تغییر رفرنس علوم پایه از اسفند۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲

 

تغییر رفرنس همواره در ادوار مختلف علوم پایه رایج بوده و منطق آن نیز به روز بودن و معتبر بودن منابعی است که دانشجویان، در مقطع علوم پایه مطالعه میکنند.
امسال نیز طبق لیست فهرست‌های اعلامی وزارت بهداشت (از اسفند۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲)چندین درس علومپایه مشمول تغییر رفرنس میشوند که در این مقاله میخواهیم به تشریح کامل آنها بپردازیم.
دروسی که برای دوستان پزشکی از اسفند۱۴۰۱ دچار تغییر رفرنس میشوند عبارتند از:
1-درس اصول خدمات سلامت یا همون بهداشت : پیشتر، رفرنس اعلامی برای این درس یکسری فصول مشخص شده از کتاب "بهداشت عمومی دکتر حاتمی وهمکاران " بود. اما از اسفند امسال سوالات طرح شده از کتاب "اصول و کلیات خدمات سلامت آقای محمد خواجه دلوئی چاپ 1399" خواهد بود.
2-معارف اسلامی: قبلاً کتاب "اندیشه اسلامی یک نوشته دکتر جعفر سبحانی" رفرنس وزارتخانه بود اما از آزمون امسال، "کتاب مبانی اندیشه اسلامی یک نوشته دکتر کیاشمشکی و همکاران" منبع این درس خواهد بود.
3-انقلاب اسلامی: رفرنس این درس هم کتاب "انقلاب اسلامی ایران" بود که به کتاب "انقلاب اسلامی آقایان مصطفی ملکوتیان و کیامرث جهانگیر" تغییر پیدا نمود.
4-بیوشیمی: این درس هم تغییر رفرنس داشته و از "دولین۲۰۱۱" به "هارپر ۲۰۱۸" تغییر نموده است.
توجه: درس بافت شناسی تغییر رفرنس نداشته ولی از جان‌کوئیرا ۲۰۱۸ به ۲۰۲۱ تغییر ورژن داشته.

 

این تغییر رفرنس چقدر در محتوای مطالب تاثیر داشتن؟

 


بذار اول از بیوشیمی شروع کنم. خوب ببین کتاب دولین برخلاف هارپر بالینی‌محور تره و باکس های ارتباطات بالینی بیشتری داره ولی هارپر بیشتر به بیوشیمی محض شبیه هست. اما محتوای اصلی هر دو کتاب تقریباً یکسانه و جای نگرانی نداره. در مورد معارف با اینکه رفرنس کامل عوض شده ولی مباحث کتاب جدید تقریباْ مشابه همون رفرنس قدیمیه هست و فقط دیدگاه مولفین نسبت به موضوعات فرق کرده . مثلاْرفرنس جدید، فلسفی تر به موضوعات نگاه کرده. اما در مورد انقلاب باید بگم که واقعا یه انقلاب تو مباحث رفرنس جدید نسبت به قبلی رخ داده و کلاً تو یه فاز دیگه رفته.

 


برای دروسی که تغییر رفرنس داشتن چیکار باید بکنیم؟

 


ببین تغییر رفرنس توی دروسی مثل بیوشیمی و بافتشناسی آنقدر تاثیر کمی در آزمون ما دارند که عملاً میشه ازش چشم پوشی کرد. در نتیجه همون منابع قبلیمون از جمله سیب سبز و تقلب و…برامون قابل استفاده هستند.
اما برای مابقی دروسی که تغییر رفرنس داشتند (مثل بهداشت، انقلاب ومعارف) دیگه منابع قبلی از جمله سیب سبزش و تست تمرینیهاش قابل استفاده نیستن.
پس تکلیف چیه؟
چون میدونستیم دغدغه این درسارو دارینِ اومدیم و یکسری درسنامه مطابق بر رفرنس جدید برات نوشتیم که خیالت از این دروس راحت شه. تازه یسری تست تمرینی تالیفی هم برات نوشتیم که اگه دوست داری با سبک سوالات آشنا شی وخودتو آزمایش کنی یا اصلاً حال درسنامه نداری وعلاقه به مطالعه تست بیس داری؛ بری سراغشون و حالشو ببری.

 


نمیشه از همون سیب سبز ۱۴۰۱ استفاده کرد؟

 


شاید برای درسی مثل معارف نکات پرتکرار انتهای هر فصل سیب سبز قدیمی به کارت بیاد ولی بازم برای اینکه از دروس نمره بیاری مثل انقلاب ومعارف بتونی بهترین نتیجه رو بگیری و پاسیتو تضمین کنی لازمه حتما درسنامه جدید تهیه کنی. برای درس بهداشت هم برای پاسخ به حداکثر سوالات و گرفتن بهترین نمره لازمه حتماً منبع مطالعاتیت رو به روز کنی و درسنامه جدید رو داشته باشی.
توجه کن که رفرنس درس اپیدمیولوژی نسبت به قبل تغییری نداشته و همچنان منبع این درس، کتاب اپیدمیولوژی گودریس است. پس میتونی برای این درس از کتاب سیب سبز ۱۴۰۱ استفاده کنی. این فصلها عبارتند از:

 

 

 

  • تعریف و اهداف کلی اپیدمیولوژی
  • بررسی و کنترل همه گیری
  • میزانهای ابتلا
  • میزانهای باروری و مرگ ومیر
  • سایر شاخصهای اپیدمیولوژیک
  • نسبتها در مطالعات
  • مدلهای اکولوژیک در ارتباط با بیماریها
  • سطوح پیشگیری
  • جمعیت شناسی پزشکی

 


سایر مباحث سیب سبز با توجه به تغییر رفرنس قابل استفاده نیستند.

 

تکلیف دوستان دندون چی شد پس؟

 

خدمتون عارضم که ، وزاتخانه، امسال هم مثل چندسال پیش برای دوستان دندانپزشکی رفرنس جدیدی اعلام نکرده؛ ولی با پیگیری‌های تیم علوم پایه موئسسه دانش آموختگان از سنجش وزارت خانه متوجه شدیم که برای دانشجویان دندانپزشکی، تغییر رفرنس فقط در دو درس معارف و انقلاب خواهد بود ولا غیرر...
یعنی چی؟
یعنی به جز این دوتا درس، برای مابقی دروس میتونین از کتاب سیب سبزش با خیالت راحت استفاده کنین.

 

از کجا برای این دروس تست بزنم؟

 

ببین چون اسفند امسال برای اولین بار این تغییر رفرنسها اعمال میشن؛ پس توقع یسری نمونه سوال خیلی خفن نداشته باش. با این حال تیم تولید محتوای علوم پایه سعی داره در اسرع وقت بانک تست این دروس رو در اختیارت قرار بده تا دیگه غم و غصه‌ای نداشته باشی.

 

نحوه تهیه درسنامه‌های جدید

 

برای تهیه فایل درسنامه منابع جدید از طیق کتابخونه دیجیتال اقدام کن. همچنین به عنوان نمونه برات بخشی از درسنامه اصول وکلیات خدمات سلامت رو آوردم تا بهتر بتونی برای خریدش تصمیم بگیری.

 


اینم از داستان تغییر رفرنسا. بازم اگه سوالی داشتی حتما برام کامنت بذار در اسرع وقت جوابتو میدم.

آخرین اخبار

برترین نویسنده‌ها

مقالات مرتبط

کامنت