فیزیوپاتولوژی، شروع جذاب پزشکی

 

سلام و خسته نباشید خدمت بچه‌هایی که تازه از غول علوم پایه گذشتن و با موفقیت وارد مقطع فیزیوپاتولوژی یا مقدمات طب بالینی (مطب) شدن.
میدونم کلی سوال داری درباره‌ی اینکه چی بخونی و اصلاً چطور بخونی. توی این مقاله با هم به بررسی فیزیوپات و دروسش می‌پردازیم و در مقاله‌ی بعدی، میریم سراغ اصل داستان؛ یعنی انتخاب منبع.

 

کلیات فیزیوپاتولوژی

 

قبلاً یه معرفی کلی داشتیم که پیشنهاد میکنم بری زود مقاله‌ش رو بخونی و بیای که با هم کلی حرف داریم. برای خوندنش اینجا کلیک کن.
در مقطع دوم رشته‌ی پزشکی یعنی فیزیوپاتولوژی، بسته به دانشگاهتون، مقدمات دروسِ پزشکی رو در دو یا سه ترم، به عبارتی ۱ الی ۱/۵ سال میخونین. جدا از اختلاف در تعداد ترم، مباحث و سرفصل‌هایی که تدریس میشه هم ممکنه در دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشه.
در این مقطع مطالب بیس و پایه‌‌ای هر درس رو به صورت تئوری، در حدود دو هفته الی یک ماه در قالب یک کورس تدریس میکنن. به طور میانگین با یک هفته فرجه، آزمونی از اون مبحث گرفته میشه. نمره‌های پاسی هم به این صورته: برای دروس تخصصی، ۱۲ و دروس شناور هم با ۱۰ پاسی. راستی میدونستی جدیداً از دروس شناور هم در امتحان پیش کارورزی سوال میاد؟ً! هرچی از دروس شناور برای پره انترنی باید بدونی رو اینجا برات گفتم.
در مقدمات بالین هم مثل علوم پایه، حداقل معدل 12 هست و اگر پایین تر از اون بشی، مشروطی و ترم بعد تعداد واحد کمتری میتونی برداری. متاسفانه 3 بار مشروطی هم باعث محرومیت از ادامه تحصیل میشه.

 

در هر کورس چی میخونیم؟

 

طی هر کورس شما با فیزیولوژی یعنی، نحوه کارکرد صحیح سیستم‌های بدن آشنا میشی و سپس پاتولوژی، یعنی عملکرد غیرعادی و فرآیند بیماری در اون اندام یا سیستم رو میخونی. برای مثال در کورس قلب، ابتدا با عملکرد و آناتومی طبیعی آشنا میشی و بعد از اون میری سراغ بیماری‌هاش؛ از تومور و کنسر تا بیماری‌های مادرزادی (congenital) یا خدادادی. البته در بعضی دروس مینور مثل نورولوژی یا روانپزشکی، ما با بخش کوچیکی از اون درس آشنا میشیم و عمده مباحثش به مقطع استاجری موکول میشه.

 

 

بعد از آشنایی با پاتولوژی، تا حدودی با درمان بیماری ها هم آشنا میشی. خوشبختانه اکثر اساتید درمان رو در امتحان پایان کورس حذف میکنن ولی پیشنهاد میکنم حداقل یه دور بخونیش.

 

البته خیلی هم خوشحال نباش، چون تو برای استاجری و آزمون پره انترنی بهش نیاز داری و در نهایت باید یاد بگیری. اگر هنوز با امتحان پره انترنی آشنا نشدی، صفر تا صد این آزمون رو اینجا بخون. دیگه بخوای نخوای، باید از این امتحان هم مثل علوم پایه عبور کنی :)
این وسط یه خبر خوب هم بهت بدم، برای رفتن از مقطع فیزیوپاتولوژی به استاجری، نباید هیچ آزمونی بدی. صرفاً باید دروس تخصصی و شناورِ بین فیزیوپاتولوژی و علوم پایه رو پاس کنی و معدلت هم بالای 12 باشه.
جدا از کورس‌های اصلی، دو درس بسیار مهم دیگه هم داریم: فارماکولوژی و پاتولوژی. در فارماکولوژی، ما به بررسی نحوه‌ی عملکرد، موارد استفاده (اندیکاسیون تجویز) و عوارض داروها می‌پردازیم. در پاتولوژی یا آسیب شناسی هم تاثیر بیماری‌ها و عملکرد نابجا و آسیب ‌زا، در سطح بافت و سلول رو بررسی می‌کنیم. البته این درس بجز واحد تئوری، عملی هم داره (برای گرفتن امتیاز این مرحله، عکس با میکروسکوپ و روپوش سفید واجبه!)

 

 

در انتهای فیزیوپات هم به سمیولوژی میرسی، که شروع کارآموزی هست و در بیمارستان برگزار میشه. توی این درس بهت شیوه درست شرح حال گیری در حیطه‌های مختلف مثل قلب، ریه و غیره آموزش داده میشه.

 

پس خلاصه کنم برات

 

کورس های اصلی که نیازمند بیشترین توجه هستن، همون 7 تا داخلی هاست شامل:

 

  • غدد
  • گوارش
  • نفرولوژی
  • روماتولوژی
  • قلب و عروق
  • ریه و مسمومیت (تنفس)
  • خون و انکولوژی (هماتولوژی)

 

در کنار اینها، دروس شناور و فارماکولوژی و پاتولوژی هم داری. آخر کار هم میری بیمارستان و کارآموزی رو با سمیولوژی شروع میکنی.

 

در مقطع فیزیوپاتولوژی چطور درس بخونم؟

 

حالا که با جزئیات و مباحث آشنا شدیم، وقتشه بریم سراغ اصل داستان، چطوری درس بخونیم؟!

 

میدونم بعد از علوم پایه، یهو درسا برات سنگین و سخت میشه و جدا از سختی دروس، با حجم زیادی مطلب جدید مواجه میشی که به خاطر سپردنشون مشکله. اینجاست که بعضیا با فراموشی و افت معدل و کلی حس بد سر و کله میزنن.

 

 

اولاً همه‌‌ی دانشجوها و پزشکان این شرایط و فراموشی‌ها رو پشت سر گذاشتن. اصلاً به خاطر این حجم زیاد مطلب و فرّار بودن مباحث هست که کوریکولوم پزشکی بر پایه‌ی تکرار چیده شده. پس مباحث مکرراً در فیزیوپاتولوژی، استاجری، آزمون پره انترنی، اینترنی و آزمون صلاحیت بالینی مرور و دوره میشه.
حالا برای اینکه خیالت راحت‌تر بشه، بدان و آگاه باش که تو نباید تمام مطالب رو بلد باشی. در این مقطع بیس و پایه رو بلد باش و مهم‌تر از همه، با شیوه‌ی درست مطالعه آشنا شو. در مقاطع بعدی، تمرکز روی بقیه‌ی مهارت‌های مورد نیاز یک پزشکه. برای مثال در استاجری، تشخیص و در نهایت طی اینترنی، درمان بیماری‌ها رو یاد میگیری.

 

کدوم مباحث مهم‌تر هست؟

 

یکم بالاتر درباره‌ی امتحان پیش کارورزی به طور خلاصه صحبت کردیم. همونطور که توی مقاله‌ی آزمون پره انترنی گفتم، تعداد زیادی از سوالات این آزمون به مباحث دروس داخلی مربوط میشه. جدا از اهمیت این مباحث در امتحان، طی استاجری و اینترنی هم کلی باهاشون کار داری و پایه‌ی اطلاعات یه پزشک عمومی رو میسازن. پس چه خوبه که تا وقت آزادتری داری، حسابی به این مباحث، از بیس (Base) تا تشخیص و درمان مسلط بشی و دست پر وارد مقطع استاجری بشی.

 

اینو از من داشته باش: 1) تمام تلاشت رو بکن که حداقل برای دروس داخلی، یه منبع مشخص داشته باشی و نکات پراکنده‌ای که تو کتاب ها و جزوات دیگه می‌بینی رو، واردش کنی.
2) خلاصه نویسی رو تمرین کن و بعد از دور دوم مرور، شروع به نوشتن کن. قول میدم تو استاژری و حتی اینترنی به کارت میاد و دعام میکنی.

 

بجز دروس داخلی در فیزیوپاتولوژی، سعی کن در بقیه کورس‌ها مثل: دروس مینور، جراحی، اطفال، ایمنی و حتی دروس شناور، بیس مطالب رو یاد بگیری تا در آینده به گوشت آشنا باشه و خیلی ازشون دور نباشی. از فارماکولوژی و اهمیتش هم که دیگه نگم برات ... خودت بعداً میفهمی!

 

 

چند ساعت در روز باید درس بخونم؟

 

این سوال یک جواب مشخص نداره؛ چون به فاکتورهای مختلفی بستگی داره. از سرعت خوندن و منبع انتخابیت برای مطالعه بگیر برو تا هدف و میزان وقتی که میزاری. به طور کلی، ما سه دسته دانشجو داریم. گروه اول هدفشون صرفاً پاسی هست. گروه دوم، دنبال نمره‌ی بالا و معدل خوب هستن. جزوه و اسلاید خوندن برای این دسته حیاتی میباشد! آخرین گروه اما هدفشون نمره نیست، بلکه یادگیری و بار علمی واسشون اولویت داره. حالا ممکنه در یک کورس نمره‌ی خوب بگیرن و در یک کورس نه.

 

به طور کلی ساعت مطالعه و مقدار زمانی که هر روز برای درس باید بزاری، در هر کورس و مقطع زمانی متفاوته ولی خوبه که میانگین 2 ساعت روزانه رو حفظ کنی. در بهترین حالت، میتونی برای خودت یک برنامه مطالعاتی بنویسی. البته با رعایت شرایط و اصول لازم که کامل توی این مقاله توضیح دادم.

 

خب، اینجا با اصل مقطع فیزیوپاتولوژی آشنا شدی و سعی کردم به سوالات پرتکرار پاسخ بدم. ولی این داستان همچنان ادامه داره ...

 

امیدوارم این مقاله برات مفید بوده باشه. تا اینجا اگر سوالی داشتی برام کامنت بزار، زود جواب میدم.

آخرین اخبار

مقالات مرتبط

2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


2023/11/11 4:14 PM

راهنمای مصرف ژلوفن

چرا دوباره؟ يادت مياد علوم‌پايه داشتي و با سيب سبز كچل شدي؟ روز آخر كه قبول شدي و داشتي ‌مي‌رفتي بت گفتيم برو دوباره ميايم سراغت! الوعده وفا! اومديم تا سر امتحان پره‌انترني اون 4تا موي باقي‌مونده‌تو هم بريزيم و به عنوان يه Complete kachal بفرستيمت دوره‌ي اينترني 🙆


2023/11/11 4:07 PM

تغییرات آزمون پره انترنی اسفند 1401

آزمون پره انترنی دومین آزمون جامعی است که هر دانشجوی پزشکی باید در آن شرکت کند، امتحان پره انترنی در پایان دوره استاجری در دو نوبت شهریور و اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود که این امتحان از سال 99 به بعد به صورت کشوری برگزار شده است.


کامنت