو به خودشون اختصاص میدن. اگر چه در بین دانشگاه های مختلف در ترتیب و چگونگی گذراندن هر مبحث تفاوت وجود داره اما باید کلیات همه این مباحث رو در دوران علوم پایه بگذرونید و دانشی که در این مدت کسب می کنید در آینده به عنوان پیش نیاز برای دوره فیزیوپاتولوژی محسوب میشه. پس مطالعه برای فیزیولوژی رو سرسری نگیرین و سعی کنین از ترم اول روش مطالعه مناسب خودتون رو پیدا کنین.

 

فیزیولوژی رو چجوری بخونیم؟

 

فیزیولوژی درسی حفظی-مفهومی محسوب میشه. حالا چرا حفظی-مفهومی؟ چون فیزیولوژی درسی با نکات حفظی و جزئیات زیاده؛ اما برای مسلط شدن باید اول از همه مفهوم قسمت های مختلف رو خوب یاد بگیرین. هر چقدر هم فیزیولوژی رو حفظ کنین ولی مباحث مختلف رو، مفهومی بلد نباشین فایده ای نداره و در آینده با مشکل مواجه میشین.

 

فیزیولوژی در ظاهر حجم زیادی داره اما درس بسیار روانی می باشد. برای اینکه بتونین به تسلط خوبی در این درس برسین، لازمه از ترم اول درس خوندن برای فیزیولوژی رو در طول ترم قرار بدین و به هیچ عنوان به چشم درس شب امتحانی به فیزیولوژی نگاه نکنین.

 

اولین قدم در مطالعه فیزیولوژی اینه که منبع تشریحی مناسبی برای طول ترم داشته باشین. بهترین گزینه برای منبع تشریحی، رفرنس پیشنهادی وزارت بهداشت می باشد. با مطالعه دقیق، خط به خط و توجه به جداول کتاب میتونین به سطح مناسبی از دانش و اطلاعات برسین. مجدد تاکید می کنم که درک دقیق مطالب و به خاطر سپردن جزئیات خیلی مهمه.

 

اگه از اون تیپ شخصیت هایی هستین که خلاصه نویسی رو دوست دارین و به شما در یادگیری بهتر کمک میکنه، توصیه می کنم نکات مهم تر رفرنس رو خلاصه نویسی کنین. این خلاصه نویسی هم در فرجه امتحان شما و هم در آزمون علوم پایه میتونه براتون مفید باشه. در فرجه امتحانات جزوه اساتیدتون رو هم در برنامه ریزی خودتون قرار بدین. این بهتون کمک میکنه علاوه بر مرور مطالب، با نکاتی که اساتیدتون اضافه تر از رفرنس اشاره کردن، آشنا بشین. در کنار رفرنس و جزوه، برای یادگیری بهتر و مرور و جمع بندی می تونین از منابع کمک درسی که در قسمت بعدی اشاره می کنم، استفاده کنین.

 

رفرنس فیزیولوژی

 

رفرنس پیشنهادی وزارت بهداشت تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲، فیزیولوژی گایتون ۲۰۲۰ می باشد. علاوه بر این، فیزیولوژی رفرنس های دیگر از قبیل فیزیولوژی گانونگ، برن و لوی و کاپلان رو داره.

 

ترجمه گایتون، ۲ جلد داره. حجم گایتون زیاده و ممکنه برای خیلی ها مطالعه همه قسمت ها وقت گیر باشه. در این صورت می تونین از خلاصه های گایتون استفاده کنین.

 

منابع فیزیولوژی

 

منابع ضروری:

 

  • رفرنس و جزوه
  • منبع جمع بندی مناسب: توصیه می کنم در کنار یک منبع تشریحی، حتما یک منبع جمع بندی برای خودتون داشته باشین. مطالعه منبع جمع بندی برای مرور و تثبیت مطالب در فرجه امتحان ترم و مهم تر از همه در فرجه امتحان علوم پایه اهمیت زیادی داره. سیب سبز فیزیولوژی مطالب مهم تر فیزیولوژی به همراه تست های دو سال اخیر آزمون علوم پایه و نکات پر تکرار رو پوشش میده. علاوه بر این، می تونین از فیلم های تقلب فیزیولوژی استفاده کنین. تقلب کلاس جمع بندی و تست زنی دروس علوم پایه پزشکی و دندان پزشکی محسوب میشه که علاوه بر حل تمام تست های 2 سال اخیر آزمون علوم پایه، تمام نکات کلیدی و پر تکرار آزمون علوم پایه رو مرور میکنه.

 

راستی میتونی این منابع رو با بسته یادگیری و تسلط فیزیولوژی تهیه کنی.

 

 

 

منابع کمکی:

 

  • منبع تشریحی و جامع: ممکنه خیلی هاتون با وجود مطالعه رفرنس، بازم در درس فیزیولوژی ضعف داشته باشین؛ در این صورت لازمه از یک منبع تشریحی مناسب مانند سیب سرخ فیزیولوژی استفاده کنین که علی رغم پوشش مطالب مهم آن هم به زبان ساده تر، حجم کمتری نسبت به رفرنس داره.
  • فیلم های آموزشی: خیلی از مواقع دیدن فیلم های آموزشی موثر تر از مطالعه رفرنسه. در فیلم های آموزشی تریتا یکی از بهترین اساتید فیزیولوژی، صفر تا صد فیزیولوژی رو به صورت نوین و در زمانی کوتاه براتون تدریس میکنه. تریتا هم در فرجه امتحان های دانشگاه و هم در فرجه امتحان علوم پایه به کارتون میاد و تایم زیادی از شما نمی گیره.
  • تست و ارزیابی: تست زدن علاوه بر یادگیری و تثبیت مطالب، بهتون کمک میکنه ارزیابی بهتری از مطالعه و سطح خودتون داشته باشین. به این منظور میتونین از بانک تست طبیبانه استفاده کنین. در طبیبانه سوالات آزمون های علوم پایه موجوده. با کمک طبیبانه علاوه بر ارزیابی، با سوالات پر تکرار آزمون علوم هم آشنا میشین.

 

مدل سوال دادن این درس و پاس کردن فیزیولوژی چجوریه؟

 

همانطور که میدونین جدا از امتحانای روتین دانشگاه، فیزیولوژی در علوم پایه پزشکی ۳۶ سوال و در علوم پایه دندان پزشکی ۲۸ سوال داره. اگه میخواین هم توی امتحان های دانشگاه و هم علوم پایه نمره خوبی از این درس کسب کنین، باید در طول ترم برای فیزیولوژی مطالعه کنین. سوالات این درس اکثرا مفهومی و کلی مطرح می شود و برای جواب دادن باید درک مناسبی داشته باشین. از بین مباحث مختلف فیزیولوژی هرکدوم از اهمیت خودش برخورداره و مهمه. پس سعی کنین برای همه قسمت های فیزیولوژی وقت بذارین.

 

در ضمن ما در باشگاه سیب سبز و پیج اینستاگرام علوم پایه برای بچه ها محتوا های مشاوره ای قرار میدیم. اگه دوست داشتی به مطالب مشاوره ای بیشتری دسترسی داشته باشی، به ما سر بزن:

 

 

امیدوارم مطالب این مقاله براتون مفید بوده باشه.

 

 

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت