چرا باید در طول ترم تست بزنیم؟

 

خوندن مطالب برای یادگیری لازمه، اما کافی نیست. در این مقاله برات از اهمیت تست زنی و شرکت در آزمون‌های تمرینی برای ارتقای بازده مطالعه گفتم. پس با من همراه باش.

 

برای آزمون تستی باید تست زد

 

باید برات بگم که توی آزمون علومپایه هر سال، یسری سوال با ایده و سبک تکراری طرح میشه. پس باید تستای آزمونای سال‌های قبل رو زده باشی تا با این سبک ها آشناشی. از طرفی باید برای این آزمون که تستیه، مهارت تست زنی خوبی داشته باشی. تست زدن یکی از ملزومات قطعی برای آزمون علومپایه هست. یعنی واقعا اگه کسی فقط درس بخونه و تست نزنه، احتمال این که علومپایش رو پاس نشه خیلی زیاده!

 

تست زنی، نوعی درس خوندنه!

 

خود تست زنی، به نوعی درس خوندن حساب میشه. یعنی به بهانه‌ای وقتی داری تست می‌زنی، یک بار مطالب رو برای خودت مرور میکنی و خودت رو به چالش میکشی. وقتی مطلبی رو برای بار اول می خونی، مقداری از مطالب در ذهنت می مونه و مقداریش رو هم نمی تونی به خاطر بسپری. اگه مطالب رو دوره نکنی، همون بخش هایی که یادت مونده هم به مرور از یادت میره! یکی از پر بازده ترین راه ها برای مرور، تست زدنه.

 

از طرفی تست می تونه بهت نشون بده که کدوم نکات از بقیه مهم ترن. این چیزیه که با مرور و مطالعه عادی، خیلی سخت بدست میاد. خیلی از اوقات هنگام مطالعه از کنار برخی نکات درسی به راحتی عبور می کنید و تصور می کنید که این نکات مهم نبودند. اما هنگامی که در تست با این نکات مواجه میشید، متوجه اهمیت اون خواهید شد و این مطلب رو خوب به خاطر می سپرید.

 

تست زنی

 

بر طرف کردن نقاط ضعف

 

حل تست، علاوه بر این که راهی برای مرور و مطالعه درس هاست؛ کیفیت مطالعه شما رو هم می سنجه. بعضی اوقات از نتیجه‌ای که در آزمون های تمرینی کسب می کنید، ناراحت میشید و از این نتیجه راضی نیستید. اما از اونجایی که آزمون تمرینی، صرفا برای تمرین هست؛ پس نباید از نتیجه دلخور بشید یا اعتماد به نفستون رو از دست بدید. بلکه باید از این نتیجه برای پیدا کردن نقاط ضعفتون استفاده کنید و اون هارو بر طرف کنید. این طوری از جنبه سنجشی آزمون های تمرینی بهترین استفاده رو کردی.

 

راه چاره در محدودیت زمان درس خوندن

 

بعضی اوقات زمان کافی برای مطالعه و مرور مباحث درسی رو نداری. در این مواقع، تست زنی به دادت می رسه. اگه از یه منبع مطمئن تست بزنی که تست های سلکتیو رو در اختیارت قرار بده و بهترین و مهمترین نکات اون مباحثی رو که زمان نداری بخونی رو در قالب تست بهت بگه؛ می تونی بخش قابل توجهی از اون مباحث رو یاد بگیری. این جوری تونستی با صرف کمترین زمان، بیشترین بازده رو بدست بیاری. این یه راه چاره برای کاهش مطالبیه که برای آزمونت می خواستی حذف کنی.

 

اهمیت پاسخ تشریحی

 

همه مزایایی و فوایدی که در مورد آزمون دادن بهش اشاره کردیم؛ بدون خوندن پاسخ تشریحی ممکن نیست. مطالعه پاسخ تشریحی خیلی اوقات از خود حل تست هم مهمتره. سعی کنید تمام سوالاتی رو که اشتباه پاسخ میدید و یا به پاسختون شک دارید، به طور کامل بررسی کنید و با سر فرصت، پاسخ تشریحی اون سوالات رو بخونید. به قول معروف، خوندن پاسخ تشریحی از نون شب هم واجب تره.

 

بهترین زمان تست زنی

 

مطلوب ترین وقت برای تست زنی در طول ترم، زمانیه که حدود یک روز از مطالعه یک مبحث گذشته. یعنی فرض کن امروز توی دانشگاه در مورد نورآناتومی به شما درس میدن. فردا بهترین تایم برای تست زدنه. چرا فردا؟ چون این طوری انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت به بهترین شکل ممکن انجا میشه. به عبارتی با یک بار مرور و تست زنی در زمان مناسب؛ درصد زیادی از مطالب رو به خاطر میسپری. پس تلاش کن در هر ترم هر درسی رو که در دانشگاه می خونی، همون موقع براش تست هم بزنی.

 

از چه منبعی تست بزنم؟

 

توی سایت آزمون، آزمون‌های جمعبندی، مروری و جامع و... رو براتون قرار دادیم. سوالات این آزمون‌ها منطقی و استاندارد هستن و حاوی نکات منتخب و پرتکرار سال‌های اخیرن. نکته خیلی مهم اینه که این آزمون‌ها همشون پاسخ تشریحی خیلی خوبی دارن که خوندن همونا به تنهایی خیلی براتون مفیده و نکات کلیدی رو براتون به خوبی مرور میکنه. مزیت دیگه اینه که می‌تونی خودت رو توی این سایت نسبت به دانشجو‌های دیگه بسنجی و از وضعیتت مطلع بشی.

 

ما همیشه در مسیر همراهتونیم! موفق باشید.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت