۱۰ سوال پرتکرار در ۱۰ روز باقی‌مانده به آزمون علوم پایه

 

تو این مقاله به ۱۰ سوال پرتکرار در ۱۰ روز باقی‌مانده به آزمون علوم پایه که احتمالا دغدغه شما هم باشه جواب دادیم. امیدواریم که تونسته باشیم کمی از نگرانی این روز های آخر کم کرده باشیم.

 

۱. با چه نمره ای آزمون علوم پایه رو قبول میشیم؟

 

بیس قبولی آزمون علوم پایه در سال های اخیر حدود ۸۰ تا ۹۰ بوده. با این وجود بعضی سال‌ها، پس از اعلام وزارتخانه بیس کاهش پیدا کرده و چندین نمره پایین تر آماده است. برای اینکه از پاس شدن خودت مطمئن باشی بهتره روی نمره ۹۰ به بالا سرمایه‌گذاری کنی. اینطوری اگه در حد ۱۰ سوال هم بی دقتی کنی، باز هم قبول میشی.

 

 

 

۲. اگه تا الان چیزی نخوندیم، اولویت رو روی کدوم درس ها بذاریم؟

 

در این دوران سعی کن به جای حذف کامل یک درس، چند مبحث رو حذف کنی! حذف کردن کامل یک درس باعث میشه سوال های راحت اون درس رو هم از دست بدی. به جای حذف، مباحث مهم و پر تکرار رو توی برنامه‌ت جا بده. از یک درس ماژور شروع کن و در کنارش یک درس نمره بیار هم مطالعه کن. از اون جایی که الان زمان تا آزمون علوم پایه خیلی محدوده، وقت کافی برای مطالعه تشریحی و با جزئیات نداری. سعی کن چند مبحث مهم از هر درس رو انتخاب کنی و به صورت سلکتیو پیش بری. دقت کن با هر درسی شروع می کنی از منبع مناسبش استفاده کنی. فیلم های تقلب در این زمان محدود بیشترین کمک رو بهت میکنه. پس از دستش ندهههه!🤩

 

 

 

 

 

۳. اکثر درس ها رو با اینکه مطالعه کرده بودم، یادم رفته. الان چجوری مرور کنم؟

 

به عنوان کسی که خودش این مسیر رو رفته بهت میگم طبیعیه که مطالب رو فراموش کرده باشی و از این بابت استرس بگیری. فراموشی یک روند طبیعی تو یادگیریه و برای هر کسی پیش میاد. میدونی چی باعث میشه بعضیا نمره‌شون خوب بشه؟ آفرین، مرور درست و اصولی!

 

اگه قبلا درس‌ها رو یک دور خوندی و تموم شده، الان زمان مناسبیه برای مرور کردن تا آزمون علوم پایه. فیلم های تقلب، آزمون های علوم پایه کشوری و آزمونک های جمع بندی بهترین ترکیب برای مرور کردنه. سعی کن تو این زمان باقی مونده دو بار تقلب رو ببینی و خوب نکاتشو یاد بگیری. در کنارش، دو سه روز یکبار یک آزمون علوم پایه کشوری رو شرکت کن و خوب تحلیلش کن. در کانال تلگرام علوم پایه برنامه مرور رو قرار دادیم. از اینجا چک کن!

 

 

 

۴. برای کسی که تا الان چیزی نخونده، توصیه می‌کنین با تقلب بیشتر درس ها رو بخونه یا با سیب سبز چند درس نمره بیار رو مطالعه کنه؟

 

بالاتر هم اشاره کردم که حذف مبحثی بهتر از حذف کامل یک درسه. اگه بخوای فقط چند درس نمره بیار بخونی، نمره درس های ماژور رو از دست میدی و خب طبیعتا چند سوال رو از درس های نمره بیار نمیتونی پاسخ بدی. اما وقتی اکثر درس ها رو با تقلب پیش ببری، به یک پایه منطقی تو هر درس میرسی و میتونی تو آزمون علوم پایه از هر درس به نصف سوال ها درست جواب بدی.

 

پس بهت راه اول یعنی مطالعه اکثر درس ها با تقلب رو توصیه می کنم. به چند دلیل:

 

  • ۱) تقلب کم حجم‌تره و در این چند روز باقی مونده راحت‌تر جمع میشه
  • ۲) تقلب نکات پر تکرار آزمون علوم پایه و حل سوالات آزمون های علوم پایه دو سال اخیر رو داره. مواردی که در این روزها برای پاسی بیشتر از قبل نیاز داری.

 

 

 

۵. چجوری تقلب👀 رو بخونیم؟

 

برای اینکه بهترین نتیجه رو از فیلم های تقلب بگیری، بهتره چند بار تقلب رو ببینی. فیلم های تقلب برای دانشجوهای پزشکی در مجموع ۴۰ ساعت و برای دانشجوهای دندانپزشکی در مجموع ۴۶ ساعته. پس به راحتی میتونی تقلب رو چند بار توی برنامه‌ت جا بدی.

 

تقلب نیاز به جزوه نداره. پس وقتتو برای نوشتن جزوه هدر نده و اگه نیاز بود چند نکته کلیدی از تقلب برای خودت بنویس. در صورت تمایل میتونی تو این تایم باقی مونده تا آزمون علوم پایه، کتاب های سیب سبز رو جلوت باز کنی و با تقلب پیش بری.

 

 

 

۶. از کجا می‌تونیم تست های آزمون علوم پایه رو کار کنیم؟

 

  1. سامانه آزمون: در سامانه آزمون به آزمون های علوم پایه سال های مختلف و آزمونک های جمع بندی منطبق بر برنامه لارج و مدیوم دسترسی داشته باشین.
  2. کتاب های سیب ترش: کتاب های سیب ترش سوالات آزمون های علوم پایه به همراه پاسخ تشریحی کامل و جامع رو داره.

 

 

 

۷. تعداد سوالات هر درس در امتحان علوم پایه چقدره و چه مباحثی پر سوال‌ترند؟

 

آزمون علوم پایه پزشکی

 

  • فیزیولوژی: ۳۶ سوال (سلول، غشا و عضله: ۴ سوال، قلب و گردش خون: ۷ سوال، خون: ۱ سوال، تنفس: ۲ سوال، کلیه: ۵ سوال، اعصاب و حواس ویژه: ۸ سوال، گوارش: ۳ سوال، غدد و هورمون: ۶ سوال)
  • علوم تشریح: ۵۴ سوال ( سر و گردن: ۷ سوال، نوروآناتومی: ۸ سوال، توراکس: ۳ سوال، لگن و پرینه: ۳ سوال، اندام فوقانی: ۳ سوال، اندام تحتانی: ۳ سوال، بافت شناسی: ۱۳ سوال، جنین شناسی: ۹ سوال)
  • بیوشیمی: ۲۰ سوال (کربوهیدرات و متابولیسم آن: ۴ سوال، پروتئین و متابولیسم آن: ۳ سوال، لیپید و متابولیسم آن: ۴ سوال، نوکلوئیک اسید: ۲ سوال، ویتامین: ۱ سوال، هورمون: ۲ سوال، آنزیم: ۳ سوال، آب و پی اچ: ۱ سوال)
  • باکتری شناسی: ۱۶ سوال، ویروس شناسی: ۵ سوال
  • انگل شناسی:۱۰ سوال، قارچ شناسی: ۵ سوال، حشره شناسی: ۲ سوال
  • اصول خدمات و سلامت: ۱۰ سوال، اپیدمیولوژی: ۱۲ سوال
  • زبان انگلیسی: ۱۰ سوال
  • معارف و انقلاب: ۱۰ سوال

 

علوم پایه دندان پزشکی

 

  • تشریح:۴۲ سوال ( بافت شناسی:۸ سوال، جنین شناسی: ۵ سوال، سر و گردن: ۹ سوال، نوروآناتومی: ۱۲ سوال، شکم: ۳ سوال، توراکس: ۲ سوال، اندام تحتانی و فوقانی: ۳ سوال)
  • فیزیولوژی: ۲۸ سوال (غشا و عصب و عضله: ۵ سوال، قلب و گردش خون: ۷ سوال، کلیه: ۲ سوال، ریه: ۲ سوال، اعصاب و حواس ویژه: ۶ سوال، گوارش: ۲ سوال، هورمون: ۴ سوال)
  • بیوشیمی: ۲۵ سوال ( کربوهیدرات: ۵ سوال، پروتئین: ۵ سوال، اسید نوکلوئیک: ۵ سوال، آنزیم: ۳ سوال، ویتامین: ۲ سوال، هورمون: ۲ سوال، لیپید و متابولیسم آن: ۳ سوال)
  • باکتری شناسی: ۱۹ سوال، ویروس شناسی: ۵ سوال مباحث مهم: آنتی بیوتیک، مایکوباکتریوم ها، استافیلوکوک، استرپتوکوک، گنوکوک، مننگوکوک، E.coli
  • قارچ شناسی: ۳ سوال، انگل شناسی: ۳ سوال
  • آسیب شناسی: ۱۵ سوال ، ژنتیک: ۱۰ سوال، ایمونولوژی: ۱۵ سوال
  • سلامت دهان و جامعه: ۱۰ سوال
  • معارف و انقلاب: ۱۰ سوال

 

 

 

۸. برای دو روز قبل امتحان علوم پایه، مخصوصا روز قبل امتحان، چیا رو بخونم و مرور کنم؟

 

حل آزمون‌های دوسال اخیر در تایم مرور مهم‌ترینه!!
حتی اگر یک بار این آزمون رو زدید، یک بار دیگه سوالاتی که برات سخت بوده رو حتما نگاه کن.
فیلم حل سوالات علوم پایه شهریور ۱۴۰۱ رو می‌تونی یه بار دیگه نگاه کنی.

 

اگر خلاصه نویسی داری توی این بازه ازش استفاده کن.

 

اگه با سیب سبز خوندی، در حد تورق سریع، کتاب رو مرور کن.

 

بخش نکات پر تکرار سیب سبز رو بخون.

 

بخشی از تقلب‌ 👀 رو که کمتر دیدی دوباره ببین.

 

به طور کلی نباید تا لحظه آخر خیلی مطالعه کرد و کتاب دستتون باشه؛ بلکه در روزهای نزدیک به آزمون علوم پایه باید آرامش بگیرید و صرفا نکات خیلی مهم و پرتکرار رو دوره کنید.

 

 

 

۹. چند دوره آزمون علوم پایه رو نیازه بزنم؟

 

آزمون‌های دو سال اخیر مهم‌ترینن. حتما با تحلیل کامل یاد بگیر و نکات تست‌ها رو به خاطر بسپر. 😁

 

بخوام یه ترتیب از آزمون ها بهت بگم با علوم پایه های اسفند و شهریور قبلی شروع کنی

 

میتونی برای آخرین آزمون ها هم اسفند و شهریور دو سال قبل و میاندوره ها رو بزنی.

 

 

 

۱۰. توصیه آخر؟

 

استرس نگیر به خودت باور داشته باش و هرچی رو که خوندی مرور کن. سراغ مبحث جدید نرو. حداقل آخرین آزمون علوم ‍پایه رو چند بار بزن!

 

موفق باشی عزیزم

 

اگه سوالی داری تو کامنت ازم بپرس 😘

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت