مهاجرت بعد از فارغ التحصیلی دندانپزشکی

 

یکی از راه های منتخب برای فارغ التحصیلان در رشته ی دندانپزشکی، ادامه ی تحصیل یا کار در کشورهای خارجی ست. دندانپزشکان می توانند پس از اتمام تحصیل و گذراندن طرح ،سربازی و تعهد خدمت برای خروج از کشور اقدام کنند. در این مقاله توضیحاتی درباره ی روند مهاجرت، مراحل معادلسازی مدرک ،مدارک مورد نیاز ، کشور های مهاجر پذیر و مناسب برای کار در حرفه دندانپزشکی و معیار هایی که برای انتخاب کشور مقصد باید در نظر گرفته میشود داده می شود.

 

روش های مهاجرت:

 

مهاجرت کاری:

 

دندانپزشکان برای مهاجرت کاری (مهاجرت کاری دندانپزشکان) به کشورهای دیگر باید مدارک خود را به تایید آن کشور برسانند. و یا به عبارتی دیگر مدارک خود را معادل سازی نمایند. طبیعتا پروسه معادل سازی در کشورهای مختلف با هم متفاوت است. ولی در کل مراحلی که برای معادل سازی می بایستی طی شود شامل سه مرحله میباشد که عبارتند از :

 

  • 1- آموزش زبان آن کشور و تسلط به زبان آن کشور
  • 2- گذراندان دوره های آموزشی در صورتی که نیاز باشد
  • 3- گذراندن امتحاناتی در کشور مقصد. به طور کلی این سه مرحله جهت معادل سازی مدارک مهاجرت کاری دندانپزشکان در کشورهای مختلف نیاز میباشد.

 

مهاجرت تحصیلی:

 

ادامه ی تحصیل در کشور های خارجی می تواند در مقطع تخصص،فوق لیسانس یا Ph.D باشد.اصولا برای ورود به کشور مقصد و ادامه تحصیل مراحی مانند گرفتن پذیرش برای ورود به رشته منتخب در دانشگاه کشور مقصد ،گرفتن ویزای تحصیلی و گرفتن مدرک زبان در سطح نسبتا بالا(B2 يا C1) باید طی شود.

 

 

 

 

سطح دانش زبان:

 

همانطور که توضیح داده شد دندانپزشکان (و پزشکان) ملزم به داشتن سطح پیشرفته ای از زبان هستند، یک دندانپزشک برای ارائه ی یک درمان مناسب باید مکالمات مداوم و روانی با مریضان داشته باشد، و برای تقویت و به روز نگه داشتن سطح علمی خود احتیاج به دانش زبان تخصصی دارد.

 

برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز احتیاج به گرفتن مدرک زبان اکادمیک هستید.

 

در میان کشورهای اروپایی، کشور هایی که مردم اغلب به زبان های غیرانگلیسی صحبت میکنند،دوره های اموزش زبان برگزار می شود و گاها برای ورود به این کشور ها احتیاج به اخذ مدرک زبان قبل از ورود به این کشور نمی باشد.

 

آزمون های مهارت کلینیکی و سطح دانش دندانپزشکان:

 

اکثر کشورها در طول روند معادلسازی ازمون هایی برای سنجش دانش و مهارت شما برگزار میکنند. هر کشور ازمون مخصوص خود را دارد،اما به طور کلی این مرحله،مرحله ی پالش برانگیزی بوده و امادگی برای ازمون زمان زیادی احتیاج دارد.

 

طرح یا سربازی:

 

دندانپزشکان برای ازادسازی مدرک ملزم به اتمام دوره ی طرح ، سربازی و تعهد به خدمت هستند. امتیاز استریتی در این فرایند کمک کنند نیس و تنها در صورتی که رتبه ی ازمون علوم پایه (رتبه ی 1تا3 ازمون علوم پایه) باشید میتوانید از طرح معاف شوید.

 

کدام کشورها مدرک دندانپزشکی ایران را قبول دارند؟به طور کلی اعتبار مدارک پزشکی و دندان­پزشکی ایران در کشور های خارجی به صورت نسبی است. در اکثر کشور ها ،دندانپزشکان ملزم به آزمون دادن و یا طی دوره های کلینیکی در کشور مقصد هستند.

 

رزومه، انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی:

 

به طور کلی کشورهای مقصد علاوه بر ارائه ی مدرک ،مدارک جانبی دیگری را هم از تقاضا میکنند.

 

یکی از این مدارک رزومه است ،فرد متقاضی باید مهارت ها ،دست اورد های خود را شرح دهد و یک توضیح کلی از روند تحصیل و اشتغال خود داشته باشد.

 

انگیزه نامه که مخفف State of Purpose (اظهار هدف و انگیزه) بوده، نامه‌ایی است که شما خود را بطور کامل برای اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد معرفی کرده و انگیزه و هدف‌تان را برای تحصیل در دانشگاه مد نظر بیان خواهید نمود و اطلاعات کلیدی و مهم در رابطه با خودتان و پیشینه تحصیلی، اهداف و... را خواهید گفت.

 

کشور های مناسب برای مهاجرت دندانپزشکان:

 

کانادا ،امریکا، المان ،اتریش ،اسپانیا ،بلژیک ،هلند ،فنلاند ،نروژ ،سوئد ،استرالیا ،اسپانیا و کشورهای حوزه ی خلیج فارس از کشورهای متقاضی دندانپزشک هستند. البته میزان پذیرش مهاجر هیچ وقت ثابت نیست و در طی زمان توصیه می شود اطلاعات خود را در این زمینه به صورت مداوم به روز نگه دارد.

 

مناسب ترین کشور برای مهاجرت:

 

واضحا مناسب ترین کشور برای هر فرد متفاوت است.جدا از سلیقه و ترجیح شخصیعواملی همچون درآمد، شرایط معادل‌سازی مدرک و دریافت مجوز کار، داشتن مدرک زبان و نیاز آن کشور به نیروی کار دندانپزشک، از جمله مواردی هستند که روی انتخاب یک کشور به‌عنوان بهترین مقصد برای مهاجرت دندانپزشکان تاثیر می‌گذارند.

مقالات مرتبط

2024/01/07 2:33 PM

معرفی سیب سبز (ویرایش جدید)

10 سال پیش بودکه بعد از کلی آزمون و خطا، کتاب‌های سیب سبز رو برای کمک به موفقیت دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی در آزمون علوم‌پایه منتشر کردیم. حالا بعد از کلی تجربه تلخ و شیرین، دهمین سری از محصولات این مجموعه رو آماده چاپ کردیم و تمام تلاشمون رو به کار گرفیم تا تو شیرینی پاس شدن آزمون و هموار کردن مسیر علوم‌پایه باهات شریک بشیم.


2023/11/11 4:19 PM

کلیات علوم پایه پزشکی دندان پزشکی

دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در طول دوره تحصیل علاوه بر امتحانات طول ترم، باید در مقاطع مختلف در آزمون های جامع نیز شرکت کنند و شرط ورود به مقاطع بالاتر، قبولی در این امتحانات است. اولین امتحانی که دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی باید در آن شرکت کند آزمون جامع علوم پایه است که در انتهای ترم 4 یا 5 برگزار می شود و دانشجو برای ورورد به مقطع فیزیوپاتولوژی یا پره کلینیک باید نمره بیس قبولی در این امتحان را کسب کند. در این مقاله کلیات آزمون علوم پایه را با هم مرور می کنیم.


2023/11/11 4:18 PM

مراحل پزشکی در 7 دقیقه

رشته‌ی پزشکی چهار مقطع و مجموعاً 14 ترم معادل 7 سال است که می ‌تونه تا 20 ترم طول بکشه.


کامنت