برنامه ریزی مطالعاتی برای پزشکی

 

سلام، میدونی ویژگی‌های دانشجوی خوب چیه؟

 

این سوال خیلی کلیه و میشه هزارجور بهش جواب داد اما میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

معدل خوب، تلاش مستمر، چند بُعدی و منظم. بین این موارد مهم ترینشون نظم و برنامه ریزی هست. همونیه که میتونه زندگیت رو متحول کنه و با اون به بقیه موارد هم برسی. بنابراین اینجا قراره درباره‌ی برنامه ریزی مطالعاتی برای پزشکی صحبت کنیم.

 

تو پزشکی مگه میشه برنامه ریزی کرد؟

 

چند مدل برنامه داریم و اصولش چیه؟

 

چطور برنامه ریزی کنم؟

 

حالا چطوری برنامه رو اجرا کنم؟

 

برنامه مطالعاتی برای امتحانات: پایان ترم و آزمون جامع

 

توی پزشکی مگه میشه برنامه ریزی کرد؟

 

فشرده بودن دروس توی رشته‌ی پزشکی، کورس‌های زیاد و زمان کم باعث میشه گاهی اوقات به درس‌ها نرسی و مجبور بشی طی دو یا سه روز، درس رو برای امتحان جمع کنی. اما اگر برنامه داشته باشی و از اول طبق اصول جلو بری، دیگه از استرس شب امتحان خبری نیست. حالا برای برنامه ریزی در مقطع فیزیوپاتولوژی و استاجری با توجه به اینکه از اول ترم، زمان کورس‌ها و امتحانات مشخصه، کارت خیلی راحت میشه. فقط یه سری اصول داره که با رعایت کردنشون، میتونی برنامه‌ای رو تهیه کنی که کاملاً قابل اجرا باشه.

 

 

چند مدل برنامه داریم و اصولش چیه؟

 

اولین و مهم ترین نکته اینه که برنامه واقعی و قابل اجرا باشه. پس نباید برنامت رو خیلی آرمانی و کمال‌گرایانه بنویسی. چون اگه بهش نرسی، باعث اضطرابت میشه و کلاً برنامه رو میزاری کنار. پس اگر مطالعه‌ی روزانه منظم نداری، برنامه ۵ ساعته ننویس. از روزی یک ساعت هم شروع کنی، عالیه.

 

حالا اصلاً چطور بنویسی؟
پیشنهاد من اینه که دو تا برنامه داشته باشی: یه برنامه بلند مدت و یه کوتاه مدت.

 

برنامه بلند مدت: اولین قدم اینه که کل کور‌س‌هات و زمان امتحاناتشون رو بنویسی. این برنامه میتونه برای هر ترم باشه.
برای مثال از ۱۱ آذر تا ۱۱ دی، کورس قلب، امتحان قلب، ۱۷ دی
اینطوری یه چشم انداز از آینده داری و یهو سورپرایز نمیشی.

 

برنامه کوتاه مدت: این کار رو میتونی هفتگی انجام بدی. برای مثال جمعه تا جمعه برنامه کل هفته رو مشخص کنی.

 

اینجا بهت سه روش میگم ولی هیچ‌کدوم نسبت به دیگری ارجحیت ندارن و میتونی بر اساس تیپ شخصیتی خودت، بهترین مدل رو انتخاب کنی. مثلاً اگر برای من زمان مشخص کنی، استرس میگیرم و احساس محدودیت میکنم. در نتیجه کیفیت مطالعه‌ام افت میکنه. ۳ روش گفته شده بر این اساسه:

 

روش اول: برنامه بدون زمان. یعنی فقط محتوا رو مشخص کنی. برای مثال، شنبه باید این مبحث رو بخونم. یکشنبه مرورش کنم و مبحث بعدی رو بخونم.
روش دوم برنامه شامل محتوا و زمان کلی باشه. مثلاً شنبه: دو ساعت مطالعه مبحث لنفوم. دیگه مهم نیست صبح بخونی یا شب یا حتی نصف شب! (البته که خواب با کیفیت خیلی مهمه)
روش سوم هم شامل دقیق ترین برنامه هست. یعنی زمان مطالعه، محتوا و طول مدت مطالعه اون مبحث رو مشخص کنی. پس اینطوری میشه: شنبه، ساعت ۵ تا ۶، مبحث آرتریت روماتوئید.

 

چطور برنامه ریزی کنم؟

 

حالا که با روش‌ها آشنا شدی، این مراحل رو انجام بده تا برنامه‌ی خودت رو پیدا کنی.
جمعه هر هفته مشخص کن چه زمان‌هایی خونه هستی یا میتونی بری کتابخونه. بعدش دروس اون هفته رو بنویس که تا حدودی بدونی چقدر کار داری و چه میزان زمان نیاز داره. آخرش هم یکی از سه روش رو انتخاب کن و برنامت رو بنویس.
برای شروع، خیلی سخت نگیر. یه نکته مهم اینه که حتما یه تایمی برای جبران بزار که اگر جایی از برنامه جا موندی، همه چی بهم نریزه.
برای مثال پنج شنبه‌ها رو برنامه نچین و اون روز رو کلاً بزار برای درس‌های مونده و کارای اضافه بر برنامه.
راستی اگر آزمون پره انترنی یا همون پیش کارورزی داری، میتونی از برنامه‌های مطالعاتی موجود در باشگاه ژلوفن استفاده کنی.

 

 

حالا چطوری برنامه رو اجرا کنم؟

 

اصل اول پایبندی و تعهد به برنامه‌ست. حتی اگر جا موندی هم ناراحت نشو و ادامه بده. قرار شد یه روز برای جبران در نظر بگیری دیگه.
بهتره ابتدای مطالعه روزانه‌ت، دروسی که اون روز تدریس شده رو مرور کنی. خیلی سخته، میدونم! اما اگر بتونی بعد از کلاس، جزوه اون مبحث رو یه نگاه سریع بندازی هم خوبه.
البته این کار ممکنه به خاطر حجم زیاد جزوه، خیلی وقت گیر باشه. تو این حالت، میتونی روش پیشنهادی من رو امتحان کنی. روزانه اون مبحثی که تدریس شده رو از روی کتاب ژلوفن بخون. اینطوری، تو زمان کوتاه یادگیریت بالا میره و همزمان با سوال‌های آزمون پره انترنی هم آشنا میشی.
برای اینکه مطالب در ذهن ماندگار بشه، نیازه که مطالعه سه مرحله داشته باشه:

 

  1. روخوانی
  2. مطالعه دقیق به همراه هایلایت کردن و خط کشی
  3. مرور (مهم‌ترین مرحله همینه)

 

راستی اهمیت خلاصه نویسی در پزشکی رو یادت هست دیگه؟ اینجا مفصل درباره‌اش حرف زدیم. پس اگه وقت داشتی، از خلاصه‌نویسی غافل نشو که بعداً به کارت میاد.

 

در کنار این مراحل میتونی تست آموزشی و امتحانی بزنی. تست آموزشی یعنی بعد از هر تست، پاسخش رو نگاه کنی و نکاتش رو یاد بگیری. تست امتحانی یعنی مجموعه‌‌ای تست در نظر بگیری و در زمان استاندارد پاسخ بدی. در نهایت نمره یا درصدت رو حساب کنی و پاسخ تمام سوالات رو بررسی و تحلیل کنی.

 

نکته نهایی

 

سعی کن مطابق برنامه جلو بری و گزارش عملکرد روزانه‌ات رو ثبت کنی. نوشتن گزارش کار، به خصوص در هفته های اول باعث میشه نقاط ضعف و قوتت رو کشف کنی و در هفته‌های بعدی برنامه بهتری بنویسی.
اصول اولیه و اساسی در زمینه برنامه ریزی در رشته‌ی پزشکی رو با هم خوندیم. بریم سراغ قسمت آخر، یعنی برنامه ریزی در امتحانات.

 

برنامه مطالعاتی برای امتحانات:

 

قسمت اول

 

امتحانات طول ترم یا پایان کورس

 

خب اینجا دو دسته دانشجو داریم.

 

دسته اول، در طول کورسِ اون درس طبق برنامه پیش رفته و مطالعه اولیه دروس رو داشته. اگر جزو این گروهی که کارت راحته و در طول امتحانات، هدفت مرور، حل تست و نمونه سواله. به این روش که در فرجه هر امتحان بستگی به ساعت و زمانی که داری، مطابق روش‌هایی که بالاتر گفته شد، برای خودت برنامه‌ بریزی و سعی کن بهش پایبند باشی.

 

 

قسمت دوم

 

آزمون های جامع (علوم‌پایه و پره‌انترنی)

 

اینجا دیگه افراد خیلی متفاوت میشن، یه نفر میخواد با ۳ ماه مطالعه رتبه و نمره‌ی بالا بیاره، یکی با ۲ ماه.
یکی دیگه دنبال پاسی در ۳ ماهه، یکی میخواد یه ماهه پاس بشه.
حتی مورد دو هفته‌ای و کمتر هم داشتیم 😄

 

تو اول بر اساس هدفت باید منبع مناسب رو انتخاب کنی.

 

برای به دست آوردن رتبه و نمره‌ی بالا قاعدتاً باید منبع کامل و مطمئنی رو بخونی و در مقابل برای اینکه صرفاً پاس بشی، باید منبعی انتخاب کنی که: پاسی رو تضمین کنه و حجم معقول و مناسبی هم داشته باشه.

 

آزمون علوم پایه:

 

برای این آزمون میتونی از کتاب‌های سیب سرخ و سیب سبز استفاده کنی. چون درسنامه‌های کاملی هستن و امتحانشون‌ رو پس دادن. توضیحش مفصله، برای آشنایی بیشتر با این دو مجموعه کتاب میتونی مقالاتشون رو بخونی. اما اگر هدفت پاسی در این امتحان هست، با سیب سبز میتونی به راحتی این آزمون رو پشت سر بذاری.

 

آزمون پره‌انترنی:

 

برای کسب رتبه در این آزمون میتونی از کتاب‌های ژلوفن و پره‌آپ استفاده کنی. ژلوفن کتابی تست بیس و بسیار کامله و به راحتی بهت رتبه رو میده. در کنارش با کتاب‌های پره آپ هم میتونی ضمن تست زدن با سوالات سال‌های قبل آشنا بشی و آمادگی خوبی بدست بیاری. برای آشنایی بیشتر با این دو مجموعه کتاب میتونی روی اسمشون کلیک کنی.

 

برای پاسی در آزمون پیش‌ کارورزی هم که کتاب ضروریات پره انترنی و پره‌آپ در قالب پلن پاس راه موفقیت در این امتحانه.

 

البته همه‌ی اینها روش مطالعه و توضیحات خاص خودشون رو دارن.

 

همه‌ی این روش‌ها به کنار.

 

برای پاس کردن امتحانات، چه راهی بهتر از تقلّب کردن😄.

 

میدونی دیگه تقلب، این فرشته نجات، خودش به تنهایی برای پاس شدن کافیه. خوشبختانه ما برای هر دو آزمون جامع تقلب داریم.
اگر هنوز نمی‌دونی تقلب چی هست و چرا انقدر محبوبه، میتونی این مقاله رو بخونی و باهاش آشنا بشی.

 

 

حالا بیا ادامه برنامه‌ریزی امتحانات:

 

منبع رو که انتخاب کردی باید برنامه درست و علمی داشته باشی.
خیالت راحت ما برای هر آزمون جامع، بر اساس زمان و منبعی که میخوای شروع کنی، برات برنامه داریم.
پلن‌های مربوط به امتحان علوم پایه در باشگاه سیب سبز منتشر میشه و پلن‌های امتحان پیش کارورزی در باشگاه ژلوفن.
خبر خوب اینکه، اگر شرایطت خاص‌تر بود و برنامه اختصاصی میخواستی، میتونی از مشاورین مجموعه به صورت خصوصی کمک بگیری. برای مشاوره علوم پایه و مشاوره پره انترنی روی اون‌ها کلیک کن.
این بود آخرین مبحث مقاله و توضیح برنامه ریزی در امتحانات ترم و آزمون‌های جامع.

 

بازم اگر سوالی بود کامنت بزار؛ من اینجام تا بهت کمک کنم.

آخرین اخبار

مقالات مرتبط

2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


2023/11/11 4:14 PM

راهنمای مصرف ژلوفن

چرا دوباره؟ يادت مياد علوم‌پايه داشتي و با سيب سبز كچل شدي؟ روز آخر كه قبول شدي و داشتي ‌مي‌رفتي بت گفتيم برو دوباره ميايم سراغت! الوعده وفا! اومديم تا سر امتحان پره‌انترني اون 4تا موي باقي‌مونده‌تو هم بريزيم و به عنوان يه Complete kachal بفرستيمت دوره‌ي اينترني 🙆


2023/11/11 4:07 PM

تغییرات آزمون پره انترنی اسفند 1401

آزمون پره انترنی دومین آزمون جامعی است که هر دانشجوی پزشکی باید در آن شرکت کند، امتحان پره انترنی در پایان دوره استاجری در دو نوبت شهریور و اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود که این امتحان از سال 99 به بعد به صورت کشوری برگزار شده است.


کامنت