روان شناسی برای دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی

 

در این مقاله قصد دارم شما رو با درس جذاب روان شناسی، اهمیت، روش مطالعه، رفرنس و منابع کمک درسی روان شناسی آشنا کنم.

 

درس روان شناسی در آینده رشته شما اهمیت زیادی داره. اهمیت درس روان شناسی در پزشکی و دندان پزشکی رو از چند جنبه مختلف می تونیم ارزیابی کنیم: اول از همه، به عنوان یک پزشک باید با اصول کلی این درس آشنایی داشته باشین؛ چون این درس به عنوان پیش نیاز درس روان پزشکی محسوب می­­ شود.

 

علاوه بر این، روان شناسی در موفقیت شغلی شما در آینده نقش دارد. شاید براتون سوال باشه روان شناسی چه ارتباطی با این موضوع دارد. توجه کنین که خیلی از بیماری های زمینه ای به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با بخش روحی و روانی انسان مرتبط اند و اهمیت دادن به این بخش، در پیشگیری و یا بررسی سیر پیش رونده بیماری ها نقش مهمی داره. علاوه بر این درس روان شناسی برای خود پزشکان نیز حائز اهمیته.

 

برای مثال در مطالعه ای به نظر می رسه پزشکانی که در معرض استرس و فشار روانی بیشتری هستن، احتمال خطای بیشتری دارن. بنابر این درس روانشناسی نیز مانند سایر دروس از اهمیت زیادی برخورداره!

 

در پزشکی و دندان پزشکی چند واحد روان شناسی داریم و سرفصل های روان شناسی چیاس؟

 

بخش های مختلف روان شناسی عبارت است از:

 

  • روان شناسی، پزشکی، سلامت
  • مغز، شناخت، هیجان و رفتار
  • رشد روانی
  • سلامت و رفتار
  • انگیزه، هیجان و سلامت
  • حافظه، یادگیری و سلامت
  • اختلالات روانی
  • توان بخشی
  • شخصیت و سلامت
  • اعتیاد: آسیب شناسی و عوارض
  • خودکشی: سبب شناسی و عوارض
  • هوش
  • روان سنجی

 

در مجموع روان شناسی در پزشکی 2 واحد و در دندان پزشکی نیز 2 واحد رو به خودش اختصاص میده.

 

نکته قابل توجه اینه که روان شناسی در امتحان علوم پایه دندان پزشکی 10 سوال داره اما در پزشکی از این درس سوالی طرح نمیشه.

 

روان شناسی رو چجوری بخونیم؟

 

روان شناسی در مجموع درس راحتی محسوب میشه و مطالعه روان شناسی زمان زیادی از دانشجو نمی­گیره. اکثر دانشجو ها مطالعه برای این درس رو به فرجه امتحان موکول می­کنن و با این وجود بازم، نتیجه خوبی ازش می ­گیرن. پس مطالعه برای روان شناسی رو سخت نگیرین.

 

سعی کنین اول به درس های مهم تر رشته خود اهمیت بدین و ترجیحا در ابتدا درس هایی از قبیل آناتومی، فیزیولوژی و ... را مطالعه کنین و سپس اگه تایم خالی آوردین، برای روان شناسی هم وقت بذارین. توصیه می ­کنم برای نتیجه بهتر هفته ای حداقل یک تا دو بار، روان شناسی رو مطالعه کنین.

 

منابع و رفرنس های روان شناسی

 

  • منبع تشریحی: برای مطالعه تشریحی و در طول ترم می­تونین از رفرنس پیشنهادی وزارت بهداشت که زمینه روان شناسی هیلگارد ترجمه دکتر محمد تقی براهنی و همکاران است، استفاده کنین. علاوه بر این، برای مسلط شدن صفر تا صدی در این درس از فیلم های آموزشی تریتا استفاده کنین.
  • منبع جمع بندی: برای اینکه مطالب مهم تر رو در زمان کوتاه جمع بندی و مرور کنین، پیشنهاد می­ کنم از سیب سبز روان شناسی استفاده کنین.
  • منبع تست زنی: تست زدن در یادگیری، مرور و ارزیابی مطالب نقش مهمی داره. به همین دلیل توصیه می­کنم از تست های تمرینی طبیبانه استفاده کنین.

 

در ضمن اگه دوست داشتی به محتوا های مشاوره ای بیشتری دسترسی داشته باشی، به اینستاگرام علوم پایه و باشگاه سیب سبز سر بزن!

 

لینک اینستاگرام علوم پایه

 

لینک باشگاه سیب سبز

 

 

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت