انتخاب بین مسیر‌های پیش‌رو برای دانشجویان پزشکی همیشه یک چالش محسوب میشود.
انتخاب بین مسیر‌های پیش‌رو برای دانشجویان پزشکی همیشه یک چالش محسوب میشود.

 

آینده پزشکی بعد از فارغ‌التحصیلی

 

یکی از مهمترین فاکتور‌های انتخاب‌رشته برای همه دانش آموزان در سراسر دنیا مسیر رشته مورد‌علاقه آن‌هاست.در کنار این موضوع یکی از مسائل حیاتی برای آینده دانشجویان انتخاب بین مسیر‌های پیش رو و گزینه‌های روی میز است.

 

رشته‌های علوم‌پزشکی از پر‌طرفدارترین رشته‌های تحصیلی در سرتاسر دنیا هستند و یکی از علل این علاقه‌مندی، تعدد انتخاب برای آینده اجتماعی،شغلی و همچنین بسترهایی است که برای رشد این دانشجویان فراهم میشود.

 

در این مقاله قرار است راجع به راه های پیش رو برای هر یک از دانشجویان علوم پزشکی صحبت کنیم تا با دید بازتری راجع به آینده خود تصمیم گیری کنند.

 

مسیر های پیش روی هر دانشجوی علوم پزشکی به قرار زیر است:

 

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر(تخصص رشتههای علوم پزشکی)

 

دانشجویان علوم‌پزشکی بعد از پایان مقطع عمومی خود میتوانند در آزمون رزیدنتی یا تخصص(دستیاری)شرکت کنند و پس از قبولی به ادامه تحصیل بپردازند.

 

از مسائلی که هر دانشجوی علوم پزشکی باید خیلی زود‌تر از آزمون‌های تخصص به آن‌ها فکر کند،مسائل طرح و سربازی است.

 

دانشجویان پزشکی و دندان با کسب نمره‌استریتی در آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی و همچنین افرادی که معاف از سربازی هستند میتوانند بلافاصله بعد از مقطع عمومی خود در آزمون دستیاری شرکت کنند.

 

در غیر این صورت باید به گزینه طرح یا سربازی فکر کنید و بعد از پایان این دوره‌ها می‌توانید در آزمون رزیدنتی(دستیاری) شرکت کنید.

 

تمام نکات مهم و شرایط استریت شدن را در یک مقاله دیگر به صورت مفصل در همین سایت مطالعه بفرمائید.

 

 

 

طرح

 


دانشجویان پزشکی بعد از اتمام مقطع عمومی خود باید در دوره طرح‌اجباری خود شرکت کنند.

 

به طورمثال طرح برای دانشجویان پزشکی دو سال است و شرایط مورد نظر با توجه به منطقه تحصیلی،دانشگاه و درخواست دانشجویان کاملا متفاوت است.

 

بعد از گذراندن طرح‌اجباری میتوانید برای آزمون تخصص و یا تاسیس مطب اقدام کنید.

 

طرح اجباری برای دانشجویانی که میخواهند مدتی از فضای تحصیل فاصله بگیرند و وارد بازار کار شوند میتواند گزینه‌ خوبی باشد.

 

توجه داشته باشید که طرح و تعهد دو مساله متفاوت هستند که جزئیات مورد نظر آن ها را میتوانید در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

 


سربازی

 


از بزرگترین موانع هر پسر ایرانی سربازی است.سربازی از آن گزینه‌های اجباری است که دانشجویان بعد از مقطع تحصیلی عمومی باید برای آن اقدام کنید.

 

شما به عنوان پزشک عمومی در دوره سربازی خود در ارتباط با رشته‌مورد نظر خود فعالیت می‌کنید.(به جای اینکه طی بکشی میگن پزشک پادگان باشی).

 

سپس در انتها اگر مدت زمان سربازی و طرح شما یکسان نباشد باید برای گذراندن باقیمانده طرح خود اقدام کنید.
باز هم تاکید میکنم که مقاله طرح یا سربازی را به صورت جداگانه در این وبسایت مطالعه کنید.

 

مهاجرت

 


یکی دیگر از از انتخاب‌های پر دردسر برای دانشجویان ایرانی گزینه مهاجرت است.با تمام سنگ‌اندازی‌های مسئولین و سیاست‌های جلوگیری از مهاجرت،به خصوص دانشجویان پزشکی،مسیر مهاجرت روز‌به‌روز پر طرفدارتر میشود و از انتخاب های جدی برای هر دانشجوی ایرانی است.برای مهاجرت به کشورهای متفاوت شما میتوانید شرایط مقصد مورد نظر خود را بررسی کنید و با توجه به آن اقدام کنید.توصیه ما به شما این است که خیلی زودتر از پایان دوره تحصیل خود به فکر باشید.

 

  • یکی از مهمترین نیاز‌های مهاجرت زبان کشور مقصد است.اگر قصد ادامه تحصیل در کشور‌های اروپایی مثل آلمان را در فکر دارید بهتر است به‌دنبال یک دوره زبان خارجی برای خود باشید.البته فراموش نکنید که این روزها یادگیری زبان انگلیسی یک از ضروری‌ترین ابزار‌ها برای افراد در جوامع پیشرفته است.
  • از دیگر مراحل مهاجرت شرکت درآزمونهای کشور مقصد است، آزمون هایی مثل USMLE که برای کشور آمریکا است.اطلاعات مورد نظر از جزئیات آزمونها را میتوانید از موسسههای معتبر مهاجرتی،گفتگو با دانشجویانی که قبلا مهاجرت کردهاند و یا حتی با جستجوی ساده بدست بیاورید.
  • از نکات مهم دیگر توجه به پیش‌زمینه مقاله‌نویسی است.این مهارت نیاز به پویایی و فعالیتدانشجویی بسیار زیادی دارد.همچنین تاثیر بسیار مهمی در رزومه تحصیلی شما برای مهاجرت مخصوصا برای کشورهایی مثل کانادا یا ایالت متحده آمریکا خواهدداشت.و شاید به عنوان آخرین مساله بهتر است به فکر مانع بزرگ سربازی و کارت پایان‌خدمت و یا استفاده از وثیقههای سرسام‌آور نیز باشید.

 

در انتها امیدوارم این مقاله با تاکید بر مسیر‌های پیش رو ، دید باز تری برای آینده‌نگری به شما ارائه کرده باشد.

 

همچنین همه موضوعات این مقاله با عناوین مستقل در همین وبسایت وجود دارند که با یک جستجوی ساده میتوانید اطلاعات مورد نیازتان را به‌روز و با جزئیات بیشتر در اختیار داشته باشید.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت