زبان‌انگلیسی برای دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی

 

زبان‌انگلیسی یکی از دروس اصلی و مهم در پزشکی و دندانپزشکی است. آشنایی با این درس در تمام مسیر یک دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی ضروری است.

 


فلسفه قرارگیری آن در کوریکولوم پزشکی

 


خیلی از دانشجو‌ها معمولا بیس و پایه زبان خوبی دارند اما نباید زیاد به خودشون غره شن چون این درس تو کوریکولوم پزشکی ابعاد ویژه‌ و خاصی داره. در واقع زبان‌انگلیسی که در مراکز آموزشی خصوصی تدریس میشود با زبان تخصصی پزشکی متفاوته. پس اگه بیس زبان‌انگلیسی بالایی هم باشه بازم باید اصطلاحات و لغات خاص رشته پزشکی رو بلد باشی وگرنه پزشک خوبی نخواهی‌شد. شاید واست عجیب باشه؛ ولی از بین درسای علوم‌پایه درسی که بیشترین تاثیر رو تو دوره‌ی بالینی ما داره همین زبان تخصصی پزشکی است(حتی از آناتومی وفیزیولوژی بیشتر). مثلا تو اگه آناتومی و بیوشیمی رو بلد نباشی میتونی تو بالین ضعفاتو یجوری جبران کنی ولی سواد پایین زبان تخصصی باعث میشه که همیشه موقع خوندن درس(مطالعه تکست ومقالات معتبر پزشکی و ...)ضعف داشته باشی و خوب یاد نگیری.

 


سرفصل ها و بلوک های زبان

 


درس زبان‌انگلیسی در کوریکولوم آموزش پزشکی کشور در دو بخش زبان عمومی و زبان تخصصی1و2(مجموعا6واحد) تدریس میشود. زبان عمومی بیشتر کلیاتی راجع مبحث زبان پزشکی است. زبان تخصصی به طور ویژه به اصطلاحات(Term) مخصوص پزشکی میپردازد و یادگیری آن اساس یادگیری طب است. تمام رفرنس ها و مقالات پزشکی به زبان‌انگلیسی نوشته میشوند پس فراگیری آن بر هر پزشکی واجب است.

 


منابع زبان‌انگلیسی

 


رفرنس وزارت خانه برای زبان عمومی English for student of medicine یا ESM هست(که نوشته دکتر تحریریان است و3جلد داره). برای زبان تخصصی کتاب Medical terminologyکوهن است.البته برای آزمون علوم پایه وزارت خانه دست طراحو باز گذاشته وفرموده:

 

"هر متن،مقاله یا متن انگلیسی که در سطح منابع فوق باشد برای امتحان قابل پرسش است"

 

پس حسابی این درسو جدی بگیر واز اول سفت ومحکم بخونش چون در آینده خیلی به کارت میاد.

 


منابع کمک درسیش

 


معمولا زبان انگلیسی منبع کمک درسی خاصی ندارد. اما اگه فکر میکنی به یه منبع خوب جمع و جور برا امتحانات نیاز داری بهت پیشنهاد میکنم سیب سبز این درسو تهیه کنی. چون هم طول ترم به کارت میاد، هم برا شب امتحان و نهایتا آزمون علوم پایه. روزانه 10 الی 20 تست از تست های تمرینی اپلیکیشن طبیبانه رو هم بزن. اگه جایی نیاز به دیکشنری داشتی میتونی از فرهنگ لغت پزشکی دورلند هم استفاده کنی. کلا مقالات و کتاب‌های انگلیسی رو اگه در کنار منابع اصلی این درس بخونی هم دایره لغاتت بیشتر میشه هم زبان انگلیسی عین زبان مادری برات شیرین میشه.

 


مدل خوندن زبان

 


مطالعه زبان نیاز به مداومت داره. پس زبان رو هیچ وقت نباید برا شب امتحان بذاری. یعنی نمیشه با چند روز پشت سر هم خوندن زبان انگلیسی، بر خلاف یکسری دروس نتیجه خوبی گرفت.پس سعی کن این درسو همون روزی که استاد تدریس میکنه بخونی و لغات مهمشو استخراج کنی و تو یه دفترچه بنویسی.

 

دقت کن هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی معنی لغات رو به فارسی ننویس. بلکه تو جمله بیارش و از این طریق یاد بگیرش.خیلی از کلمات خصوصا تو زبان تخصصی پزشکی معنی یا معادل فارسی خوبی ندارند. پس یا معنیشونو به انگلیسی بنویس یا مترادفشو جلوش یاد‌داشت کن یا کلا هر طور که یادسپاری بهتری برات به ارمغان میاره. این لغاتی که جمع آوری کردی رو آخر هفته و آخر ماه مرتب با خودت تکرار و مرور کن تا ملکه ذهنت شه. سعی کن از همون اوایل با تکست هم رفیق شی. چون ترجمه رفرنسا تو برخی دروس خیلی جالب نیستن و از رو تکست بخونی گاها حتی از خود ترجمه بهتر میفهمی.

 

زبان تخصصی دارای قاعده و قانونه و نیاز به حفط همه کلماتش نیست. مثلا ریشه hem/o به معنای خون است. حالا اگه suffix یا پسوند lysis رو بهش اضافه کنیم کلمه hemolysis به معنای تجزیه گلبولهای قرمز به دست میاد. همین روند تو خیلی دیگه از موارد نیز صادقه. پس تو زبان عمومی تمرکزت رو بذار رو افزایش دایره لغاتت(با تست زدن هم میتونی این کارو کنی) و تو زبان تخصصی هم جداول و ترم‌های(اصطلاحات) مهم کتابو خوب یاد بگیر تا تو امتحانش موفق باشی.

 


مدل سوال دادنش ونحوه پاس کردن امتحان

 


این درس جزو دروس ماژور در مقطع علوم پایه به حساب میاید.برای دانشجویان پزشکی 20 سوال در علوم پایه دارد(تست ها در دوبخش آشنایی با واژگان و درک مطلب مطرح میشن). در آزمون علوم پایه دندانپزشکی سوالی از زبان مطرح نمیشود). سوالات زبان عمومی اصولا منبع مشخصی ندارد و اساتید معمولا هر لغتی دلشون بخواد میارن ولی تو حتما باید به ریز کلمات ESM مسلط باشی تا بتونی از روی معنی حدودی جمله، تستو درست جواب بدی.

 

برا بحث ریدینگ امتحانت هم میتونی از ریدینگ های تست تمرینی زبان اپ طبیبانه و یه سری کتبی که مخصوص این موضوعه وپر از Reading های مختلف، از موضوعات مختلفه استفاده کنی.تو زبان تخصصی باز اوضاع کمی بهتر میشه و همین که به جداول و عبارات مهم کتاب مسلط باشی میتونی تا حد خوب و نسبتا بالایی ،تستاشو جواب بدی. برخلاف کنکور تو پزشکی گرامر زیاد مهم نیست وبیشتر باید لغت و اصطلاح بلد باشی .برا بار هزارم زدن تستای زبان اپلیکیشن رو اکیدا بهت توصیه میکنم چون2تا فایده مهم برات داره:
1-با نحوه طراحی وتیپ سوالات اساتید آشنا میشی.
2-دایره لغاتت میره بالاتر(که خودش اعتماد به نفس بیشتری برات سر جلسه امتحان میاره)

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت