جنین شناسی برای دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی

 

جنین شناسی علم بررسی نحوه تکامل و تشکیل رویان در دوره بارداریه. این علم مانند بسیاری از دروس با آناتومی مرتبطه و شناخت دقیق در این درس به درک ناهنجاری ها و بیماری های مادرزادی کمک می کنه. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کنه که با کمک آگاهی به فرآیند های تکاملی، بتونیم از بروز نواقص و ناهنجاری های دوران بارداری پیش گیری کنیم و باعث تولد فردی سالم شویم.

 

دلیل قرارگیری این درس در کوریکولوم آموزشی چیست؟

 

جنین شناسی به عنوان یکی از درس های پایه پزشکی مثل هر درس دیگه ای از اهمیت خودش برخورداره. شما به عنوان پزشکان آینده باید شناخت خوبی از درس جنین شناسی داشته باشین.

 

اگه براتون سوال شده این شناخت کجا به درد میخوره باید اشاره کنم خیلی از بیماری ها و ناهنجاری نوزادان و حتی بیماری هایی که در بزرگسالان تشخیص داده میشه، ریشه در ناهنجاری های ساختاری و یا عملکردی در دوران جنینی داره. علاوه بر این آشنایی با نحوه تکامل سیستم های مختلف و فاکتور های موثر بر این تکامل، می تونه تا حد زیادی به شما در شناسایی این ناهنجاری ها و پیش گیری از آن کمک کنه. علاوه بر این زمانی که با نحوه تکامل ارگان های مختلف آشنا بشین درک آناتومی و فیزیولوژی آن ارگان نیز براتون راحتتر میشه. برای مثال در خیلی از موارد قسمت هایی که منشا جنینی مشترک دارن، عصب دهی و خونرسانی یکسانی هم دارن و همین نکته میتونه در فهم بهتر آناتومی هم بهتون کمک کنه.

 

در کل دوران پزشکی چند واحد جنین شناسی داریم و سرفصل های جنین شناسی چیاس؟

 

بسته به دانشگاهی که درس میخونین ممکنه جنین شناسی رو به صورت بلوک های مختلف به همراه سایر دروس پاس کنین و یا کل جنین شناسی رو با هم امتحان بدین.

 

با وجود این تفاوت ها باید در مجموع 2 واحد جنین شناسی رو پاس کنین. معمولا ابتدا بخشی از مباحث جنین شناسی به عنوان مقدمه و کلیات جنین شناسی تحت عنوان جنین شناسی عمومی ارائه میشه و سپس وارد جنین شناسی اختصاصی میشین که مباحث مختلف رو به صورت جداگانه و با جزئیات بیشتر بررسی میکنه.

 

سرفصل های جنین شناسی عبارت است از:

 

  • کلیات جنین شناسی
  • تکامل دستگاه عصبی مرکزی
  • تکامل دستگاه عضلانی
  • تکامل دستگاه قلبی-عروقی
  • تکامل دستگاه گوارش
  • تکامل سر و گردن
  • تکامل اسکلت محوری
  • تکامل اندام ها
  • تکامل دستگاه تنفس
  • تکامل دستگاه ادراری- تناسلی
  • تکامل چشم و گوش
  • تکامل دستگاه پوششی

 

جنین شناسی رو چجوری بخونیم؟

 

جنین شناسی درسیه که اکثر بچه ها ازش فرارین. میپرسین چرا؟ چون درس کاملا حفظی ای محسوب میشه و جزئیات زیادی داره. علاوه بر این گاهی اوقات سطح مطالبش دشواره و دانشجو ممکنه در درک آن با مشکل مواجه بشه و علی رغم تایم زیادی که برای مطالعه میذاره اون بازدهی دلخواه رو نداشته باشه و علاقه اش رو به این درس از دست بده .
برای اینکه بتونین در این درس مسلط بشین لازمه که اول از همه روش مطالعه و منابع خوبی برای این درس داشته باشین. جنین شناسی درس نسبتا سختیه؛ به همین دلیل سعی کنین در طول ترم مطالعه کافی برای این درس داشته باشین.

 

توجه کنین که برای یادگیری راحت تر درس جنین شناسی لازمه قوه تجسم قوی و درک سه بعدی خوبی داشته باشین. یکی از راه هایی که با کمک اون میتونین درک سه بعدی خودتون رو تقویت کنین، مطالعه جنین شناسی به کمک شکل هستش.

 

رفرنس درس جنین شناسی چیه؟

 

رفرنس پیشنهادی وزارت بهداشت برای جنین شناسی تا پایان شهریور 1402، جنین شناسی لانگمن سال 2019 هست.

 

منابع درسی جنین شناسی:

 

منبع ضروری

 

  • منبع تشریحی برای طول ترم: رفرنس و جزوه
  • منبع مناسب جهت جمع بندی و فرجه امتحان: در کنار رفرنس و جزوه اساتید، شما به منبع کمک درسی مناسب برای مرور و جمع بندی نیاز خواهید کرد که راحتتر در فرجه آزمون مباحث رو جمع کنین و به تسلط دلخواهتون برسین. برای این منظور، من کتاب سیب سبز جنین شناسی رو توصیه می کنم. سیب سبز علیرغم پوشش نکات مهم علوم پایه و آزمون های دو سال اخیر، حجم کمی داره و روونه.

 

منبع کمکی

 

  • منبع تشریحی برای طول ترم: شاید برای خیلی از بچه ها رفرنس به عنوان اولین منبع سخت و وقت گیر باشه. توصیه میکنم در اولین مرحله از یه منبع سبک تر مانند سیب سرخ جنین شناسی استفاده کنین تا با مفاهیم اصلی و بیس درس آشنا بشین و در مرحله بعدی برای تسلط بیشتر سراغ رفرنس برین.
  • منبع تست زنی: برای اینکه بتونین اطلاعاتتون رو در زمینه جنین شناسی بسنجین و برای آزمون های ترمتون و علوم پایه آمادگی پیدا کنین، توصیه می کنم تست زدن رو جدی بگیرین. برای همین منظور، میتونین از تست های تمرینی اپلیکیشن طبیبانه کمک بگیرین. در اپلیکیشن طبیبانه، به سوالات آزمون علوم پایه دسترسی دارین و در کتاب سیب ترش، سوالات آزمون علوم پایه به همراه پاسخ تشریحی کامل و مفصل براتون موجوده.

 

مدل سوال دادن این درس و پاس کردنش چجوریه؟

 

همانطور که اکثرتون میدونین، جنین شناسی هم یکی از درسای آزمون علوم پایتون محسوب میشه؛ هر چند تعداد سوالای کمی رو به خودش اختصاص میده. به صورت کلی پاس کردن جنین شناسی اصلا سخت نیست؛ به شرط اینکه خوندن رو به روز آخر موکول نکنین و در طول ترم هم برای این درس وقت بذارین.

 

اگه دوست داری به محتوا های مشاوره ای و اطلاعات بیشتر درباره جنین شناسی دسترسی داشته باشی، به اینستا و باشگاه سیب سبز سر بزن.

 

لینک باشگاه سیب سبز

 

لینک اینستاگرام علوم پایه

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

 

 

 

 

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت