دروس عمومی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی

 

 

 

شاید بعضیاتون فکر میکنید با ورود به دانشگاه و انتخاب رشته تخصصیتون دیگه دروس عمومی ندارید. اما برای اکثر رشته‌ها از جمله پزشکی و دندانپزشکی این دروس ارائه میشن. هر دانشجو باید حداقل 8 واحد از دروس عمومی رو برای شرکت در آزمون علوم پایه پاس کنه. برای فارغ التحصیلی در هر‌دو رشته باید حداقل 24 واحد از دروس عمومی را بگذرونین.

 


فلسفه قرارگیری دروس عمومی در کوریکولوم پزشکی و دندانپزشکی

 


برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی تقریبا نمیشه فلسفه خاصی را متصور شد. البته تو ادبیات فارسی، برخی اساتید اصول نگارش ادبی یا نوشتن یک نامه اداری را آموزش میدهند که بعدها به درد دانشجو میخوره. در واقع مهمترین فایده این دروس نمره‌آور بودنشان برای دانشجو هست. به علت بالا بودن تعداد و ضریب واحدهای این دروس اگر کسی سعی در بالا آوردن معدل دوره عمومی خودش داره؛ میتونه تو هر ترم 4 الی6 واحد از دروس عمومی را در زمان انتخاب واحدش برداره و با صرف وقت کمتری نسبت به دروسی مثل آناتومی و فیزیولوژی نمره خوبی از این دروس کسب کنه و معدلشو ارتقا بده. به این دروس به چشم یک زنگ تفریح نگاه کنین از این نظر که برای زمان اندکی هم که شده از دروس سنگین پزشکی فراغت پیدا میکنین.

 


سرفصل های دروس عمومی

 


برای بچه‌های پزشکی و دندانپزشکی گذراندن واحد‌های درسی زیر لازم است:

 

دروس عمومی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی
دروس عمومی

 

به این لیست دروس زیر رو هم باید اضافه کرد:

 

  • 1-ادبیات فارسی
  • 2- زبان انگلیسی عمومی
  • 3- تربیت بدنی1 و 2
  • 4-دانش خانواده وجمعیت
  • 5-فرهنگ وتمدن اسلام و ایران
  • 6-آشنایی با کامپیوتر

 

تو بعضی از دانشگاه‌ها یکسری دروس مثل آشنایی با دفاع مقدس(2واحد) نیز ارائه میشن و یا تعداد واحد برخی از دروس مثل ادبیات فارسی متفاوته. از دروس عمومی تو علوم پایه فقط اندیشه اسلامی1 و انقلاب اسلامی سوال دارن و روی هم رفته 10 تست علوم پایه را تشکیل میدن.

 

 

 

منابع دروس عمومی

 


در دانشگاه‌های مختلف معمولا از بین دروس عمومی که گفتیم مباحث زیر در طول علوم‌پایه ارائه میشن:
الف)اندیشه اسلامی 1 و 2: در بیشتر دانشگاه‌ها، رفرنس یا منبع اندیشه اسلامی 1 و 2 کتاب "مبانی اندیشه اسلامی دکتر سبحانی" هست.ولی منبع وزارت‌خانه‌ای این درس از اسفند 1401 تا شهریور 1402 برای اندیشه اسلامی "کتاب مبانی اندیشه اسلامی 1" نوشته آقای کیاشمشکی و همکاران میباشد.
ب)اخلاق اسلامی: معمولا منبع اساتید برای این درس کتاب مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی آقای محمد داوودی هست. اما در برخی دانشگاه‌ها جزوه‌ای برای این درس ارائه میشه و امتحان از همون جزوه‌ست.
ج)انقلاب اسلامی ایران: منبع وزارت خانه‌ای این درس از اسفند 1401 تا پایان شهریور 2140 کتاب انقلاب اسلامی(وقوع، پیامد ها و راهکار هایی برای آینده) نوشته آقای مصطفی ملکوتیان و کیامرث جهانگیر (نشر معارف) هست.
د)تاریخ تحلیلی صدر اسلام:در بیشتر دانشگاهها کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام نوشته دکتر محمد نصیری تدریس میشه.
ه)تفسیر موضوعی قرآن:معمولا اساتید دو یا چند سوره از قرآن را انتخاب و تفسیر اونو به دانشجو ارائه میدن.
و)ادبیات فارسی:معمولا رفرنس مشخصی نداره و اساتید بیشتر،اشعار و حکایات مفاخر ادبی کشورمونو بررسی میکنن.
ز)دانش خانواده وجمعیت:کتابی که تدریس آن در دانشگاه ها مرسومه معمولا نویسنده خاصی ندارد و بر روی جلد کتاب اومده "نوشته جمعی از نویسندگان"
ح)فرهنگ وتمدن: تو اکثر دانشگاه‌ها کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی دکتر علی اکبر ولایتی تدریس میشه.
ط)زبان عمومی:رفرنس وزارت خانه‌ای این درس کتاب English for student of medicine یا ESM هست. که نوشته دکتر تحریریانه و3جلد داره.
برای درس تربیت بدنی معمولا اساتید از دانشجو‌ها در سالن ورزشی دانشگاه امتحان میگیرن. اما برخی از مربیان کتاب‌هایی را برای این درس مرفی میکنن و تمام یا بخشی از نمره امتحان را به نمره امتحان تئوری اختصاص میدن.

 


منابع کمک درسی

 


برای دروس عمومی معمولا کسی کتاب کمک درسی نمی‌گیره ولی مجموعه دانش آموختگان منابع خوبی رو برای این دروس گرد آوری کرده.

 

برای امتحانات درون دانشگاهی و امتحان علوم پایه کتاب سیب سبز معارف و انقلاب بهترین گزینه هست. این کتاب قسمت‌های مهم‌تر هر‌مبحث را برای شما( بر اساس منابع وزارت خانه) آورده. همچنین هر‌سال بر اساس منابع جدید اعلامی از سوی وزارت‌خانه آپدیت میشه. منبع تستی این درس نیز کتاب تست تمرینی معارف و انقلاب هست. این کتاب تمام تستهای 220 امتحان علوم‌پایه اخیر پزشکی و دندانپزشکی را گرد آوری کرده و حتی تستهای مهم تر رو با علامت سیب مشخص کرده‌. همچنین تستهای مهم و پرتکرار پاسخ تشریحی مختصر و مفیدی دارن.

 

از ویس مرور سریع این درس، غافل نشو چون شب امتحانیه وخیلی خوب مطالب مهمو برات دوره وجمع بندی میکنه.

 


مدل خوندن دروس عمومی

 


همانطور که قبلا بهت گفتم این دروس صرفا نمره بیار هستن. به هرحال اگه میخوای نمره خوبی از این دروس کسب کنی باید کتابی که استادت برای اون درس معرفی میکنه را خوب بخونی و در کنارش برای شب امتحان یک دور سیب سبز‌ش را بخونی که مطالب مهم دوباره برات تکرار شه. اگه خواستی نمره 19 یا 20 بیاری تست تمرینی هم بزن.😎

 


مدل سوالات دروس عمومی و نحوه پاس کردن امتحانش

 


سوالات این درس همگی حفظین پس به کتاب یا منبعی که استاد بهتون معرفی میکنه خوب مسلط باشید و سعی کنید یه چکیده مناسب و منطقی ازش تهیه کنید چون برا فرجه امتحانتون خیلی به درد میخوره.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت