Alternate Text

سیب سرخ بیوشیمی رو میشناسی؟

 

سیب سرخ یکی از منابع تشریحی مناسب برای طول ترم و آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی هست. این منبع در دسته خلاصه رفرنس ها قرار میگیره اما با این تفاوت که، مباحثش برای امتحان علوم پایه اختصاصی شده. هدف از تالیف سیب سرخ، ایجاد یک منبع مطالعه به شکل درسنامه و فارغ از نگاه به سوالات امتحان علوم پایه بوده تا دانشجو بتونه مباحث رو به شکل تشریحی یاد بگیره و به سوالاتی که پرتکرار نیستن هم مسلط بشه. اگر شما هم جزو اون دسته افراد هستی که با کتاب خوندن درس رو بهتر یاد میگیری، سیب سرخ بیوشیمی یه منبع بسیار خوب برای شماست.

 

سیب سرخ بیوشیمی بر اساس رفرنس های رسمی وزارت بهداشت برای امتحانات تالیف شده که شامل بیوشیمی هارپر و لنینجر و دولین هست. این رفرنس ها در عمل تفاوت خاصی با همدیگه ندارن. بنابراین سیب سرخ بیوشیمی برای مطالعه طول ترم، آزمون علوم پایه و امتحان لیسانس به پزشکی فوق العاده مفیده و برای سایر امتحان های علوم پزشکی هم مناسبه.

 

سیب سرخ بیوشیمی یه خواهر داره به اسم فیلم تریتای بیوشیمی! سیب سرخ و تریتایی بیوشیمی همبستگی خاصی با هم دارن و سیب سرخ می‌تونه به عنوان کتاب در کنار فیلم، و یا حتی به عنوان جایگزین تریتا استفاده بشه. بستگی به این داره که با فیلم بیشتر ارتباط برقرار می‌کنی یا کتاب! علاوه بر توضیحات آخر هر فصل سوالاتی پرسیده شده که میتونی خودت رو با اون ها بسنجی. اگرچه این سوالات برای آزمون های اخیر نیستند، ولی نکات زیادی از هر سوال توضیح داده شده هست.

 

مولف

 

سیب سرخ بیوشیمی بر اساس تدریس استاد مرد سلطانی، هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، نوشته شده هست. دکتر میثم مرد سلطانی دکترای بیوشیمی بالینی از دانشگاه تربیت مدرس تهران هست. ایشان جایزه استعداد برتر دانشجویی رو از سوی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۴ را دریافت کرده اند. همچنین دارای سوابق اجرایی، آموزشی و مدیریتی در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه‌های دولتی کشور نیز هستند. دکتر مردسطانی مدرس دوره تریتای بیوشیمی موسسه دانش آموختگان تهران هم هستند.

 

مولفان بیوشیمی خانم ها عاطفه قدسی و نیلوفر جوادی و آقای پویا بهفرنیا، از دانشجویان علوم پزشکی هستند.

 

 

 

فصل های کتاب سیب سرخ بیوشیمی

 

این کتاب ۱۴۳ صفحه سیاه و سفیده دو نسخه فیزیکی و دیجیتال داره. با توجه به تفاوت قیمتی بین دو نسخه بهت پیشنهاد میکنم اگه با درس خوندن روی کامپیوتر مشکلی نداری نسخه دیجیتال رو تهیه کنی!

 

کتاب هشت فصل داره که به ترتیب زیر هستند:

 

  • فصل اول : قندها
  • فصل دوم : لیپیدها
  • فصل سوم : پروتئین و اسید آمینه
  • فصل چهارم : آنزیم ها
  • فصل پنجم : هورمون ها
  • فصل ششم : ویتامین ها
  • فصل هفتم : آب
  • فصل هشتم : نوکلئیک اسید

 

تفاوت سیب سبز و سیب سرخ:

 

اولین نکته ای که در مورد سیب سبز باید بدونی اینه که؛ سیب سبز قصد داره در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین بهره وری رو داشته باشه و نکات زیادی که در آزمون علوم پایه هست رو در زمان کوتاهی توضیح بده؛ به طوری که هم فهم کافی داشته باشی و هم نکات آزمون های اخیر رو بخونی و بیشتر وقتت رو روی مباحث مهم بزاری. همچنین سوالات آسون یا متوسط رو از دست ندی. به همین دلیل سیب سبز منبع اصلی امتحان علوم پایه و یه منبع کمکی مناسب برای طول ترم هست.

 

حالا سیب سرخ چیکار میکنه؟ سیب سرخ به سبک و مدل سوالات چند سال اخیر توجهی نداره؛ بلکه تمامی مطالب مورد نیاز دانشجوی دندانپزشکی یا پزشکی رو تدریس میکنه؛ یه فهم کامل از هر مبحث رو اراءه میده و میتونه کمک خوبی برای طول ترمت باشه. همچنین به دانشجویی که برای استریتی و یا رتبه شدن درس میخونه؛ کمک میکنه که بتونه سوالات سخت و سوالاتی که برای اولین بار در آزمون علوم پایه طرح میشن رو جواب بده؛ چون برای استریتی و رتبه شدن نباید هیچ سوالی رو از دست داد و هر سوال ممکنه در رتبه ای که کسب میکنه موثر باشه.

 

 

 

سیب سرخ بیوشیمی برای چه کسایی مناسبه؟

 

  • کسی که میخواد علوم پایه رو پاس بشه:

 

اگر در فهمیدن بیوشیمی سیب سبز مشکل داشتی، سیب سرخ بهت کمک میکنه. سیب سرخ به تنهایی برای بیوشیمی علوم پایه کافی نیست؛ چون مثل سیب سبز کتاب تست محوری نیست و خوندن سیب سبز در کنارش الزامیه. اما برای طول ترم علوم پایه استفاده از فیلم تریتا رو در کنار سیب سرخ پیشنهاد میکنم.

 

  • کسی که میخواد استریت بشه:

 

برای استریت شدن تسلط زیاد به دروس ماژور خیلی مهمه. هیچ کدوم از دروس بیوشیمی، آناتومی و فیزیولوژی رو نمیشه با حفظ کردن و تکیه به سوالات سال های اخیر به قدری خوب جواب داد که بشه با دانشجوهای درسخون رقابت کرد. در نتیجه لازمه که منابع نزدیک به رفرنس خونده بشه. خود رفرنس های بیوشیمی (لنینجر، هارپر و دولین) اونقدر حجیم هستند که هیچ کس نمیتونه سراغشون بره! بنابراین خلاصه رفرنسی مثل سیب سرخ به عنوان منبع جایگزین، میتونه کمکت کنه. علاوه بر این که حجم کمتری داره، متن و نوشتار سیب سرخ خیلی روان تر از رفرنس هاست و خوندش وقت کمتری میگیره.

 

  • کسی که میخواد توی طول ترم یه منبع برای خوندن بیوشیمی داشته باشه:

 

اگر احساس میکنی با تدریس استاد یا خودخوان هنوز نتونستی بیوشیمی رو به صورت مفهومی متوجه بشی، یا یه منبع کامل تر از استاد میخوای تا شب امتحان مطمئن باشی تمام مباحث رو خوندی، سیب سرخ بهت پیشنهاد میشه.

 

مطالعه سیب سرخ در طول ترم دو تا مزیت داره:

 

اول اینکه زمانی که وارد فرجه آزمون علوم پایه میشی، یه منبع مرتبط به علوم پایه رو قبلا خوندی و تسلط داری و توی اون زمان فقط کافیه که مرور کنی

 

دوم اینکه با مباحث مشترکی که توی سیب سبز نوشته آشنا میشی و خوندن سیب سبز هم برات راحت تر میشه.

 

  • کسی که میخواد آزمون لیسانس به پزشکی بده:

 

یکی از بخش های مشترک بین آزمون علوم پایه و آزمون لیسانس به پزشکی، درس بیوشیمی هست. باتوجه به اینکه سوالات هر دو آزمون سبک یکسانی دارند، سیب سرخ میتونه به مخاطبین این آزمون هم کمک کنه.

 

 

 

چطوری از سیب سرخ استفاده کنیم؟

 

میتونی از سیب سرخ بیوشیمی همراه با فیلم تریتای بیوشیمی، یا تنها به عنوان یه خلاصه رفرنس استفاده کنی. از اونجایی که حجم نسبتا زیادی داره پیشنهاد میشه همراه با خوندن، خلاصه نویسی کنی تا تو فرجه آزمون در کنار خوندن سیب سبز، از سیب سرخ هم استفاده کرده باشی.

 

 

 

اگر دوست داری در مورد خود درس بیوشیمی اطلاعات کاملی کسب کنی، مقاله معرفی درس بیوشیمی رو بخون.

 

همچنین نسخه فیزیکی کتاب سیب سرخ بیوشیمی رو میتونی از داخل فروشگاهمون تهیه کنی. نسخه دیجیتالش هم توی کتابخانه دیجیتال طبیبانه منتظرته :)

 

برات آرزوی موفقیت میکنم.

 

 

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت