فیزیک‌پزشکی برای دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی

 

 

 

یکی از دروس شناور بین مقطع علوم‌پایه و فیزیوپات، فیزیک‌پزشکی است. به این معنا که شما میتوانید این درس را در هرکدام از این مقاطع بگذرانید(پاس کنید) و لزومی بر گذراندن آن در علوم پایه نیست. همچنین بچه های دندانپزشکی باید فیزیک‌پزشکی را در همان مقطع علوم پایه پاس کنند.

 


فلسفه قرارگیری آن در کوریکولوم پزشکی

 


هدف از این درس آشنایی دانشجو با مبانی فیزیکی و مکانیزم‌های تشخیص تصویر و عوامل کیفی موثر بر آن در تصویر‌برداری‌های تخصصی و دستگاه‌های مختلف اولتراسوند، پر‌فرکانس و پزشکی هسته ای میباشد. همچنین دانشجو با مبانی فیزیک رادیوتراپی، مواد رادیو‌اکتیو و رادیو‌دارو‌های مختلف آشنا میشود و کاربرد آنها را در تشخیص و درمان فرا میگیرد.

 


سرفصل‌ها و بلوک‌های فیزیک پزشکی

 


طبق کوریکولوم آموزش پزشکی وزارت بهداشت این درس 30 ساعت واحد تئوری(نظری) و 8 ساعت عملی دارد که در آن مباحث زیر مورد بررسی قرار میگیرند:

 

  • فیزیک بینایی(آشنایی با مبانی فیزیکی چشم و بیماریهای آن و تجهیزات مربوطه مثل افتالموسکوپ و...)
  • امواج فراصوت و مصارف پزشکی آن(نحوه تولید،خواص و کاربرد امواج فراصوت در پزشکی)
  • مصارف جریانهای فرکانسی در پزشکی(بیشتر به توضیح راجعMRIمیپردازد)
  • پزشکی هسته‌ای(راجع ساختمان اتم و مفهوم رادیواکتیویته صحبت میکند رادیوایزوتوپها وکاربرد آنها در پزشکی)
  • مبانی فیزیکی رادیولوژی و رادیوتراپی(بیشتر به توضیح راجع اشعه X وکاربرد‌های درمانی آن میپردازد)
  • کاربرد‌های رباتیک در پزشکی

 

برای دانشجویان دندانپزشکی این درس 0.5 واحد تئوری و 0.5 واحد عملی دارد. مباحثی که برای دانشجویان دندانپزشکی تدریس میشود نیز کم و بیش مشابه پزشکی است.

 


منبع رسمی فیزیک پزشکی

 


تا قبل از سال 95 رفرنس وزارت‌خانه برای این درس کتاب دکتر ابوالحسنی و همکاران بود. ولی از آن سال به بعد رفرنس رسمی وزارت‌خانه یکسری فصول مشخص از کتاب فیزیک پزشکی دکتر عقابیان است. برای دانشجویان دندانپزشکی علاوه بر تاب مذکور که رفرنس اصلی است دو کتاب زیر نیز منابع اصلی درس از سوی وزارت‌خانه هستند.

 

  • Christensen's physics of diagnostic radiology
    • Authors Thomas S Curry, Patricia Ed Curry

 


منابع کمک درسی فیزیک‌پزشکی

 


بهترین منابع کمک آموزشی برای این درس عبارتند از:

 

1- سیب سبز فیزیک پزشکی: به طور کلی کتابای سیب سبز نه تنها منبع خوب، کامل و مطمئنی برای علوم پایه هستند بلکه برای شب امتحان هم خیلی کارسازن و قشنگ کار رو برات در میارن. با سیب سبز می تونی هم درس رو بخونی، هم با جدول و نمودار خلاصه مرور کنی و هم تمام تستای چند سال اخیر رو بزنی و با آمادگی کامل بری سر امتحان

 

2-تقلب فیزیک پزشکی:کلاس جمع بندی و تست زنی مهم‌ترین و پرتکرار‌ترین مباحث علوم پایه در قالب فیلم آموزشیه که بر دو بازوی اصلی (مرور سریع نکات کلیدی و پرتکرار حل تمامی تست های دو سال اخیر آزمون علوم پایه) استواره. تقلب این درس همراه سیبشه ولی میتونی اونو به شکل تک درس از کتابخانه دیجیتال طبیبانه میتونی فعال کنی: exam.edutums.ir

 

3-اپلیکیشن طبیبانه: حتما از بانک تست اپلیکیشن طبیبانه کتاب تست تمرینی این درس را دانلود کنید و تست هاشو بزنید. زیرا به شما کمک میکند تا:

 

  • 1-نقاط ضعف وقوت خود را دراین درس بیابید.
  • 2-با نجوه طراحی سوالات در این درس آشنا شوید.
  • 3-توجه خود را بیشتر روی مباحث مهم تر این درس متمرکز کنید و حتی بتونید یه خلاصه خوب و جمع وجور ازش درست کنید تا شب امتحان ازش کمک بگیرید.

 

ویس مرور سریع این درس هم که حاوی نکات پر تکرارشه رو اکیدا بهت توصیه میکنم.

 


مدل خوندن فیزیک پزشکی

 


ممکنه درک برخی از مفاهیم این درس براتون سخت باشه. ولی بدونید با یه استراتژی درست میتونید به راحتی از پس سوالات این درس (چه تو میانترم وپایانترم هاتون وچه در علوم پایه)بر بیاید. به این صورت که همان روز یا فردای روزی که استاد یک مبحث را تدریس میکند، ابتدا یکبار سیب سبزش را بخوانید تا نکات مهم و اصلی مبحث را متوجه شوید(اگه اول بری سراغ رفرنس یا جزوه ممکنه ندونی کدوم مباحث مهم ترن و کدوم اهمیت کمتری دارن و همه رو یجور بخونی و در نهایت پس از کلی وقت گذاشتن اون بازدهی که از خودت توقع داشتیو نداشته باشی).

 

سپس از رو یه منبع تشریحی خوب مثل سیب سرخ یا جزوه استاد همون مبحثو بخونید و فرداش تستای مربوطشو از کتاب تست تمرینی فیزیک پزشکی اپلیکیشن طبیبانه بزنید تا کامل بهش مسلط شید. طی این فرایند میتونید به زبون خوتون یه خلاصه مختصر ومفیدگرد آوری کنید. خلاصه هاتون رو آخر هفته مرور کنید یا اینکه در حاشیه سیب، خلاصه نکاتی که فکر میکنید تو درک بهتر مطالب بهتون کمک میکنه رو بنویسید و این سیب فول غنی شده رو آخر هفته بخونید. تو باشگاه برات سیر تا پیاز روشهای تهیه یه خلاصه خوبو گفتم. همچنین همکارانم زمان و دفعات مرور صحیح و منطقی هر درسی رو(بر اساس منحنی ابینگ هاوس) کامل توضیح دادن.

 

مدل سوال دادن و نحوه پاس کردن امتحان فیزیک‌پزشکی

 


بچه های دندانپزشکی از این درس 5 سوال در آزمون علوم پایه دارند ولی بچه های پزشکی در آزمون پره‌انترنی این مبحث را دارند.اگه به توصیه‌هایی که بهت در بخش قبلی گفتم خوب و منظم عمل کنی؛ تو فرجه امتحان همین مرور خلاصه هات یا دوره کردن سیب غنی شدت میتونه یه نمره خوب برات به ارمغان بیاره . اگه میخوای با سبک طراحی سوالای این بخش آشنا شی میتونی به تست های اپلیکیشن مراجعه کنی(اگه وقت کم داری فقط مهماشو بزن که برات با علامت سیب مشخص کردن). اونجا هم مجدد مطالب مهم برات مرور شن.همچنین همونطور که قبلا بهت گفتم برا شب امتحان و دور آخر مطالعت حتما ویس مرور سریع فیزیک پزشکی رو از اپلیکیشن دانلود کن و گوش بده تا هم مطالب مهم برات مجدد مرور شن هم با یه انگیزه و اعتماد به نفس بالا بری سر جلسه امتحان وبه اون نمره دلخواهت بررسی.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت