آزمون علوم پایه پزشکی

 

  1. تفاوت علوم پایه با کنکور چیه ؟
  2. امتحان علوم پایه چقدر مهمه ؟ اصلا مهمه توش نمره خوبی بیاریم یا نه؟
  3. با چه نمره ای میشه پاس شد؟استریت چی؟
  4. از کی باید برای علوم پایه بخونم؟
  5. امتحان علوم پایه چند تا سوال داره؟
  6. رفرنس های آزمون علوم پایه چیان؟

 

آزمون علوم پایه پزشکی آزمونیه که دانشجویان پزشکی در انتهای مقطع علوم‌پایه باید در اون شرکت کنن. این آزمون به طور معمول دو بار در سال، در شهریور ماه و اسفند ماه، به شکل کاغذی برگزار میشه و نتایج اولیه اون دو الی سه هفته بعد به دانشگاه ها اعلام میشه. دانشجویانی که حد نصاب قبولی رو در این آزمون بیارن میتونن وارد مقطع بالین بشن. هر دانشجو حداکثر 3 بار فرصت شرکت در آزمون علوم‌پایه رو داره.

 

تفاوت علوم پایه پزشکی و کنکور

 

درسته که رفرنس‌های آزمون علوم‌پایه پزشکی نسبت به کنکور حجم و جزییات بیشتری دارن اما سوالات آزمون علوم‌پایه برخلاف کنکور کلی تر و ساده تر طرح میشن و خبری از سوالای ترکیبی و جزیی زیست کنکور نیست.

 

این آزمون 200 سواله و 200 دقیقه وقت داره و با توجه به سادگی سوالات آزمون اگه درست رو خونده باشی خیلی راحت میتونی به سوالاتش پاسخ بدی و چند دور جوابات رو مرور کنی و برخلاف کنکور مهارت آزمون دادن و مدیریت زمان اهمیت چندانی برای موفقیت در آزمون علوم‌پایه پزشکی نداره.

 

اهمیت آزمون علوم پایه پزشکی

 

نظر شخصی خودم اینه که اهمیت خاصی نداره! ولی بطور کلی نفرات برتر آزمون استریت میشن و مزایای خودشون رو دارن که در ادامه در موردش صحبت میکینیم و نفرات برتر هم (3نفر) که علاوه بر مزایای استریتی از طرح معاف میشن.ولی پسرا به هرحال سربازی رو باید برن :). مزیت دیگه هم اینه که تو بعضی دانشگاه های بزرگ که چند تا بیمارستان دارن برای انتخاب لاین بیمارستان اولویت با دانشجو هاییه که نمره آزمون علوم پایشون بالاتر شده و بعد از اون معدل پس اگه میخوای حق انتخاب داشته باشی و بیمارستان بهتر بیفتی نمره علوم پایت نباید خیلی پایین باشه.شایدم انگیزه شخصی داشته باشی بخوای نمره علوم پایت رو بعدا بکنی تو چشم بقیه برا اینکارم تا حدی مفیده.

 

از نظر بار آموزشی باید خدمتتون عرض کنم که این امتحان آنچنان هم جنبه آموزشی نداره و بیشتر حفظیه تا مفهومی البته مهمه تا یه حدی رو دروس علوم پایه مسلط باشتین تا تو مراحل بعدی پزشکی راحت تر باشین ولی دیگه نه در اون حد که از زندگیتون بزنید خودکشی کنید برای علوم پایه!مخصوصا که بعد از آزمون علوم پایه حجم درس و کارتون خیلی بیشتر میشه پس تا فرصت دارین از زندگی لذت ببرین :) میتونین رو زبانتون کار کنید فعالیت های فوق برنامه انجام بدین و تجربه های جدید کسب کنید البته بازم انتخاب با خودتونه...

 

پاس، استریتی یا رتبه؟

 

با چه نمره ای میشه پاس شد؟

 

بیس امتحان به طور معمول بین 78 تا 80 هست. شما علی الحساب روی 83 حساب کن.

 

استریتی

 

با چه نمره ای میشه استریت شد؟
نمیشه از پیش گفت. استریتی واسه پزشکیا توی شهریور راحت‌تره و واسه دندونپزشکیا توی اسفند. چون این موقع شرکت کننده های کمتری هست و طبیعتا راحت‌تر میشه،اما به صورت معمول پزشکیا با نمره‌های بالای 160 و دندونپزشکیا با نمره بالای 150 استریت شدن.

 

استریت به فارسی میشه مستقیم. یک فارغ التحصیل پزشکی یا دندون پزشکی در کشور ما با سه راه مختلف روبرو هست:
۱ -کار با مدرک عمومی ۲ -ادامه تحصیل در مقطع تخصص و 3 -مهاجرت کاری و تحصیلی
اما تا زمانی که هر دانشجوی فارغ التحصیل دوره طرح را نگذرانده باشد، وزارت بهداشت مجوز هیچ یک از این 3 فعالیت گفته شده را به او نمیدهد.
حال این وسط وزارت بهداشت در مورد گزینه ادامه تحصیل یک استثنا قائل شده به نام استریتی. این به این معنی هست که افرادی که از روش های
مختلف واجد شرایط استریتی باشن حق دارند یکبار قبل از رفتن به طرح در امتحان رزیدنتی شرکت کنند و اگه قبول شوند مستقیما وارد دوره رزیدنتی بشوند . ولی باید بعد از تموم شدن دوره تخصص طرح را دو برابر بگذرانند چون طرح عمومی را نگذراندن. که البته درکل فرقی نمی‌کنه و اتفاقا بهتر هم هست چون تو طرح تخصص 4 سال به عنوان متخصص کار می‌کنی در حالی که اگه استریت نشی باید دو سال طرح پزشک عمومی بگذرونی و دوسال طرح تخصص بعد از خوندن تخصصت.
پس حواست باشه استریتی به معنی معافیت از طرح نیست!! برای معاف شدن باشد رتبه یک تا 3 کشوری بشی که اصطلاحا بهش میگن رتبه شدن

 

اطلاعات کاملش رو تو مقاله استریتی و رتبه شدن در آزمون علوم پایه چه تفاوتی دارند؟ میتونی بخونی

 

از کی باید بخونم ؟

 

جواب این سؤال کاملا شخصیه و بستگی به هدفت و روش مطالعت داره اگه اسمارت! درس بخونی با تایم خیلی کمتر نتیجه خیلی بهتری میتونی بگیری چون علوم پایه قلق خودشو داره.ولی اگه اسمارت نخونی خیلی اذیت میشی:)

 

الف) اگه هدفت صرفا پاس کردنه باید بالای 80 بشی که کار سختیم نیست. فقط کافیه بخش های پرتکرار رو بخونی و روشون مسلط بشی که وقتیم نمیگیره. و منبعشم خداروشکر موجود شده اخیرا. فیلم های تقلب رو هرچی بیشتر ببینی نمرت بیشتر میشه و اگه کامل روشون مسلط بشی با یه نمره خوب میتونی علوم‌پایه رو پاس کنی برای مسلط شدن روی تقلب ها بهتره 1 الی 2ماه با توجه به بیست وقت بذاری

 

ب) اگه هدفت استریت شدنه دیگه باید بری سراغ سیب‌سبز و حداقل 2 الی 3 ماه براش وقت بذاری چون حجم مطالب زیاده و فرارن و باید حداقل 2 الی 3 بار تا آزمون مرورشون کنی پس نبینم سیب سبزت رو سفید ذاشتی تا فرجه 1 ماهه امتحان! سیب سبز کتابی نیست که بشه تو یه ماه جمعش کرد و استریت شد مخصوصا اگه بیس خوبی نداشته باشی.

 

ج) اگه قصدت رتبه شدنه که لازمه Next level باشی! یعنی علاوه بر سیب سبز رفرنسارم بخونی بیا پایین بهت بگم درس به درس چیکار باید بکنی:

 

دروس ماژور:

 

شامل آناتومی فیزیولوژی بیوشیمی و زبان تخصصی پزشکی

 

برای علوم پایت مخصوصا برای درس های ماژوری مثل آناتومی و فیزیولوژی ترجیحا از ترم یک گری و گایتون رو شروع کن بخون مخصوصا گایتون که متن روونیم داره و خوندنش میتونه به فهم فیزیولوژیت کمک کنه. برای آناتومی یه اطلس همیشه باید کنار دستت باشه. اطلس نتر رو PDF اش رو میتونی دانلود کنی تو گوشیت داشته باشی. اپلیکیشن complete anatomy هم خیلی خوبه کلا با دیدن عکس موقع مطالعه میتونی یادگیری آناتومیت رو عمیق تر کنی و مطالب رو تثبیت کنی.

 

https://www.iranmedclub.com/blog/9177/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%b3-%d8%a2%d9%86%d8%a7%d8%aa%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%ac%d9%88%db%8c-%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9/

 

برای بیوشیمی سیب سبز به نظرم کفایت میکنه ولی اگه خواستی رفرنس رو هم میتونی بصورت selective بخونی مثلا بخشایی که ازش سوال میاد رو بری علاوه بر سیب سبز بیوشیمی هارپر رو هم یه نگاه بندازی. زبان تخصصی پزشکی هم که تا حد زیادی به سطح general زبانت بستگی داره پس سعی کن از ترم یک رو زبانت هم برای آینده تحصیلیت هم آزمون علوم پایت کار کنی تو فرجه علوم پایه فقط یه سری اصطلاحات پزشکی هست که تو کتاب Medical Terminology ات هست میتونی حفظ کنی که اکثرشم آسونه و زیاد ازت وقتی نمیگیره غیر از این به نظرم تو چند ماه فرجه نمیتونی خیلی برا زبانت کاری کنی.

 

دروس نمره بیار:

 

شامل بافت شناسی، بهداشت و اپیدمیولوژی، میکروب شناسی و انگل شناسی

 

برا بافت شناسی به عنوان منبع اضافه تر جان‌کوییرا رو میتونی بخونی ولی پیشنهاد نمیکنم چون هم ترجمش افتضاحه هم اینکه تو آزمون علوم پایه پزشکی معمولا سوالات آسونی ازش طرح میشه پس همون سیب سبز کارتو راحت راه میندازه. جنین شناسی هم کلا حفظی زیاد داره تو مقاله 5 درس ضروری بهت پیشنهاد دادم که چجوری بخونیش.برا بهداشت تجربه ثابت کرده سیب سبز خیلی خوب پوشش نمیده سوالا رو حالا انشالله تا موقعی که شما برسین به علوم پایه بهداشت سیب سبزم اوکی شده ولی رفرنس بهداشتو هم اگه هدفت استریتیه میتونی بخونی.بخشایی که ازش سوال میاد حجم زیادی نداره.اپیدمیولوژی هم همون سیب اوکیه بنظرم.درسای عفونی مثه انگل و باکتری هم لازمه علاوه بر سیب سبز از یه منبع مکمل مثه سیب سرخ هم استفاده کنی چون سیب سبزش یه کم ناقصه به نظرم ولی خط به خط رفرنس خوندن برا عفونیا دیگه زیاده رویه!

 

دروس مینور:

 

شامل جنین شناسی و معارف و انقلابه که جنین خوندنش یکم سخته و زیادم ازش سوال نمیاد ولی تو مقاله ۵ درس ضروری برای دانشجوی ترم یک پزشکی یه روش فوق العاده برای خوندن دروس حفظی مثل جنین بهت گفتم یه نگاه بنداز حتما معارف و انقلابم خوندن سیب سبزش برای خودم به شخصه فان بود! ولی علوم‌پایه شهریور 401 برعکس اسفند 400 سوالاش یکم عجیب غریب شد و حتی حذفی داشت اما بازم با همون سیب سبز تا یه حدی خوبی میشد سوالاش رو جواب داشت حال داشتی رفرنسشو یه نگاه بنداز ولی یه دوره در میون سوالاش سخت و آسون میشه حالا بستگی به شانست داره :)

 

بودجه بندی سوالات علوم پایه

 

امتحان علوم پایه ۲۰۰تا سؤال داره. که بر اساس رشتت تو جدول زیر میتونی ببینی هر درس چند تا سوال داره.

 

 

رفرنس‌های آزمون علوم پایه

 

رفرنس‌های آزمون علوم پایه برای بچ های دندونپزشکی تغییری نداشته و همون قبلیاست اما رفرنس های علوم پایه پزشکی تغییر کرده و از لینک زیر میتونی رفرنس‌هاس آزمون‌ علوم پایه پزشکی رو ببینی.

 

 


تو کانالمون هم اگه سرچ کنین هست لینکشو براتون پایین مقاله میذارم.

 

همونطور که مستحضرین برای بیوشیمی،بهداشت و اپیدمیولوژی و معارف و انقلاب تغییر رفرنس داشتیم. ولی اگه تغییر رفرنس باعث بشه هر درس فقط یک سؤالش هم عوض بشه، تفاوت نمره دو نفر که در شرایط یکسان و وقت و انرژی مشابه از منبع قدیمی و منبع به روز استفاده کردن میشه ۱۶ نمره پس No Problem
رفرنس آناتومی هم اگه دقت کرده باشی اسنله ولی اکثرا چون شکل های گری بهتره همون گری رو میخونیم چون محتواشم زیاد فرقی نداره.
در ضمن خود سیب سبزم کامل نیست ولی با تسلط کاااامل روی سیب سبز میتونی تقریبا 70-80 درصد سوالا رو جواب بدی اون 30 تا سوال باقی مونده هر سال جدید از رفرنس طرح میشه و سیب سبز نمیتونه پیش بینیش کنه بازم از اون 170 تا میتونی نمره خیلی خوبی بگیری.

 

راستی همممه منابعی که بهت گفتم رو تو بسته all in one پزشکی میتونی با تخفیف خریداری کنی.

 


معرفی کامل هر درس مقطع علوم پایه رو هم از این زیر میتونی دنبال کنی:

 

آناتومی

 

فیزیولوژی

 

بیوشیمی

 

بافت شناسی

 

دوست دارم ازت بشنونم که:

 

هدفت برای آزمون علوم پایه چیه؟ پاسی یا استریتی یا رتبه برتر شدن؟

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت