Alternate Text

دروس ترم اول پزشکی

 

یکی از پرتکرارترین سوالات دانشجویان جدیدالورود به رشته‌ی پزشکی، تقسیم‌بندی دروس ترم اول و کتاب‌ها و منابع مورد نیاز برای قبولی این درس‌ها می‌باشد. از این رو در این مطلب به دروس ترم اول و منابع آنها پرداخته‌ایم. به علاوه برخی نکات که لازم است دانشجویان درباره اهمیت و چگونگی ترم آغازین دوره عمومی خود بدانند را در ادامه بیان کردیم.

 

تقسیم‌بندی دوره پزشکی

 

به طور کلی دوره پزشکی عمومی شامل چهار مقطع است که به ترتیب : علوم‌پایه - فیزیوپاتولوژی - استاجری - اینترنی می باشد. چهار الی پنج ترم ابتدایی آن دوره علوم‌پایه را تشکیل می دهند. اغلب دانشجویان در زمان ورود به دانشگاه و آغاز ترم ابتدایی خود، احساس اضطراب و سردرگمی درباره منابع، تقسیم‌بندی و محتوای درس‌های ترم اول خود دارند. این که با حجم عظیمی از مطالب روبرو می شوند و سبک درسخواندن خود را باید تغییر دهند نیز ممکن است آزار دهنده به نظر برسد. بنابراین، آگاه‌شدن از همین ابتدا از برخی اهمیت‌های این دوره، موجب کاهش سردرگمی و هموارتر شدن راه‌ موفقیت شما در این رشته‌ی مقدس می‌گردد.

 

اهمیت ترم یک (آغاز راه)

 

در این ترم، بسیاری از علوم بنیادی رشته پزشکی از قبیل فیزیولوژی و آناتومی آغاز می‌شود و شما باید به خوبی این مطالب را بیاموزید تا زیر‌ساخت مناسبی برای مقاطع بعدی و دروس تخصصی‌تر ایجاد کنید. از این رو در ابتدای ترم، منابع مورد نیاز خود را جمع آوری نمایید و از همان ابتدا، مطالعه را شروع نمایید.

 

از دیگر اهمیت‌های این ترم باید به پیش‌نیاز بودن بسیاری از دروس آن اشاره نمود. دروس پیش‌نیاز ، دروسی هستند که تا زمانی که آن‌ها را با نمره قبولی نگذرانده باشید، اجازه اخذ و گذراندن دروس دیگری که این درس پیش‌نیاز آن‌هاست را نخواهید داشت. بنابراین مردودشدن در این دروس، دردسرهای زیادی را در آینده برای شما به همراه دارد و سبب عقب افتادن گاهی حتی یک ترم در طول تحصیل شما می‌شود. از این رو تمام تلاش خود را انجام دهید تا دروس این ترم را با نمرات خوب پشت سر بگذارید.

 

(دروس دوره علوم پایه و حتی ترم یک رو مثل مصالحی در نظر بگیرید که طی این دوره کم‌کم جمع‌آوری میکنید تا در دوره‌های بعدی با این مصالح یه خونه بسازید. هر جاییش که ناقص و کم باشه خونه‌تون استحکام نداره و چیز خوبی از آب در نمیاد پس سعی کنید خوب درس بخونید!)

 

تفاوت منابع و دروس در دانشگاه‌های مختلف

 

احتمالا برایتان سوال است که شاید دانشگاه‌های مختلف از رفرنس‌ها و منابع متفاوتی استفاده کنند. در این باره باید بدانید که در اکثر دانشگاه‌های معتبر کشور از قبیل دانشگاه شیراز ، تهران ، شهید بهشتی، علوم‌پزشکی ایران ، اصفهان و... به صورت همگانی از رفرنس های مشترکی که از طرف وزارت بهداشت و آموزش پزشکی معرفی می‌شود، استفاده می‌کنند؛ اگرچه بنابر صلاحدید و سلیقه استادان مختلف، منابع فرعی متفاوتی از قبیل جزوه اختصاصی شخص استاد و گاها کتاب‌های تالیفی متفرقه نیز استفاده و معرفی می شوند که از آنها نیز نباید غافل شد.

 

گاهی در شرایطی که چندین منبع برای یک درس از طرف وزارت‌خانه معرفی میشود، بنابر سلیقه استاد ممکن است هر دانشگاهی از یکی از منابع اعلامی استفاده کند و در این زمینه تفاوت داشته باشند. برای مثال در درس آناتومی که از دروس بنیادین پزشکی است برخی استادان بر مبنای کتاب آناتومی اسنل تدریس می کنند . درحالی که برخی به تدریس از کتاب آناتومی گری می پردازند.

 

لیست دروس ترم اول پزشکی و منابع آنها

 

با اینکه برخی دانشگاه‌ها در ترتیب ارائه دروس در ترم های متفاوت کمی اختلاف دارند اما محوریت دروس تقریبا یکسان است دروس ترم یک و واحد‌های هر کدام در اغلب دانشگاه‌های کشور به صورت جدول ذیل می باشد. توجه داشته باشید برخی دروس از قبیل آناتومی، بخشی از مطالب را به صورت عملی ارائه می دهد و این بخش ها از اهمیت و کاربرد بالاتری برخوردارند. لازم به ذکر است اکثر استادان نسبت به عدم حضور در جلسات عملی به شدت سختگیرانه عمل می کنند . بنابراین تلاش کنید هیچ کدام از جلسات عملی را غیبت نداشته باشید!

 

دروس ترم اول پزشکی

 

در این ترم چندین درس عمومی هم در برنامه شما وجود دارد که نسبتا ساده‌تر می‌باشند. دروسی از جمله زبان عمومی، فارسی، اندیشه اسلامی ۱ و ۲ و... جزو این دروس عمومی می باشد. این دروس از اهمیت کمتری برخوردار هستند. بر اساس سلیقه استادان ، منابع متفاوتی در این دروس مورد استفاده قرار می گیرد. دروس عمومی ماهیت نمره‌بیاری دارند و برای جبران نمره‌های درس‌های اختصاصی و بالا بردن معدل بهت کمک میکنند. معمولا هم حضور غیاب‌های آنها جدی هستند، پس سعی کن از این امتیاز مثبت برای گرفتن چند تا بیست راحت بهره ببری!

 

منبع دروس تخصصی این ترم

 

فیزیولوژی : گایتون
آناتومی : کتاب گری یا اسنل
بیوشیمی : لنینجر، هارپر و یا دولین
بافت شناسی : جان کوئیرا

 

جمع‌بندی

 

با توجه به اهمیت این ترم و وجود دروس پیش‌نیاز انتظار می رود تا از همان ابتدای ترم درس را جدی بگیرید. با توجه به توضیحات بالا با دروس این ترم آشنا شوید. مطالعه را به صورت اصولی و از منابع اعلامی، به همراه جزوه استاد آغاز نمایید. بدیهی است هر چه دیرتر فرآیند مطالعه خود را شروع کنید؛ درس‌ها انباشته می‌شود و کار شما به مراتب دشوارتر خواهد شد. دروس خود را هرچه سریع‌تر از ابتدا سازمانبندی کنید و منابع مورد نیاز جهت مطالعه خود را فراهم آورید. درضمن اکثر منابع به صورت زبان‌اصلی نیز رایگان دردسترس هستند.

 

به امید موفقیت روزافزون همه دانشجویان پزشکی!

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت