شاید برات سوال شده باشه که این همه آزمونی که توی پزشکی می گیرن آیا نمره هاش مهمه یا فقط باید پاسشون کنیم و بریم مرحله بعد، بیا تا کامل برات توضیح بدهم.

یه بار دیگه از اول کل آزمون ها و امتحانایی که در پزشکی می‌گذرونی رو باهم مرور کنیم.

خوب اول اینکه شما در پایان هر درس ازت امتحان می‌گیرن و در پایان هر ترم معدل بهت می دن، در پایان مقطع علوم پایه آزمونی خواهی داشت تحت عنوان آزمون علوم پایه که 200 سواله خواهد بود و هر ساله بعد از برگزاری آزمون سازمان نظام پزشکی کشور میاد و پاسخنامه ها رو چک می کنه و یه نمره ی حداقلی رو مشخص می کنه که طی اون، بالای 90 درصد افراد در آزمون پذیرفته بشن، اما حدودی بخوایم بگیم اگه نمره ی بالای 90 بگیری، قبولی.
 هنگام رفتن از 
استاژری به اینترنی هم یک آزمون دیگه داری به نام پره اینترنی یا همون پیش کارورزی که اون هم 200 سواله خواهد بود و مثل شرایط علوم پایه که برات توضیح دادیم، حدودا اونجا هم نمره 90 بگیری پاسی. 

راستی در بین این نمره ها و پاسی و.... یه خبر خوب بهت بدم که هر دوتای این امتحانا نمره منفی ندارن و تو حتی اگه سوالی رو هم بلد نباشی می تونی شانسی بزنی. در آخر مقطع اینترنی هم آزمون دیگری خواهی داشت تحت عنوان آزمون صلاحیت بالینی که با توجه به هر دانشگاهی تعداد سوالاش و نمره پاسی اونا متفاوته.

خوب آقا دمت گرم، یه بار تمام آزمون ها رو برامون جمع بندی کردی، حالا بگو ببینیم

اصلا نمره های اینا کاربردی هم داره یا نه؟

بله که کاربرد داره مگه میشه بین کسی که خوب درس خونده و نمره ی بالایی گرفته با کسی که فقط شب امتحان خونده و پاس شده فرقی قائل نبود؟

اول اینکه وقتی می خوای وارد استاژری بشی، دانشجو ها به چند گروه تقسیم می شن و میرن در بخش های مختلف شیفت ها رو سپری می کنند.
همونطور که بهت گفتم در استاژری و اینترنی یا همون کارآموزی و کارورزی درس ها به 2 نوع مینور و ماژور طبقه بندی می شوند، در استاژری کسایی که نمره علوم پایه بالاتر و معدل های بهتری داشته باشند، طبق یک فرمول که مختص خود هر دانشگاه هست طبقه بندی می شوند و کسایی که رتبه ی بالاتری باشند انتخاب می کنند کدوم بخش ها رو اول شرکت کنند و کسایی که در رتبه پایین تری دارند نمی تونند مجبورند بخش هایی رو بروند که به ناچار باید اونا رو انتخاب کنند.

در مرحله اینترنی هم همینطوریه، با توجه به نمره علوم پایه و آزمون پره انترنی میان و در فرمول زیر قرار می دهند و به هرکس یک نمره تعلق می گیره:
( 2برابر نمره پره انترنی نمره علوم پایه) تقسیم بر 3 

طبق نمره ای که طی فرمول بالا بدست میاد دانشجو ها طبقه بندی می شوند و هر کدوم که نمره بالاتری داشته باشه اون بخش هایی رو که می خواد زودتر انتخاب می کنه و مابقی که نمره پایین تری داشته باشند، بالاجبار مابقی بخش هایی که مونده رو انتخاب می کنند (شبیه انتخاب رشته در کنکور می مونه)

بعد از اینها سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور برای اینکه به بچه درس خونا حال بیشتری داده باشه، اومده یک شرایطی رو ایجاد کرده به نام استریتی (یعنی دانشجو بتونه بدون اینکه طرحش رو سپری کنه، آزمون تخصص بده و در تخصص ادامه تحصیل بده) که راه های مختلفی برای استریتی داریم که یکی از اون راه ها از طریق نمره های علوم پایه و پره انترنی و صلاحیت بالینی و معدل هرترم می باشد.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت