تاثیر معدل در آزمون علوم‌پایه پزشکی

 

احتمالا تعداد زیادی از شما در مورد تغییرات نحوه محاسبه نمره آزمون علوم‌پایه و تاثیر معدل در نمره نهایی یک سری اخبار شنیدید، خبر‌ها و تحلیل‌های متفاوتی به گوشتون خورده و براتون ابهام ایجاد کرده! توی این متن برات کامل و دقیق در مورد این تغییرات توضیح دادم. در ادامه با من همراه باش تا این ابهامات رو برات برطرف کنم.

 

محاسبه نمره آزمون تا امسال به چه طریقی بوده؟

 

همونطور که می‌دونید، آزمون علوم‌پایه پزشکی و دندان پزشکی ۲۰۰ سوال داره و این آزمون نمره منفی هم نداره. پس نمره شما در این آزمون میشه تعداد پاسخ های درست شما از ۲۰۰ سوال. هرسال، دو تا سه هفته بعد از آزمون، از طرف وزارتخونه نمره‌ای به عنوان بیس یا کف قبولی اعلام میشه و به این ترتیب، خیلی ساده تکلیف قبولی شرکت‌کنندگان در آزمون مشخص میشه.

 

این موضوع رو هم فقط میگم که به اطلاعات عمومیت اضافه بشه و گرنه خیلی به کارتون نمیاد. نحوه محاسبه بیس قبولی توسط وزارتخونه بر اساس این فرمول هست:

 

بیس قبولی = هفتاد درصد میانگینِ هفتاد درصدِ نمرات 5 درصد برتر شرکت کنندگان در آزمون

 

قانون جدید محاسبه نمره آزمون علوم پایه

 

بر اساس این قانون، قراره معدل دروسی که در دانشگاه می‌گذرونید هم در نمره آزمون علوم‌پایه مؤثر باشه. یعنی از این به بعد، نمره شما به صورت خالص از یک آزمون بدست نمیاد بلکه به این صورت هست که:

 

30 درصد از نمره شما با توجه به معدل دروس دانشگاهیتون محاسبه میشه و ۷۰% بقیه، مثل قبل، از آزمون علومپایه کسب میشه.

 

معدل کدام دروس در آزمون علوم‌پایه پزشکی مؤثر خواهند بود؟

 

صرفا همون دروسی که مباحثش در آزمون علوم پایه هست، معدل دانشگاهیشون هم در نمره نهایی مؤثرند. به عبارتی میشه نمرات عملی و نظری دروس علوم تشریح، فیزیولوژی، بیوشیمی، باکتری‌ شناسی، انگل‌ شناسی، حشره شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، اصول خدمات سلامت، اصول اپیدمیولوژی، زبان تخصصی، اندیشه اسلامی۱ و انقلاب اسلامی ایران.

 

از چه زمانی و برای چه ورودی‌ این قانون اجرایی میشه؟

 

این قانون برای دانشجویان پزشکی ورودی مهر ۱۴۰۰ به بعد که در آزمون علوم پایه شهریور ۱۴۰۲ به بعد شرکت خواهند کرد؛ اجرایی میشه. پس باید این هشدار رو به پزشک‌های ترم اولی یا سال اولیمون بدیم که حواستون توی این ۴ یا ۵ ترم به نمره‌های دانشگاه باشه!

 

آیا تغییری در رنج معمول بیس قبولی هم ایجاد میشه؟

 

رنج نرمال بیس قبولی در آزمون علوم پایه حدود ۸۰ تا ۹۰ هست. البته هر دوره پس از اعلام اولیه این بیس از طرف وزارتخونه، باز هم چند نمره بیس کاهش پیدا میکنه. طبق اعلام وزارتخونه، با اجرایی شدن این قانون جدید؛ دیگه بیس اعلامی کاهش پیدا نمیکنه. بدین ترتیب بیس قبولی باز هم حدود ۹۰ خواهد بود.

 

پاسخ به شایعه درباره تأثیر معدل در آزمون پزشکی اسفند ۱۴۰۱

 

به علت شایعاتی که در باره اثر گذاری معدل در نمره علوم‌پایه اسفند ۱۴۰۱ پخش شده بود؛ تیم دانش آموختگان تهران برای آسایش خیال شما دانشجویان در این زمینه بررسی‌هایی انجام داد. بر این اساس، تاثیر معدل دروس دانشگاهی با فرمولی که بالاتر اشاره شد؛ صرفا به صورت آزمایشی هست و هیچگونه تأثیر حقیقی یا مثبت نخواهد داشت. این حرکت آزمایشی برای اصلاح روش تراز بندی معدل ها و رفع نقص‌های احتمالی این قانون جدیده. به همین دلیل احتمال ویرایش جزئی در فرمول محاسبه نمره نهایی، برای سال ۱۴۰۲ به بعد دور از ذهن نیست.

 

آیا این تاثیر معدل، مربوط به دانشجویان دندان‌پزشکی هم هست؟

 

فعلا درباره تغییر نحوه محاسبه نمره آزمون علومپایه دندان پزشکی، از طرف وزارتخونه چیزی مطرح نشده اما ممکنه در سال‌های آینده این قانون برای دانشجویان دندان پزشکی هم اجرایی بشه.

 

امیدوارم ابهامات شما در این زمینه برطرف و خیالتون از این بابت راحت شده باشه! موفق باشید.

آخرین اخبار

برترین نویسنده‌ها

مقالات مرتبط

کامنت