Alternate Text

طرح یا سربازی

 

سوالی که برای خیلی از دانشجویان پزشکی متداول هست اینه که دقیقا طرح چیه؟ مدتش چه قدر هست؟ راهی برای معاف شدن از طرح هست؟ میشود طرح پزشکی عمومی را بعد از دوره تخصص گذراند؟ همینطور برای آقایان، یکی از مهم‌ترین مسئله ها اینه که فرق طرح با سربازی چیه؟ کدومش اولویت داره؟ آیا وقتی سربازی رو می گذرونی دیگه لازم نیست طرح هم گذرونده بشه؟ آقایانی که از سربازی معاف هستند هم باید طرح بگذرونن؟ مکانی که باید در دوران طرح خدمت کنم با چه معیار‌هایی انتخاب میشه؟ اگه اصلا طرح نرم مشکلی پیش میاد؟ در این مطلب قصد داریم تا به همه سوالات مذکور در این موضوع پاسخ بدیم.

 

دوره طرح پزشکی چیست؟

 

طرح پزشکی در اصل، دوره‌ای ۲۴ ماهه است که هر پزشک در ایران باید بر اساس قوانین مربوطه بگذراند. نحوه‌ی گذراندن طرح و محل انجام این دوره، بر مبنای نیازهای وزارت بهداشت به خدمات درمانی در مناطق مختلف و موضوعات وابسته به آن، متفاوت است. الزام قانونی این طرح بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰ و بر مبنای قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان می باشد.بر این اساس، همه دانش آموختگان پزشکی و پیراپیزشکی باید این دوران را بگذرانند.

 

طرح پزشکی

 

معافیت از طرح

 

به طور کلی افرادی که دارای یکی از شرایط زیر باشند از معافیت دوران طرح برخوردارند:
۱. همسر و فرزندان شهدا و آزادگان
۲. تک فرزند ها
۳.تنها یک نفر از برادران یا خواهران شهید
۴.تمامی برادران و خواهران خانواده های دارای بیش از یک شهید
۵. تمامی آزادگان
۶. تمامی جانبازان بالای ۲۵%
۷. افرادی که هنگام مشمول شدن به طرح، بالای ۴۵ سال داشته باشند.
۸. برخی ویژگی های بسیار محدود تحصیلی از قبیل کسب رتبه های یک تا سه کشوری در آزمون هایی نظیر علوم‌پایه و پره اینترنی

 

نحوه تعیین مکان و شرایط طرح

 

افرادی که قصد شرکت در طرح داشته باشند باید در مدت یک ماه بعد از اتمام تحصیل خود را به وزارت بهداشت معرفی کنند. وزارت هم موظف است طی کمتر از دو ماه محل خدمت شما را معرفی نماید.

 

طرح نریم چه مشکلی پیش میاد؟

 

تحویل دادن مدرک و هرگونه تاییدیه تحصیلی یا ریزنمرات بدون این که فرد طرح خود را گذرانده باشد؛ ممنوع و غیر قانونی است (یعنی مدرک شما رو نمی دن و گرو نگه داشته میشه تا بری طرحت رو بگذرونی!). البته گاها برای ادامه تحصیل در خارج از کشور با شما همکاری میشه. یعنی در قبال گرفتن ضمانت یا وثیقه، مدرک شما رو آزاد می کنند. (البته که الان سخت‌گیری زیاد هست و به این راحتیا با دانشجویان کنار نمیان!). ضمنا باید بگم که طرح اصلا خریدنی نیست!

 

آیا باید هم طرح بگذرونیم و هم سربازی؟

 

طبق قانون سازمان نظام وظیفه هر پسر ایرانی بالای ۱۸ سال باید ۲۱ ماه خدمت سربازی بگذرونه.

 

طبق قانون وزارت بهداشت هر فارغ التحصیل رشته های دکتری (پزشکی یا دندانپزشکی) باید ۲۴ ماه طرح نیروی انسانی شرکت کند.

 

سربازی بر طرح تقدم داره یعنی پس از اتمام دوره تحصیل دختر خانم ها مستقیما میرن طرح اما پسرها باید اول تکلیف سربازی شون رو مشخص کنند! اگر پسری قبل از تحصیل پزشکی، سربازی رو شرکت کرده باشد و یا از سربازی معاف باشد پس از اتمام تحصیل موظف به انجام ۲۴ ماه طرح نیروی انسانی هست. اما سایرین در سربازی شرکت میکنند و در یکی از بند های معافیت از طرح مذکور است که اگر دانشجویی پس از اتمام تحصیل، ۲۱ ماه خدمت سربازی رو بگذراند، از طرح معاف خواهد شد. (به زبون ساده‌تر،طرح معادل سربازی نیست اما اگر سرباز شدی از طرح معاف میشی فقط حواست باشه که باید کل ۲۱ ماه رو خدمت کنی تا مشمول این بند بشی!)

 

سربازی پزشکان

 

در بالا گفتیم که برای آقایون لازم به گذراندن هردو دوره سربازی و طرح نیست. قوانین سربازی پزشکان هم فقط کمی تفاوت با افراد دیگر دارد. تعیین ارگان خدمتی و محل خدمت به صورت اتفاقی است. البته در صورت متاهل بودن ، پس از دوره آموزشی محل خدمت شما حتما در استان محل سکونت همسر خواهد بود. (دقت داشته باشید استان ! نه شهر محل سکونت!) دوره آموزشی که حدودا دو ماه هست همانند سایر افراد باید گذرانده بشه.

 

ساعت کاری به این صورت هست که معمولا با پزشکان همانند کادر ادرای برخورد میشه یعنی در شرایط عادی از صبح تا حداکثر ساعت ۴. البته بسته به شرایط ممکنه مدتی رو کمتر یا بیشتر مجبور باشید خدمت کنین!

 

در رابطه با دراآمد هم باید گفت که سربازی در مقایسه با طرح قاعدتا درآمد بالایی نداره و اغلب به صورت کارانه به علاوه درصدی از نسخه بیمه‌ها پرداخت می‌شود. البته در این باره هم قانون قطعی نیست و بیشتر سلیقه‌ای هست!

 

معافیت از سربازی

 

قوانین معافیت از سربازی مفصل اند. به هر صورت باید دقت داشته باشید که هر مدت که از سربازی معاف باشید در عوض باید طرح بگذرونید. پس عملا معافیتی در کار نیست فقط مزایای طرح و درآمد آن قاعدتا بیشتر از سربازی خواهد بود.

 

استریت شدن و ارتباط آن با طرح یا سربازی چیست؟

 

استریت شدن به این معناست که بتوانید دوره طرح را به بعد از پایان دوره تخصص انتقال دهید. در اصل، پس از پایان دوره عمومی حق یکبار شرکت در آزمون تخصص را دارید. در صورت قبولی مشغول به دوره تخصص می شوید و پس از پایان آن، طرح می‌گذرانید. استریت شدن نیز یکسری قوانین دارد از قبیل قرار گرفتن در ۲.۵ % برتر کشوری در آزمون علوم‌پایه و... . البته شرط معدل نیز در این موضوع دارای اهمیت است که به موضوع استریتی به طور جداگانه در مقاله دیگری پرداخته شده است. دقت داشته باشید که بر اساس این قانون، شما فقط حق یکبار شرکت در آزمون تخصص را دارید و درصورت عدم قبولی باید به گذراندن طرح مشغول شوید و پس از پایان آن مجددا برای تخصص اقدام نمایید.

 

در مقاله زیر میتونید خیلی کامل‌تر در مورد استریتی مطالعه کنید.

 

https://www.iranmedclub.com/blog/9362/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%db%8c%d8%aa%db%8c-%d9%88-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%86/

 

امیدوارم همگی در مسیر تحصیلی و شغلیتون موفق باشید.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت