بهترین اطلس آناتومی برای دانشجوی پزشکی

 

یکی از اصلی‌ترین منابعی که هر دانشجوی پزشکی باید در دسترسش باشه، اطلس آناتومی هست. بهترین و مناسب ترین راه برای مطالعه پربازده درس آناتومی اینه که هنگام درس خواندن، گوشه نگاهی هم به کتاب های اطلس داشته باشید تا مطالب به صورت تصویری هم توی ذهنتون بمونه. توی این متن قصد داریم که شما رو راهنمایی کنیم تا بتونید بهترین اطلس آناتومی رو برای خودتون انتخاب کنید

 

اهمیت اطلس داشتن

 

احتمالا تا الان که به این مطلب رسیدی، چند باری سر کلاس آناتومی رفتی. همونطور که می دونی درس آناتومی درسی هست که باید با تصویر سازی به خاطرش بسپری. مثلا اگه فقط بخواهی تئوری تاندون های زانو رو یادبگیری و هیچ تصور ذهنی ازش نداشته باشی، اولا خیلی سخت حفظش می کنی و احتمالا زود یادت میره؛ ثانیا فقط حفظش کردی و عملا یادش نگرفتی! در صورتی که اگه همون موقع که داری در مورد تاندون های زانو می‌خونی، تصاویرش از زوایای مختلف و همراه مجاورت‌هاش کنارت باشه و نگاهی هم به اونا بندازی و سعی کنی نوشته های جزوه استاد یا کتابت رو با تصاویر تطبیق بدی، اونوقت می‌فهمی که آناتومی رو چقدر راحت می‌تونی یاد بگیری. پس اطلس، لازمه‌ی کتابخونه هر دانشجوی پزشکی هست!

 

انواع اطلس ها

 

اطلس های زیادی وجود دارند که سه نمونه از آن ها رایج‌تر هستند. برخی اطلس‌ها نمونه جیبی هم دارند که به صورت خلاصه شده هست و بیشتر برای مرور توصیه می‌شوند.
1. اطلس نتر (Netter Atlas of Human Anatomy)
2. اطلس گری (Gray's Atlas of Anatomy)
3. اطلس زوبوتا (Sobotta Atlas of Human Anatomy)
تقریبا شما از هرکدوم از اطلس ها استفاده کنید، به هدفتون یعنی درک سه بعدی مطالب آناتومی می رسید. اما این اطلس‌ها سبک‌ها و مزایا و معایب مختلفی دارند. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

اطلس آناتومی نتر

 

یکی از پر طرفدار ترین اطلس‌ هاست. جزییات خیلی زیادی داره که می تونه به عنوان نقطه ضعفش باشه و کمی گیج‌کننده و خسته‌کننده باشه. اما برای بعضی از دانشجویان که علاقه دارند همه مطالب رو با هم و کنار هم ببینند و علاقه زیادی به جزییات دارند می تونه انتخاب مناسبی باشه. تعدد تصاویر از زوایای مختلف فوقانی، تحتانی، قدامی و خلفی و حتی لایه به لایه اندام ها و قسمت های مختلف می تونه تصور خوبی رو از اون بخش‌ها به شما بده. تفاوت دیگری که با سایر اطلس‌ها داره اینه که تصاویر به نسبت واقعی‌تری داره و درک فضایی شما رو از حالت حقیقی اندام‌های مختلف بهبود می‌بخشه. نسخه آخر این کتاب بر اساس آخرین استاندارد‌های بین‌المللی آناتومیکی بروزرسانی شده و کاملا قابل استناد هست.

 

اطلس نتر
اطلس نتر

 

اطلس آناتومی گری

 

با توجه به اینکه یکی از رفرنس های اصلی آناتومی کتاب گری هست، این اطلس، تطبیق راحت‌تری با متن دروس داره و یادگیری مطالب رو تسریع می کنه. جزئیات کمتری نسبت به اطلس نتر داره اما به هیچ وجه ناقص نیست. زمان کمتری رو برای مطالعه لازم داره. اطلس گری همانند نتر دارای تصاویر از زوایای مختلف هست. تصاویر مقداری از حالت واقعی خود فاصله گرفته است و کمی حالت فکاهی دارد.
برای دانشجویانی که از کتب آناتومی گری استفاده می کنند بسیار می تونه این اطلس مفید باشه. یک نمونه جیبی آن هم منتشر شده که شامل تصاویر خلاصه شده هست و برای مرور مباحث به شدت می تونه مفید باشه. تصاویر آن نسبت به نتر کیفیت پایین‌تری را دارند اما کاملا قابل قبول‌اند.

 

اطلس گری
اطلس گری

 

اطلس آناتومی زوبوتا

 

این اطلس بر خلاف دو اطلس قبلی، چند جلدی هست و از لحاظ آموزشی به شدت اطلس پرکاربردیه. تصاویر از حالت واقعی خود فاصله دارند و بیشتر فکاهی هستند که این مورد می‌تونه جزو معایبش شمرده بشه. با این حال وجود تصاویر شماتیک در یادگیری راحت‌تر مطالب مفید هستند. همانند سایر اطلس‌ها تصاویر را از تمامی زوایا پوشش داده است. جزییات نسبتا کمتری از نتر دارد که از سردرگمی دانشجو جلوگیری می‌کنه. داشتن تصاویر از لایه‌های مختلف یک قسمت، از مزایای مهم این کتاب محسوب می‌شود.

 

اطلس زوبوتا
اطلس زوبوتا

 

جمع‌بندی

 

در بالا مزایا و معایب مهم و سبک‌های مختلف اطلس‌ها رو براتون ذکر کردیم .حالا با توجه به شناختی که از سبک درس‌خوندن علایق خودت داری؛ تصمیم بگیر که بری دنبال کدوم یکی از اطلس‌ها. مثلا اگه دنبال تصاویر واقعی‌تری، برو سراغ نتر. اگه از جزییات زیاد خوشت نمیاد بهتره که از اطلس گری استفاده کنی.
حتما لازم نیست که خود کتاب‌ها رو تهیه کنی این کتب به صورت الکترونیکی هم قابل دسترسی هستند (ما هم فایل این اطلس‌ها رو در اختیارتون قرار میدهیم!) و می تونی از هر کدوم یک بخش رو بخونی تا بفهمی که با کدومشون راحتتر هستی. البته یکسری از دانشجوها دوست دارن که کتاب به صورت کاغذی در دسترسشون باشه و باهاش بهتر ارتباط می گیرند! در ضمن تهیه کردن یک اطلس جیبی و سبک که به راحتی ببری دانشگاه و هر موقع خواستی دم دستت باشه هم خالی از لطف نیست.

 

امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه و بتونه کمک کنه پربازده‌تر درس بخونید! موفق باشید دکترای آینده!

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت