اپروچ به امتحانات مقطع علوم‌پایه برای ترمکی‌ها

 

  • اهمیت امتحانات دانشگاه
  • از کی برای امتحانات دانشگاه باید بخونم؟
  • سر کلاس برم یا نه؟
  • از چه منبعی استفاده کنم؟
  • چجوری شب امتحانی درسامو پاس کنم؟

 

سلام ویژه به دانشجوهای ترم اولی! اول از همه ورودت به مقطع علوم پایه رشته پزشکی/دندانپزشکی رو بهت تبریک میگم. امیدوارم دوران دانشجویی رو با موفقیت و کلی خاطره خوب پشت سر بذاری. قبل از هر چیز بگم که با ورود به این رشته‌ها مخصوصا پزشکی امتحان دادن به یک جز جدایی ناپذیر از زندگیت تبدیل میشه؛ پس مهمه که استراتژی خوبی برای درس خوندن طول فرجه داشته باشی که هم زیر فشار امتحانات اذیت نشی، هم نتایج خوبی توی امتحانات بگیری.

 

تو این مقاله مفصل در مورد فرایند آمادگی برای امتحانات علی‌الخصوص امتحانات دانشگاه با هم صحبت می‌کنیم.

 

اهمیت امتحان‌های دانشگاه

 

به طورکلی معدل بالا داشتن و رنک بودن مزایای زیادی داره که یکیش تاثیر معدل توی آزمون علوم‌پایه و استریتیه.

 

فارغ از این با امتحان دادن میتونی بازدهی روند یادگیریت رو افزایش بدی.

 

قبول دارم که امتحان دادن مخصوصا تو دوران علوم پایه بیشتر از عمق یادگیری و خلاقیت حافظه شما رو میسنجه، به همین خاطر خیلی از دانشجوها با اشاره به جمله "خلاقیت مهم‌تر از دانشه" امتحانات رو ابزار خوبی برای سنجش عمق یادگیری و مهارت دانشجو نمیدونن.

 

کاملا درسته! ولی این به این معنی نیست که کلا درس خوندن و امتحان دادن کار غیر مفیدیه!

 

چرا؟

 

واقعیت اینه که داشتن دانش برای اینکه پزشک یا دندونپزشک ماهری بشی کافی نیست ولی لازمه!

 

همونطور که احتمالا تو اتاق عمل دلتون نمیخواد جراحتون بهتون بگه خلاقیت مهم تر از دانشه!

 

اصلا مگه میشه بدون داشتن اطلاعات و دانش کافی تو زمینه‌ای خلاق بود؟! در واقع حفظ کردن مفاهیم و اطلاعات مثل آجرهای ساختمونی هستن که با خلاقیت و فهم عمیق قراره بسازی.

 

پس اگه هدفت اینه که پزشک/ دندونپزشک خلاق و ماهری بشی اهمیت حفظ کردن مفاهیم و امتحانات دانشگاه رو دست کم نگیر.

 

 

در مقطع علوم‌پایه از کی برای امتحان‌های دانشگاه باید بخونم؟

 

هرچی زودتر بهتر!

 

کلا اگه میخوای دوران تحصیل و امتحانات برات stress free باشه و در عین حال نمره‌های خیلی خوبی تو امتحانات بگیری و علاوه بر این‌ها مطالب هم تو ذهنت تثبیت بشن بهتره هر چه زودتر شروع کنی.

 

چرا؟

 

برای اینکه مغز آدم اینجوریه که برای مسلط شدن روی مطالب نیاز به زمان و تکرار داره و هرچی زودتر شروع کنی فرصت بیشتری داری تا کم‌کم مطالب رو یادبگیری و با مرور و تست‌های دوره‌ای روشون مسلط بشی.

 

ولی اگه بخوای همش رو جمع کنی، شب امتحان، هم فشار زیادی بهت وارد میشه، هم بخش زیادی از مطالبی که خوندی بعد امتحان فراموش میشه.

 

یه تحقیق انجام شده دیدن کسایی که شب امتحان درس میخونن دو روز بعد امتحان ۵۰ درصد مطالب رو فراموش میکنن! در حالیکه کساییکه همون وقت رو میذارن و طول ترم درس می‌خونن دو روز بعد امتحان فقط ۱۳ درصد مطالب رو فارموش می‌کنن.

 

پس اگه همون زمانی که میخوای شب امتحان بذاری درس بخونی رو پخش کنی و طول ترم بخونی هم مطالب بهتر تو ذهنت تثبیت میشن و بازدهی درس خوندنت بیشتر میشه هم فشار و استرس کمتری بهت وارد میشه و تایمت رو راحت تر میتونی مدیریت کنی.

 

سر کلاس برم یا نه؟

 

معایب کلاس رفتن در دوران علوم‌ پایه پزشکی و دندانپزشکی:

 

  • ۱: ۵ روز تو هفته ۸ صبح پاشی بری سرکلاس خیلی سخته، مخصوصا اگه راهت دور باشه و کلی از هر طرف تو راه باشی. وقتی هم برسی خونه زمان زیادی از روزت نمونده و خسته‌ای.
  • ۲: بازدهی بعضی کلاسا به دلیل روش تدریس استاد یا خستگی دانشجو ممکنه بیاد پایین.

 

مزایای کلاس رفتن در دوران علوم‌ پایه پزشکی و دندانپزشکی:

 

  • ۱: با شرکت کردن تو کلاس‌ها میتونی درس‌ها رو کم کم سر کلاس یاد بگیری و بعدا با مطالعه جزوه مرور کنی که جمع نشه برای شب امتحان.
  • ۲:مطالبی که سرکلاس یاد می‌گیری معمولا خیلی بیشتر از مطالبی که تو جزوه میخونی یادت میمونه و تو ذهنت تثبیت میشه و بیس خوبی برات می‌سازه که تو مراحل بعدی به خصوص آزمون علوم پایه می‌تونه برگ برنده‌ت باشه.
  • ۳: با شرکت توی کلاس ها میتونی تایم بیشتری با دوستات بگذرونی و حتی با هم رقابت کنید و این دوران علوم پایه رو خیلی میتونه براتون فان‌تر کنه و خودبخود با شرکت توی کلاس‌ها انگیزه‌تون برای درس خوندن بیشتر میشه.

 

با در نظر گرفتن تمام سختی‌ها و مزایا بازم بهت پیشنهاد میکنم همه کلاس‌ها رو شرکت کنی، حتی اگه کلاس نوک قله برگزار بشه و هوا برفی باشه! این قانون رو اگه رعایت کنی خیلی بهتر میتونی از دوران علوم‌پایه استفاده کنی.

 

چجوری میتونم تو کلاس بهترین اساتید مقطع علوم‌پایه شرکت کنم؟

 

اگه دلت میخواد رفرنس رو بهترین اساتید بهترین دانشگاه‌ها برات عمیق و مفهومی تدریس کنن تا مطلب یه بار برای همیشه برات جا بیفته میتونی از فیلم‌های آموزشی تریتا استفاده کنی.

 

مخصوصا تو درسای ماژور و مهم مثل آناتومی فیزیولوژی بیوشیمی که بخش زیادی از سوالات آزمون علوم پایه رو شامل میشن میتونی از تریتا استفاده کنی تا خیال خودت رو از تسلط روی این دروس راحت کنی.

 

برای امتحاناتم توی مقطع علوم پایه از چه منبعی استفاده کنم؟

 

بستگی داره!

 

هر کدوم کاربرد و زمان خودش رو برای کسی که میخواد اصطلاحا باسواد بشه و یا هدفش استریتی و رتبه شدنه. برای یه سری درس‌ها مثل فیزیولوژی و آناتومی بهتره رفرنس بخونه اما اشتباه خیلی از دانشجوهایی که رفرنس میخونن اینه که جزوه و نمونه سوال رو درنمیابن و نمره‌شون تو امتحان فارغ از درس زیادی که خوندن خوب نمیشه.

 

فرجه امتحان وقت رفرنس خوندن نیست!

 

اساتید دانشگاه از اونجایی که معمولا سرشون شلوغه هر ترم یه سری مطالب ثابت رو تدریس میکنن و از یه سری جاهای ثابت امتحان میگیرن. پس بهتره شما هم اولویت اولتون برای مطالعه در طول فرجه جزوه استاد و نمونه سوالات ترم‌های قبل باشه و در اولویت بعدی مرور مطالبی که از رفرنس خوندین تا بتونین حداکثر سوالات امتحان رو پاسخ بدین.

 

برای علوم‌پایه از الان چیکار کنم؟

 

سوال خوبیه!

 

اولا که از الان نباید نگران علوم پایه باشی تو فرجه اگه بیس خوبی داشته باشی خیلی راحت با سیب سبز و تقلب میتونی جمعش کنی ولی اگه به قصد استریتی و رتبه درس میخونی و ازون بچه زرنگایی که دلت میخواد یه برتری نسبت به رقبات تو فرجه داشته باشی میتونی از همین ترم یک، در کنار تدریس استاد، سیب سبزت رو هم بخونی که از همین اول با نکات پرتکرار علوم پایه و سبک تست‌هاش آشنا بشی و بعدا که به فرجه رسیدی سیب سبزت رو خوب خونده باشی و فقط مرور کنی و تست بزنی.

 

 

شب امتحان چه جوری پاس کنم؟

 

این کارو بچه زرنگا خیلی خوب بلدن!

 

هرچقدرم درسخون باشی بازم ممکنه یه امتحان رو نرسی خوب براش درس بخونی و مجبور باشی تو ۲-۳ روز آخر جمعش کنی.

 

در این مواقع باید کاملا هدفمند درس بخونی!

 

یعنی بری نمونه سوالا رو چک کنی ببینی تو دوره های مختلف (مخصوصا یکی دو دوره اخیر) استاد از کجا سوال می‌داده بعد برو همونا رو از رو جزوه بخون! پس اولویت اولت مسلط شدن رو نمونه سوال‌ها و بخش‌های مربوطه جزوه باشه.

 

بعد از اینکه خیالت از نمونه‌ها راحت شد میتونی از تایم باقی مونده برای مطالعه بقیه جزوه استفاده کنی.

 

پس شب امتحان باید تا حد امکان سلکتیو درس بخونی و اولویت بندی داشته باشی برای خودت.

 

اولویت اول: نمونه‌ها و بخش‌های مربوطه از جزوه

 

اولیت دوم: بقیه جزوه. که نرسیدی همه جزوه رو بخونی حداقل خیالت از بخش‌های مهم‌ترش و نمونه سوال‌ها راحت باشه!

 

در ضمن شب امتحان باید تا لحظه آخر درس بخونی! درسته که حجم مطالبی که مونده زیاده ولی با سلکتیو درس خوندن خیلی سریع میتونی امتحان رو جمع کنی و از اونجایی که تا امتحان فاصله کمی مونده احتمال فراموش شدن نکات کمه.

 

در کل هرچی به هر امتحانی نزدیکتر میشی ثانیه ها مهم تر میشن! چون هر نکته‌ای که میخونی ممکنه فرداش تو امتحان بیاد و پاسخ یه تست باشه.

 

پس اگه طول ترم هم خوب یه درس رو نخوندی یادت باشه که بازدهی درس خوندن شب امتحان چند برابر میشه، اگه از تایمت خوب استفاده کنی همچنان می‌تونی خیلی خوب امتحان رو جمع کنی.

 

با این روش میتونید خیلی از امتحانا رو با نمره خوبی پاس کنی🤞 ولی بهتره طول ترم علوم‌پایه درس بخونی و کلاس‌ها رو شرکت کنی. اینجوری هم مقطع علوم پایه برات لذت بخش‌تر میشه هم بیس خیلی خوبی برای مراحل بعدی مسیرت می‌سازی.😇

 

دوست دارم ازتون بشنوم که:

 

۱: هدفت رنک شدنه یا فقط پاس کردن امتحانا؟

 

۲:شب امتحانی درس میخونی یا طول فرجه؟

 

مقاله‌های بیشتر برای دانشجویان ترم یکی:

 

۵ درس ضروری برای دانشجوی ترم یک پزشکی

 

دروس ترم اول پزشکی

 

قوانینی که هر ترمکی ( ترم اولی ) باید بداند!

 

اگه دوست داشتی برای اطلاع از مقاله های بعدیمون و اخبار و اطلاعات بیشتر حتما تو فضای مجازی دنبالمون کن:

 

آدرس پیج اینستاگرام

 

آدرس کانال تلگرام

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت