شغل،مهارت و یا کار دانشجویی؟

 

از دغدغه های هر دانشجویی پیدا کردن یک شغل دانشجویی مناسب است.
از دغدغه های هر دانشجویی پیدا کردن یک شغل دانشجویی مناسب است.

 

قطعا شما هم به عنوان دانشجو در طول روز به مسائلی مثل کار کردن،یادگیری مهارت جدید،یا حتی درآمد مستقل خواهید افتاد.

 

برای مقاله امروز قرار است تا به یکی از دغدغه‌های مهم برای همه دانشجویان بپردازیم. کار دانشجویی!!
از طرف دیگر مسائل روز زندگی دانشجویی مثل رفت و آمد، تهیه غذا و از همه مهمتر درس خواندن باعث میشود تا پیدا کردن یک کار‌دانشجویی متناسب، از اولویت‌های مهم هر دانشجویی به حساب بیاید! در همه‌جای دنیا، دانشجویان حتی در سخت‌ترین رشته‌ها مثل پزشکی در کنار تحصیل خود مشغول به کار هستند و همچنین خدمات، پشتیبانی و حقوق‌های‌ ثابت و دقیقی برای پرداخت به دانشجویان تعریف میشود.

 


در این مقاله خواهید خواند:

 

 

کار دانشجویی چیست؟

 


خب! به طور عامیانه میتوان گفت که شغل‌ها و فعالیت‌های دانشجویی، اغلب کارهایی طلقی میشوند که معمولا به صورت پاره وقت و هماهنگ با رشته تحصیلی دانشجو هستند. درجامعه کنونی زندگی دانشجویی دستخوش تغییراتی گسترده قرار گرفته است، به صورتی که با حضور پررنگ تکنولوژی در جوامع، سرعت رشد و پیشرفت مردم بیش از پیش افزایش یافته است. دانشجویان نیز به عنوان یکی از سردمداران و اقشار پیشبرنده جامعه از این قاعده مستثنی نیستند.

 

کسب مهارت های متنوع، یادگیری زبان‌های خارجه، فرایند مهاجرت، پویایی و فعالیت‌های غیر درسی نسبت به جوامع قبلی در جامعه دانشجویی امروزه ارزشمندتر به شمار میرود. بنابراین درآمد مستقل، کمک به رشد و توسعه فردی، پیشرفت در رشتهدانشگاهی، ارتباط موثر و تشکیل شبکه ارتباطی با سایر رشته‌ها و دانشگاه‌ها از مزایای شغل و فعالیت فرادانشگاهی است.
دانشجویان بعد از دوران مدرسه و ورود به فضای دانشجویی به یکباره به جامعه گسترده‌تری پرتاب میشوند. در این مسیر توجه به بی‌تجربگی، زمانبر بودن فرایند‌های دانشجویی، نداشتن شناخت کافی نسبت به محیط و اقشار مختلف، سو استفاده سایرین از عنوان دانشجو برای بیگاری و سایر این مسائل را به عنوان معایب شغل دانشجویی عنوان کرد.

 


مسیر دانشجویی خود را هدفمند سپری کنید.

 

برای انتخاب یک شغل یا مهارت دانشجویی میتوانید با ارجحیت سه فاکتور مهم زیر انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

 


1)تناسب زمان کار با دوره تحصیل
شما باید در نظر داشته باشید که در کنار تحصیل مشغول به کار هستید. پس اولویت شما تحصیل محسوب میشود.سعی کنید شغلی را انتخاب کنید که لطمه جدی به وضعیت تحصیلی شما وارد نشود.

 


2)درآمد
درآمد های فعالیت‌ها و کار های دانشجویی اغلب بسیار پایین تر از حقوق متوسط جامعه یا وزارت‌کار است. دلیل این اختلاف پرداختی میتواند پاره‌وقت بودن شغل‌های دانشجویی و همچنین نداشتن مدرک تخصصی اشاره کرد.

 


3)ارتباط کار و تحصیل
اگر بتوانید کار دانشجویی را پیدا کنید که در راستای مسیر تحصیلی‌تان باشد با یک تیر دو نشان خواهید زد.

 

زیرا در کنار درآمدی که از کار خود کسب می‌کنید، مهارت‌های مربوطه به روند تحصیلی خود را نیز بهبود میبخشید و گام مهمی در مسیر پیشرفت دوران دانشجویی خود خواهید برداشت.

 

از کجا کار دانشجویی پیدا کنم؟

 

حالا با این تفاسیر احتمالا برای شما هم سوالات زیر پیش خواهد آمد؛

 

از کجا کار دانشجویی پیدا کنم و یا کدام کار دانشجویی مناسب من است؟

 

  • ابتدای هر راهی شما احساس مبهم و ناآگاهی خواهید داشت. برای شروع میتوانید با دوستان و آشنایان خود (رفیق سال بالاییت!) که مشغول به کار دانشجویی هستند صحبت کنید و از راهکار‌های آن ها استفاده کنید.
  • افراد رتبه برتر بعد از پایان دوره کنکور مشغول به مشاوره و تدریس به صورت مستقل و یا همکاری با سایر موسسات میپردازند. سعی کنید بیگاری نکشید و متناسب با کارتون درآمد داشته باشید.سو استفاده در این بخش از دانشجویان بسیار زیاده!
  • شبکه‌ها و کانال‌های فضای مجازی بستر مناسبی برای پیدا کردن شغل‌های دانشجویی است. این کانال ها اغلب شغل های به صورت دور کاری،پروژه و یا کاملا متناسب با زمان و نیاز دانشجو را ارائه میدهند.سعی کنید از آن‌ها غافل نشوید.
  • و نهایتا چند مورد از شغل های دانشجویی را که میتوان به عنوان مثال ذکر کرد: ترجمه، تایپ، مقاله نویسی، عکاسی، تدریس، مشاوره، مربی ورزشی، کار در کافه و رستوران، برنامه نویسی و فعالیت های مربوط به کامپیوتر و موبایل و یا حتی دیجیتال مارکتینگ!

 

برای انتخاب شغل دانشجویی اهمیت موارد زیر را دست کم نگیرید:

 


سابقه و تجربه قبلی
اگر دارای مهارت‌هایی مثل عکاسی و یا تدریس زبان هستید و یا حتی میتوانید به عنوان مربی ورزشی فعالیت کنید، حتی اگر به فعالیت (رشته) تحصیلی‌تان مرتبط نیست به دنبال شغلی متناسب با توانایی‌های خود بگردید.

 


محل سکونت
به این مورد حتما توجه کنید. در ابتدا انگیزه شروع کار و انرژی دانشجویی نباید باعث تصمیم‌های اشتباه شود. انتخاب شغلی که نیاز به حضور جدی و تمام وقت دارد و یا از محل سکونت شما بسیار فاصله دارد، تصمیم عقلانی به حساب نمی‌آید.

 


اولین انتخاب آخرین انتخاب نیست!
ممکن است شما به هر علتی بعد از مدتی قادر به ادامه همکاری نباشید.بنابراین؛

 

از تعهد‌های سنگین بپرهیزید.

 

تجربه کار قبلی خود را برای انتخاب شغل بعدی به کار بگیرید.

 

هرجایی از مسیر اگر متوجه سوء استفاده مدیر یا مسئول خود شدید یا اگر بازده کاری و درآمد شما در تعادل نیست، بهتر است با نهایت احترام متقابل به دنبال کار دیگری بگردید.

 


در انتها امیدوارم با توجه به مزایا و معایب کار‌دانشجویی بتوانید در فعالیت‌های غیر درسی خود موفق باشید.

 

در کنار همه این مسائل آگاه باشید که مسیر زندگی و به‌خصوص دانشجویی بدون شکست پیش نخواهد رفت.

 

بنابر این سعی کنید از شکست‌ها و فعالیت‌های غیر درسی به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای هدف اصلی و آینده خود استفاده کنید.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت